Psiha

Psiha

Darovita djeca

Većina nas roditelja i ljudi koji radimo u vrtićima i školama znamo da se djeca razvijaju s velikim individualnim razlikama. Unatoč tim spoznajama postavljamo unutarnje mentalne granice očekivanja i određujemo vlastite parametre promatranja.

Oni postaju naša mjerila prema kojima uspoređujemo svaku osobu, ponašanje i situaciju. Iako svjesno znamo da se djeca međusobno razlikuju ipak nesvjesno razvijamo unutarnje vjerovanje o onome što nazivamo “normalnim“ i očekivanim. Kada djeca u svom razvoju prelaze granice “normalnog“ i očekivanog okolina najčešće ostaje zatečena.

kDarovita djeca možda su i najbolji primjer djece koja su “van naših očekivanja“.

Zatečenost okoline ovakvim djetetom najčešće se manifestira čestim “konfliktom“ te djece sa svojom okolinom. Oni su “neprilagođeni“, “nemogući“ u obitelji, “prezahtjevni“ u vrtiću. Često im je dosadno te imaju niz osobina koje nailaze na manje ili veće nerazumijevanje okoline.

Darovito dijete je ono koje hoće i može više, koje ima stalna pitanja i zahtjeve, koje u odnosu na svoje vršnjake mnoge stvari može učiniti brže, spretnije, prije, uspješnije i u konačnici – drugačije. Darovita djeca u sebi nose posebne sklonosti za ovladavanjem određenim područjem, zajedno s nagonom prema tome. Samostalno otkrivaju pravila i često potpuno nove načine rješavanja problema. Oni sami forsiraju i traže što poticajniju sredinu.

Prati ih snažan osjećaj samosvjesnosti, visoki kriteriji prema sebi i drugima, neovisnost u mišljenju, motivacija i užitak u izazovima, nekonformizam u ponašanju i sl.

Stručnjaci (E.Winner, 1996.) pod terminom darovite djece podrazumijevaju tri karakteristične osobine po kojima se darovito dijete razlikuje od prosječnog djeteta koje je samo marljivo i motivirano:

  1. Ranije sazrijevaju – darovita djeca počinju ovladavati nekim područjem znatno prije prosjeka svoje dobne skupine, a napreduju mnogo brže u područjima svog interesa.
  2. Različito uče – trebaju minimalnu pomoć odraslih i veći dio vremena uče sami otkrivajući nove načine i pravila za rješavanje problema, što znači da su i kreativna.
  3. Prati ih zanos u ovladavanju vještinom – Imaju snažnu unutarnju motivaciju za rješavanje problema i to ih pokreće, a istodobno su jako koncentrirani na ono što rade, u području u kojem pokazuju napredan razvoj.

kDarovito dijete često je u konfliktu

Djeca s visokim kvocijentom inteligencije mogu imati veće probleme sa socijalnim okruženjem od vršnjaka. Inteligencija darovitog djeteta u neprikladnom tretmanu okoline često se okreće protiv njega samoga i njegova okruženja, što se uglavnom iskazuje kroz ljutnju, buntovništvo i slična ponašanja.

Međutim, “konflikt“ između darovite djece i njihova okruženja nije samo i isključivo njihov problem nego ujedno i problem ljudi koji ga okružuju i njihovih stavova o tome što je normalno a što nije. Upravo zbog te svoje različitosti mnoga darovita djeca “zadaju glavobolje“ svojim roditeljima, tetama u vrtiću i svima onima koji se njima bave.

Kako bi se izbjegli konflikti djeteta s okolinom iznimno je važno pravovremeno prepoznati darovito dijete. O potencijalnim osobinama darovite djece i tome kako prepoznati “malog genijalca” čitajte za 14 dana na ordinacija.hr.

Novo u Korneu!

U našem Kabinetu stručnjak za rad s potencijalno darovitom djecom predškolske dobi u malim grupama potiče razvoj djece koja žele i mogu više.

Prijave u tijeku!

Za više informacija možete nas zvati na broj 01/4571 116 ili poslati upit
na korneo@korneo.hr, te posjetiti našu
web stranicu www.korneo.hr.


d


Autorica teksta:

Zvjezdana Jaić, odgajateljica
Stručnjak za rad s potencijalno darovitom djecom predškolske dobi
Kabinet za razvojnu podršku “Korneo”

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo