Joga za zdravlje, opuštenost i još mnogo toga...

Veronika Habunek, Medical Yoga Centar

Ukratko, redovito vježbanje joge višestruko pozitivno utječe na zdravlje.

Podsjetimo, gotovo 5 milenija jogijskog iskustva, te već tisuće znanstvenih istraživanja potvrdile su učinkovitost redovitog vježbanja joge i njezin pozitivni utjecaj na zdravlje.

Konkretno, učinci joge na fizičkom planu su slijedeći:

  • kSvijeću demonstrira Jelena Vučetić

    osjećaj lakoće pokreta i elastičnosti
  • bolji i kvalitetniji san
  • povećana otpornost organizma (manje raznih prehlada, viroza i sl)
  • ublažavanje ili potpuno eliminiranje bolova u leđima i kralješnici.
  • poboljšanje probave i otklanjanje opstipacije
  • reguliranje tjelesne težine
  • reguliranje krvnog pritiska
  • uklanjanje glavobolja i migrena

Učinci joge na psihičkom planu:

  • opuštanje i smirenje
  • neutralizacija stresa
  • poboljšana koncentracija
  • bolje učenje i pamćenje
  • povećanje intuitivnih sposobnosti
  • osjećaj unutrašnje sreće
  • uklanjanje nervoze i u određenim slučajevima depresije

Kad svemu tome dodamo i posebnu grupu učinaka joge na socijalnom planu dakle, na planu poboljšanja tolerancije, razumijevanja, strpljenja i ljubavi u socijalnoj sredini u kojoj se pojedinac kreće (obitelj, posao, škola, prijatelji), onda je jasno koliko je širok spektar pozitivnih učinaka joge.

Želite li odmah pokušati, izvolite

Vježbanje joge ne zahtijeva nikakve posebne uvjete, niti komplicirana i skupa pomagala. Sve što je potrebno za grupni rad jest čista prozračna i umjereno zagrijana dvorana i prostirka od debljeg materijala za svakog pojedinog vježbača. Mir i tišina dodatna su pogodnost, ali ne i uvjet.

Za individualno (kućno) vježbanje potrebna su 2 kvadratna metra prostora na podu i ništa više. Ne morate čak imati niti trenera!? Točnije, morate u početku, a kasnije sve možete i bez njega neovisno o tome radi li se o grupnim ili pojedinačnim programima vježbanja. Naime, Medical Yoga Centar koncipirao je i posebne ciljane programe vježbi na audio CD-ima: za početnike, s općim djelovanjem te posebnim djelovanjem na kralješnicu, disanje, opuštanje i mršavljenje. Sve u dvije verzije: 30 i 45 minuta. Dakle, vrlo praktično uz mogućnost raznih kombinacija.

A da su vježbe jednostavne i lake za naučiti. Evo i primjera.

Slijedi prezentacija jedne od jogijskih vježbi:

kKobra - jedna od temeljnih vježbi joge
Demonstrira: prof. Olja Bančić

Zove se KOBRA. Ta je kraljevska indijska zmija koje se toliki ljudi panično boje (zaboravljajući da više od 90 posto kobri uopće nisu otrovnice) prije nekoliko milenija drevnim jogijima bila inspiracija za jednu vrlo jednostavnu vježbu koju svaki početnik može izvesti, a koja doista podsjeća na zastrašujuće podignutu kobru spremnu na skok.

Dakle, legnete na prostirku potrbuške, nogu ispruženih jedna uz drugu, laktova savijenih, a dlanova postavljenih u visini ramena ili lica. Oslonite se na vrh čela i polako izdahnete. Uz polagani udisaj (kroz nos) postepeno podižete najprije glavu, a zatim prsa i trbuh oslanjajući se na ruke. U gornjem položaju ostanete sekundu-dvije zadržavajući dah, a zatim se uz lagani izdisaj polako spustite na pod, spuštajući poput “obrnutog filma” najprije trbuh, pa prsa i glavu. Nakon nekoliko trenutaka, uz novi udisaj, pokret ponavljate ukupno 4-10 puta.

Jednostavno, zar ne?

Učinci ove vježbe su višestruki: eliminiranje bolova u kralješnici, ispravljanje kifoza, poboljšanja rada unutrašnjih organa, posebno jetre, slezene, žučnog mjehura i gušterače, pospješenje probave i uklanjanje opstipacije, te umanjenje tegoba bolnih i neredovitih mjesečnica, uz zamjetan osjećaj opuštenosti i mira.

Spomenimo da prema drevnim ortodoksnim jogijima postoji ukupno 8.500.000 različitih vježbi, no suvremeni ih današnji programi uglavnom koriste par stotina. Među njima je vrlo mnogo jednostavnih vježbi poput kobre, koje su, usprkos lakoći izvođenja, vrlo širokog spektra djelovanja.

Seanse opuštanja, disanja i meditacije

Posebno područje joge su vježbe disanja, te mentalne seanse opuštanja i meditacije. To su mirne i ugodne seanse, koje imaju podjednako izrazito fizičko i psihičko djelovanje.

PRETKLON – VJEŽBA ZA ZDRAVLJE I DUGOVJEČNOSTPretklon demonstrira Mirjana Šoštarić

Vježbe disanja joga dijeli na one u širem smislu i seanse disanja u užem smislu. Vježbe disanja u širem smislu su obične fizičke vježbe (kobra je također jedna od njih) kojima se aktivira i jača kompletna muskulatura koja sudjeluje u procesu disanja (dijafragma, međurebrani mišići, trbušni mišići itd...) kako bi se stvorili preduvjeti za potpun i dubok udisaj. Vježbe disanja u užem smislu je pojam za nekoliko stotina vježbi kojima se različitim tehnikama udisaja i izdisaja, kombinacijom disanja kroz jednu i drugu nosnicu itd, postiže savršenstvo disanja uz optimalnu iskoristivost udahnutog zraka (kisika). Koliko je važno unijeti u tijelo dovoljnu količinu kisika nije potrebno posebno objašnjavati.

Medical Yoga Centar raspolaže s nekoliko desetaka različitih vježbi (tehnika) disanja snimljenih na audio CD-e, što znači da su savršeno pogodni za slijepe osobe, a njihova raznolikost garancija je da će svatko za sebe pronaći odgovarajuću vježbu.

Seanse opuštanja su jednostavne mentalne vježbe kojima se postiže savršeni duševni mir, uzi osjećaj opuštenosti i duboke unutrašnje sreće. Preduvjet za psihičko opuštanje je, naravno, fizička opuštenost kompletne muskulature, uz mirno i polagano disanje te usporene otkucaje srca. Ovi se preduvjeti najbolje osiguravaju prethodnim usvajanjem i izvođenjem posebnih fizičkih vježbi (asana) za opuštanje tijela. Nakon toga slijedi neka od mentalnih tehnika opuštanja. Medical Yoga Centar ima ih u svom programu blizu 30 i sve su na audio CD-ima.

Seanse meditacije najsavršenije su i najsuptilnije jogijske mentalne tehnike za naprednije sljedbenike joge, no bez posebnih problema i kontraindikacija mogu ih koristiti i početnici. Zanimljivo je da su učinci meditacija prije svega izrazito psihički (opuštenost, mir, samopouzdanje, koncentracija, kreativnost i sl), ali da je niz znanstvenih istraživanja dokazalo i brojne posve "fizičke“ učinke meditacije,najčešće u onim graničnim sferama psihosomatskih bolesti (visoki tlak, želučani problemi, kardiovaskularne bolesti), ali i na ublažavanje ili potpuno eliminiranje nekih tegoba koje, naizgled, nemaju nikakve veze s psihom; problemi sa zglobovima (artroza, artritis), masna kosa, grčevi u mišićima itd.

 Prati nas na Viber Public Chatu!