Kako pomoći adolescentu da postigne cilj

mladi,misli,odluke,sjeta,shutterstock

Kako se bliži kraj stare i početak nove godine, mnogi su skloni donošenju odluka koje će se odraziti na njihov život. Donošenje odluka nije karakteristično samo za odrasle – njima su skloni i mladi.

Nažalost, često puta se događa da mlada osoba odluči nešto promijeniti, no ta promjena ostane zabilježena samo na papiru. I tako se svake godine gomilaju nove odluke koje se nikada ne ostvare. Na kraju se može dogoditi da motivacija za ikakvom promjenom prestaje jer nema elana koji osoba osjeća svaki put kada nešto postigne, nema ponosa koji kaže "Bravo, uspio si!“.

Kako postaviti i ostvariti cilj?

Kako sva naša postignuća utječu na naše samopouzdanje, motivaciju i želju za razvojem, smatram da je važno da mlada osoba na svojoj koži osjeti kako je to uspjeti. Da bi uspjela i ustrajala u svom cilju zasigurno je važna i podrška roditelja. A osim podrške, treba i znati kako postaviti cilj da bi ga u konačnici i ostvarili. Stoga, kada vaše dijete idući put bude donosilo odluku, usmjerite se na slijedeće aspekte:

  • Je li cilj postavljen pozitivno

Ako vaše dijete kaže da ne želi ići na popravni iz matematike, to znači da je usmjereno na popravni a ne na ono što želi (primjerice, pozitivnu ocjenu). A da bi postigao cilj, mora biti usmjeren na ono što želi a ne na ono što ne želi. Zašto je tome tako? Odgovor je u tome što vaše nesvjesno ne procesuira negacije.

Uzmimo jedan primjer: Nemojte misliti na veliku rođendansku, čokoladnu tortu sa svjećicama. Nemojte misliti na nju, onako ukrašenu šlagom. Mislite li možda na tortu? Da biste prestali misliti na nju, morate razmišljati o nečem drugom. Ne možete prestati misliti na tortu tako što ste odlučili "Neću misliti na tortu (ili torticu)". Kada sam postavljala svojoj klijentici cilj za mršavljenje dobro sam/smo se namučile s ovim prvim uvjetom. Da ga je postavila u obliku "Želim smršaviti" ne bi valjalo iz jednostavnog razloga što bi u tom slučaju bila motivirana od debljine i cijelo bi vrijeme razmišljala upravo o njoj. Tek kada je klijentica došla do toga da želi biti vitka osoba, da želi živjeti zdravo, da želi nositi konfekcijski broj 40 došle smo do pozitivno postavljenog cilja.

U razgovoru s djetetom vrlo lako ćete detektirati kada cilj nije usmjeren prema – u toj situaciji saznajte što vaše dijete želi.

  • Koliko je detaljan/određen cilj

Ono što svakako može pomoći jest vizualizacija cilja: neka se vaše dijete zamisli kako dobiva pozitivne ocjene iz matematike, neka vizualizira tu situaciju, zamisli sebe sa svim osjećajima koje ima pri ostvarenju cilja. Na taj način ideja cilja će biti jasnija i potpunija, a mozak će primjećivati prilike da ga ostvari.

Vrlo su važna i pitanja: kada, gdje, s kim, kako će ostvariti cilj? U kojim situacijama to želi? Postoje li situacije u kojima to ne želi?

Primjerice, ako vaše dijete kaže da želi biti sigurnije u sebe, činjenica jest da ne daje potpunu i točno određenu informaciju. Što točno znači biti sigurniji/a u sebe? Koliko sigurniji/a? Malo ili malo više? U odnosu na što? Neka vam kaže ono što želi u pozitivu, a ne u komparativu ili superlativu. Za one kojima je gramatika isparila iz glave evo primjera:

  • Pozitiv- sigurna
  • Komparativ- sigurnija
  • Superlativ- najsigurnija

Mladi često znaju, nakon što odluče što žele, reći da to žele uvijek i u svim situacijama. Ukoliko se to dogodi i vašem djetetu dok postavlja cilj, zastanite na trenutak i preispitajte želi li to zaista uvijek i svugdje? Da bi cilj bio jasno određen potrebno je odrediti i rok do kojega će ostvariti cilj. Na taj način izbjegavamo da se cilj razvodni, te smo cijelo vrijeme usmjereni na ostvarenje cilja. Ukoliko se radi o pozitivnim ocjenama iz matematike – određivanje datuma kada će se javiti za odgovaranje je zapravo određivanje roka.

  • Koji je dokaz ostvarenja cilja

U situacijama kada dijete ostvari cilj može se dogoditi da jednostavno ignorira ostvarenje. To se događa iz razloga što možda nije postavio dokaz ostvarenja. Pitajte ga kako će znati da je ostvario cilj. Je li to pozitivna ocjena u imeniku ili zaključena pozitivna ocjena na kraju godine ili pak nešto treće? Što će vidjeti, čuti ili osjetiti kada ostvari cilj? Neka ga opiše detaljno kako bi ga prepoznao kada se javi.

Dokaz ostvarenja bitan je kako bismo uopće znali da smo ostvarili cilj i dozvolili si zadovoljstvo u vezi toga. Mnogi ljudi kada ostvare neki cilj odmah kreću na drugi, pa na treći ne dajući si vremena za uživanje. Potaknite dijete da uživa u ostvarenju cilja, neka se nagradi, neka bude ponosno što je postiglo cilj – i vi zajedno s njim.

  • Je li u uzroku

"Biti u uzroku“ znači da cilj mora biti započet i održavan od samog djeteta, a ne da njegovo ostvarenje ovisi o nekom drugom (o vama, prijateljima, profesorima itd.).

Evo nekoliko primjera kako i kada mlada osoba nije u uzroku:

  • Želim kupiti mobitel! Kupit ću ga čim mi roditelji daju dovoljno novaca za njega.
  • Razočarenje je tim veće što vi ni ne pomišljate na kupnju tako skupe stvarčice.
  • Želim dobiti 5 iz hrvatskog! Dobit ću ako uspijem sve prepisati.
  • A što ako ne uspije prepisati?
  • Želim se pomiriti s prijateljicom! Pomiriti ću se kada ona shvati da je pogriješila.
  • Hm…a što ako ona ne shvati ili možda shvati nešto sasvim drugo?

Ukoliko postavi cilj tako da ovisi i o drugima, a drugi ne postupe baš onako kako je zamislio, naći će se u slijepoj ulici i može biti razočaran zato što nije ostvario cilj. Zbog toga je važno da ostvarenje cilja ovisi samo o njemu.

  • Je li cilj ekologičan i vrijedan

Ekologija je studija posljedica. Ostvarenje nekog cilja donosi sa sobom i neke posljedice koje mogu biti pozitivne i ne baš tako pozitivne. Kod postavljanja cilja bitno je razmisliti o posljedicama.

Neka si postavi pitanje kako će ta promjena i sve ono što čini da bi ostvario/la cilj:

  • utjecati na njegov život?
  • utjecati na život ljudi iz njegove okoline (pri tome naravno mislim na bliske ljude)

Je li sve što mora poduzeti da bi ostvario cilj vrijedno? Je li pokoji vježbanja matematike i bez izlaska i vrijedan cilja da na kraju godine ima pozitivnu ocjenu? Da ima cijelo ljeto za odmor i izlaske (bez popravnih)?

Neovisno o tome u kojem djelu godine vaše dijete odluči postaviti cilj, ove smjernice će mu zasigurno pomoći da iskristalizira što želi, kako da do toga dođe (a da ovisi samo o njemu) a pritom dobiva još jednu vrijednu poruku: konci su u njegovim rukama! Samo o njemu ovisi koliko će te konce povlačiti.

Foto: Shutterstock

Autor teksta:

Kristina Bačkonja, dipl. psiholog i NLP trener

www.budisvoj.eu

 

 

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!