Izazovi u socijalizaciji darovite djece

darovito dijete, Shutterstock 362001521

Odavno je poznato da pojam darovitosti ne uključuje samo jednu generalnu osobinu, poput visokog kvocijenta inteligencije, već postoje različita područja ljudskog funkcioniranja gdje daroviti pojedinci mogu ispoljiti svoju nadarenost.

Gradner (1983) navodi sedam vidova inteligencije gdje daroviti pojedinci mogu biti više ili manje uspješni: lingvističko – verbalna, logičko-matematička, vizualno – spacijalna, tjelesno - kinestetička, glazbeno - ritmička, intrapersonalna te interpersonalna inteligencija. Pojedinci čija se nadarenost proteže u svih sedam vidova inteligencije vrlo su rijetki, a najčešće je to samo jedno ili nekoliko područja. Promatrajući darovitu djecu, a kasnije i darovite odrasle, zanimljivo je primijetiti sustavno niže sposobnosti na područjima interpersonalne i intrapersonalne inteligencije.

Što je interpersonalna inteligencija?

Interpersonalna inteligencija odnosi se na sposobnost razumijevanja drugih oko sebe, njihovih namjera i potreba te mogućnost prilagodbe pojedinca na zahtjeve okoline. Odnose darovite djece s vršnjacima kao problem je uočila još dvatdesetih godina prošlog stoljeća psihologinja Leta Hollingworth. Naime, darovita će djeca, zbog svojih specifičnosti, često imati probleme upravo u području odnosa s okolinom. Oni uočavaju kako njihovi vršnjaci ne dijele njihove interese, a kada se i žele družiti s njima često ih uopće ne razumiju. Darovito dijete koje uživa u čitanju knjiga može se jako razočarati kada shvati da njegovi vršnjaci tek uče čitati i pisati. Često neshvaćeni od strane vršnjaka neće imati s kim dijeliti svoje oduševljenje i prijateljstvo. Koliko su interpersonalni odnosi važni u životu pokazuje velik broj istraživanja koji navode kako osjećaji odbačenosti i otuđenosti što ga doživljavaju manja darovita djeca često utječu na njihov emocionalni i društveni razvoj te dovode do različitih poteškoća.

Što je intrapersonalna inteligencija?

Intrapersonalna inteligencija je usko povezana s interpersonalnom, ali je okrenuta prema unutarnjem stanju pojedinca. Očituje se u sposobnosti koliko dobro pojedinac može prepoznati i regulirati svoja emocionalna stanja i potrebe. Uvid i regulaciju vlastitih emocionalnih stanja dodatno otežava visoka senzibilnost i neusklađenost kognitivnog i emocionalnog razvoja koji su karakteristični za darovite pojedince. Iako sedmogodišnje dijete može na nekim područjima intelektualno funkcionirati poput trinaestogodišnjaka, ne treba nas začuditi ako su mu emocionalne reakcije na razini prosjeka ili čak ispodprosječne. Društvenu spretnost, razumijevanje i emocionalnu samoregulaciju darovita djeca ne uče logički ili zaključivanjem, već vremenom, izlažući se nizu iskustava i interpersonalnih situacija.

Kako bi se što bolje upoznali s vlastitim emocijama te vježbali vještine interpersonalne komunikacije Centar Proventus i ove godine organizira ciklus od jedanaest radionica (jedna za roditelje, deset za djecu) koje su namjenjene osnaživanju darovite djece. Radionice će se održavati jednom tjedno s početkom u veljači 2016. godine

Više informacija možete dobiti ako se javite na: tea@centarproventus.hr ili na 091 557 6579.

Info: U Centru Proventus radimo individualno, partnersko i grupno savjetovanje i psihoterapiju, psihološku procjenu djece od 2,5 do 17 godina te edukacije za stručnjake iz područja terapije igrom i transakcijske analize. www.centarproventus.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!