Ova zdrava namirnica najbolji okus ima zimi - niskokalorična je i odlično ide uz ribu

Rastika

Prestižni New York Times raštiku je svrstao među najzdravije i najskuplje namirnice.

Na američkim jelovnicima pravi bum doživjela je u posljednjih deset godina, a kao neizostavan dio jelovnika preporučuju je brojni stručnjaci. U brojnim dijelovima svijeta smatraju je super hranom dok je u Hrvatskoj pomalo zaboravljena. Iako je riječ o zahvalnoj biljci koja može uspijevati u raznim geografskim područjima u Hrvatskoj su na njoj odrasle generacije, no još je uvijek podcijenjena u usporedbi s glavatim keljem, kupusom, blitvom ili špinatom. 

Raštika se u Hrvatskoj uzgaja u Dalmaciji, posebice u Dalmatinskoj zagori i na otocima. Nabolje uspijeva zimi kada ima najbolji okus, a razlog tome je mraz koji utječe na razvoj njezina ugodnog slatkastog okusa. Može se uzgajati i u ljetnom periodu ali uz dovoljnu količinu vode.

Ova biljka bogata je mnogim djelotvornim sastojcima za naš organizam i preporučuje se u svakom jelovniku. Osim što kao i ostale kupusnjače obiluje sumpornim tvarima koje štite od raka, raštika je izvanredan izvor kalcija koji je važan za čvrstoću kostiju. Također je bogata kalijem, cinkom, manganom, magnezijem, fosforom i željezom. Raštika sadrži velike količine beta-karotena odnosno vitamina A te luteina i zeaksantina važnih za dobar vid. Obiluje i vitaminima B, C, E i K te omega-3 masnim kiselinama i triptofanom koji regulira san.

Zašto vam se jede baš hamburger, čips ili slatko?Možda zbog stresa, nedostatka sna ili raspoloženja...

Idealna je namirnica za zdravu prehranu jer je bogata hranjivim tvarima, a niskokalorična. Jedna šalica kuhane raštike ima samo 49 kalorija. Pravilna priprema raštike ključna je za postizanje najboljeg okusa i očuvanje maksimalne količine hranjivih tvari. Kao i za ostalo povrće, za raštiku također vrijedi pravilo da se nutrijenti najbolje očuvaju što kraćom termičkom obradom.

Dobro ju je konzumirati sirovu, kao dodatak smoothiejima ili sokovima. Kada se termički obrađuje, potrebno je pet minuta kuhati ju na pari kako bi vlakna omekšala te kako bi se povećala probavljivost raštike, a istovremeno očuvali nutrijenti. U restoranu Bota šare raštiku pripremaju na nekoliko načina, a predstavljaju tri jela koja će oduševiti cijelu obitelj.

Zelena maneštra

Sastojci:

  • Raštika - 1kg
  • Krumpir - 400 grama
  • Miješano suho meso (svinjska glava i panceta) - 1kg
  • Voda - 6 l
  • Svinjska mast - 2 jušne žlice 
  • Sol po želji
  • Maslinovo ulje po želji 

Priprema:

Zagrijati lonac s vodom, ubaciti predhodno oprano suho meso i kuhati 1 sat i 30 minuta. Kada je meso kuhano izvaditi ga i narezati. U ostatak vode ubaciti narezani krumpir i raštiku te dodati svinjsku mast i sol. Kuhati 20 minuta. Prilikom serviranja zaliti maslinovim uljem.

Domaća pašta od raštike s kozicama i škampima

Sastojci za domaću pastu:

  • Raštika - 15 dkg
  • Jaja - 3
  • Glatko brašno - 0.5 kg

Sastojci za umak:

  • Meso kozice - 30 dkg
  • Škampi cijeli - 40 dkg
  • Češnjak - 2 češnja
  • Maslinovo ulje - 0.03 dcl
  • Petrusin - prstohvat 
  • Papar po želji 
  • Pelješko suho bijelo vino - 1dcl
  • Riblji temeljac - 0,5 l

Priprema:

Skuhati raštiku, ocijediti i ohladiti te samljeti u blenderu. Jaja razmutiti u odvojenu posudu te postepeno dodavati brašno i raštiku dok se ne dobije kompaktna smjesa. Pustiti da odstoji 30 minuta. Dobivenu smjesu razvaljati i oblikovati tagliatele. Zagrijati vodu, dodati sol i ulje te zatim dodati paštu. Kuhati 3-5 minuta te skuhanu paštu zatim procijediti.

U duboku tavu zagrijati maslinovo ulje te dodati sitno nasjeckan češnjak. Kada se češnjak lagano zarumeni dodati škampe i kozice, bijelo vino i riblji temeljac, papar i petrusin.

Kuhati desetak minuta te na kraju pomiješati s domaćom pastom.

Riba sa žara s kuhanom raštikom i krumpirom

Sastojci:

  • Riba brancin - 2 kg
  • Raštika - 40 dkg
  • Krumpir - 20 dkg 
  • Sol po želji
  • Maslinovo ulje po želji

Priprema:

Ribu očistiti od ljuski i utrobe, ispeći na otvorenoj vatri. Krumpire i raštiku oprati i ubaciti u lonac s kipućom vodom te kuhati desetak minuta. Posoliti Stonskom soli po želji. Prilikom serviranja zaliti domaćim maslinovim uljem.

Što će vam se dogoditi ako svakog dana pojedete barem jednu bananu?

Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!