Kolumnisti i blogeri: Razvoj osobnosti

Pitaj Borisa: Kako ostvariti uspješan odnos s poslodavcem?

Pitanje čitatelja

U zadnje mi se vrijeme događa sljedeće: u koju god tvrtku
došao raditi, uvijek mi se stvara osjećaj ljutnje… Sad zamislite ovo: u
svakoj mi je firmi gazda radio iza leđa, nisam bio upoznat s nekim stvarima,
kasno bih saznao, itd…

I normalno da me ljuti takva situacija, jer sve mi se događa
u zadnji tren. Ne znam što da radim. Analizirajući sebe i svoje postupke,
shvatio sam da nije u meni problem. Da nisam potreban firmi, ne bih radio u
njoj skoro dvije godine. U čemu može biti problem? Ili sam možda opet naletio
na istog gazdu koji radi po svome kao i na svim dosadašnjim radnim mjestima…

Odgovor prof. Borisa Blažinića

Poštovani Luka,
iz vašeg kratkog upita teško je detaljno proanalizirat i
interpretirati situaciju u kojima se sada nalazite i situacije u kojima ste se
nalazili, a prema vašim tvrdnjama se učestalo ponavljaju. Zbog nedostatka
informacija teško mi je izravno
odgovoriti na vaše pitanje: “U čemu je problem?” Vi tvrdite da vam je u svakoj firmi gazda radio
iza leđa, da niste bili upoznati s nekim stvarima, da bi za njih kasno saznali,
itd… Sve to kod vas izaziva ljutnju i vaše analiziranje i zaključak da dužina
rada kod nekog poslodavca govori o njegovoj potrebi za vašim radom.

kKako, osim ovih
šturih navoda, nemam konteksta u kojim okolnostima i o kojim aktivnostima se
radi  preostaje mi samo da vam na temelju
svog dugogodišnjeg iskustva rada u privatnom sektoru dam nekoliko načelnih smjernica za vaše
osobno promišljanje cijele situacije.

Prvo: ukoliko radite
u privatnom sektoru morate prihvatiti činjenicu da poslodavac u svojoj firmi
sam određuje temeljne vrijednosti i pravila ponašanje. To ne mora biti pošteno,
niti se uklapati u okvire poslovne etike, ali je krajnje istinito. Ljudi
najčešće kažu da u privatnim tvrtkama vrijedi pravilo: “Veži konja tamo gdje ti
gazda kaže”.

Drugo: u privatnom
sektoru kod nas, često možemo naići na poslodavce koji svoje djelatnike ne gledaju kao kapital i
bogatstvo firme, već kao trošak. Zbog
toga, poslodavci malo ulažu u svoje
djelatnike u smislu njihovog educiranja, razvoja i usavršavanja, ali isto tako
i malo njihovih potencijala i sposobnosti koriste za učinkovitije poslovanje i
iznalaženje kreativnih poslovnih rješenja. Kao posljedica toga prevladava
uvjerenje da je iskoristivost djelatnika u činjenici da su vremenski duže na
radnom mjestu, umjesto uvjerenja da je važno poticati djelatnike da u zadanoj
jedinici vremena rade brzo, kvalitetno i efikasno. Tragom toga mnogi
poslodavci neće svoje djelatnike
uključiti u zajedničko iznalaženje rješenja za razvoj firme, već će djelatnika kada završi određeni posao lako
otpustiti uvjereni da novog djelatnika mogu dobiti u svako doba. To je velika
zabluda.

Treće: u mnogim
firmama između poslodavaca i djelatnika se ne njeguje otvorena, jasna i
transparentna komunikacija. To dovodi u poslovanju do niza problema koji se s
jedne strane odražavaju na uspješnosti i dobiti firme, a s druge strane na
izgradnju dobrih međusobnih odnosa. Umijeće komunikacije je temelj našeg
sporazumijevanja i mogućnosti prevladavanja svih nesporazuma i konflikata. Kako
bi mogli jedni drugima prenijeti potpunu, točnu i pravovremenu informaciju moramo biti kvalitetno educirani i motivirani
za kontinuirano usavršavanje.   

kČetvrto: morate biti
svjesni činjenice da svaka osoba svojim ponašanjem govori
isključivo o sebi, a ne o drugima. Samo je pitanje kako mi i iz koje percepcije
tumačimo nečije ponašanje. Vi tvrdite da vaš poslodavac poduzima neke
aktivnosti vama iza leđa. Možda iz
perspektive vašeg poslodavca to ne izgleda tako. Na kraju krajeva, svaka osoba ima pravo da se
ponaša na način koji njoj najbolje odgovara. Međutim, kako njegovo ponašanje
ima utjecaj i na vas jedino što možete učiniti je da otvoreno porazgovarate sa
svojim poslodavcem. Možete tražiti objašnjenje zašto je nešto napravio i što je
s tim načinom želio postići. Pri tome vodite računa da komunikacija mora biti u
ozračju razumijevanja, a nikako u ozračju optuživanja ili prozivanja.

Peto: i ono što vam
za kraj želim istaknuti, a na što možete sami djelovati, je pitanje vaše
ljutnje kada se nađete u nelagodnim situacijama. Razriješite sami sa sobom taj
problem, porazgovarajte i sa stručnjacima ako je to potrebno, trenirajte kako
da se nosite sa stresom i radite na svom usavršavanju. 

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo