Liječnik savjetuje kako prevenirati dijabetes promjenom životnih navika

dijabetes

Što bi za svoje zdravlje trebali učiniti u idućoj godini?

Često puta nakon pogrešaka koje su donijele neku nelagodu (loš san zbog preobilne večere, mamurluk nakon pretjeranog uživanja u alkoholu ili nezgodu na skijanju za koje se nismo fizički dovoljno pripremili) sami sebi obećajemo da ćemo se u idućoj godini popraviti.

Zar baš mora nastupiti neka nezgoda koja će nas natjerati da započnemo misliti o onome što nam je toliko dragocjeno a ne znamo cijeniti – naše zdravlje. Nije narodna poslovica za ludu kad kaže zdravi čovijek ima tisuću želja, a bolestan samo jednu- zdravlje.

U čemu najviše griješimo i kako to popraviti?

Preobilna i nepravilna prehrana: toliko puno savjeta kako smršaviti, kako se pravilno hraniti, što nikako ne bi smjeli jesti i sl, da se na kraju mnogi pitaju što uopće smijem jesti? Koristite hranu koja je udomačena na vašem podneblju, koja je sezonska i koja se jednostavno priprema. Svakako uzmajte redovne obroke (tri glavna i dva međuobroka) koji sadrže umjerene količine različitih namirnica (ne preskačite ih, ali računajte da je i jabuka obrok). Ako želite smršaviti izbjegavajte koncentrirane ugljikohidrate (namirnice koje sadrže šećer i brašno), a zasitete se povrćem i umjereno voćem (sadrži veću količinu šećera). Neka vam tanjur bude ispunjen povrćem, meso veličine vašeg dlana, a ugljikohidrata (krumpir, riža, tjestenina) tek jedna jušna žlica. Večera ne bi smjela biti iza 19 sati, a ako prije spavanja morate nešto pojesti uzmite voće ili lagani mliječni obrok. Ne zaboravite na vodu, pijte je na tašte, tijekom dana i uz jelo. Ako konzumirate alkohol onda najbolje čaša vina uz jedan glavni obrok.

Gestacijski dijabetes u trudnoći - kako se prevenira i liječi?

Fizička neaktivnost: danas se svi žurimo i mislimo da ćemo na vrijeme stići ako idemo automobilom. Uputite se na posao, u trgovinu, na kavu, prijateljima ili kad god ste u mogućnosti pješice i stići ćete prije i opuštenije. Razgibat ćete se prije posla a bit će vam dobro i kući otići pješice da sav stres istresete i ostavite ga negdje iza sebe. Ako ste u mogućnosti nabavite psa, bit će to redovan motiv da s njim bar dva puta dnevno šećete.

Na mobitelu namjestite tzv „pedometar“ ili brojač koraka pa ćete se začuditi koliko kilometara možete dnevno proći a da se niste značajno umorili. Onda će vas to vući da učinte još i da se sami sa sobom natječete. Korisno je upisati se na neki oblik gimnastike, vježbanja, joge ili nešto što vam odgovara dva do tri puta tjedno. To će vas primorati da odlazite ali i naučite jednostavne vježbe koje onda treba i kod kuće postepeno uvoditi u svakodnevnu rutinu. 10 minutno jutarnje razgibavanje ili vježbanje pred spavanje, pomoći će vam da se osjećate bolje, svejžije i odmornije a učinit ćete jako puno za svoje zglobove i mišiće. Tijekom vikenda kada imate više vremena otiđite s obitelji, prijateljima na izlet. Uživajte u kretanju i druženju, a u ljepotama prirode napunit ćete „baterije“ i bit ćete spremniji za idući tjedan. Dobar ručak može se pojesti i u planinarskom domu. Ako ste se fizički dobro izmorili, možete pojesti i više nego u dane kad ste fizički manje aktivni.

Pušenje je ovisnost i uzročnik je mnogih smrtonosnih bolesti. Ako ste pušač na vama je da sami donesete odluku o prestanku ali i snostie posljedice ako nastavite pušiti. Onima oko sebe koji ne puše vi smrdite, nerado vas zovu u goste jer nakon vas ne mogu izvjetriti stan, trošite novac da bi ga zapalili u dim, vaše krvne žile stradaju a organe u tijelu uništavate. Razmislite što time činite svojoj djeci, svojim bližnjima i ljudima oko sebe. Kakav ste uzor i prijatelj onima do kojih vam je stalo?

Predijabetes – opasno stanje bez simptoma

Stres: Kažemo da nam je život u kojem danas živim pun stresnih situacija. Živi se brzo, promjene su učestale i teško se s njima nosimo. A da li nam je to sve baš tako potrebno? Nismo li i mi sami generatori tog stresa? Mnoge se stvari mogu unaprijed isplanirati, na vrijeme učiniti ili ih prvilno rasporediti i obaveze podijeliti, pa se često stresne sitacije time mogu izbjeći. Koji puta je i pomoć prijatelja ili stručne osobe dobro došla i toga se nije potrebno sramiti. Netko sa strane objektivnije će sagledati probleme koji nama izgledaju nepremostivi, a vjerojatno ih je moguće i jednostavnije riješiti nego što se to nama čini.

Brinimo o svojem zdravlju, mnogi od nas sretni smo jer smo ga dobili na poklon rođenjem, čuvajmo ga i budimo odgovorni prema sebi.

Savjetujte se sa svojim liječnikom obiteljske medicine u slučaju potrebe, a jednom godišnje obavite osnovne pretrage kao što jednom godišnje obavezno obavljate tehnički pregled svog limenog ljubimca.

Autor teksta: prim. dr. Manja Prašek

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!