Povišen kolesterol možete i sami pokušati sniziti - što jesti, a što izbjegavati?

kolesterol, zdrava prehrana, srce

U Hrvatskoj su bolesti srca i krvnih žila na vrhu ljestvice smrtnosti – od ukupnog broja umrlih osoba u jednoj godini, približno 45 posto otpada na kardiovaskularne bolesti.

Premda je posljednjih 15-tak godina u Hrvatskoj prisutan pozitivan trend smanjenja smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti, brojke su još uvijek alarmantne i zabrinjavajuće. Glavne kliničke manifestacije kardiovaskularnih bolesti, a koje su ujedno i najčešće, mogu se podijeliti na one koje zahvaćaju:

  • srce i srčani krvožilni sustav – koronarna (ishemijska) bolest
  • mozak i moždani krvožilni sustav – cerebrovaskularna bolest
  • donje udove – okluzivna bolest perifernih arterija

Loše prehrambene navike najčešći su uzrok povišenog LDL kolesterola čije visoke vrijednosti povećavaju rizik od bolesti srca i moždanog udara. Na žalost, većina ljudi s povišenim kolesterolom nema dijagnosticiran ovaj poremećaj. Donosimo nekoliko nutricionističkih savjeta kako sniziti i održavati zdravu razinu kolesterola u krvi.

Prehrana za dobar kolesterol

Prehrana

Želite li normalizirati razinu kolesterola u krvi vaša prehrana trebala bi se zasnivati na voću, povrću, orašastim plodovima i cjelovitim žitaricama. Češnjak i maslinovo ulje također su na listi poželjnih namirnica dok bi šećer, kofein, alkohol i industrijski prerađenu hranu i meso valjalo jesti u minimalnim količinama.

Promatranjem učinaka na tri markera za kolesterol, lipoprotein niske gustoće (LDL ili loš kolesterol), lipoprotein visoke gustoće (HDL ili dobar kolesterol) i apolipoprotein B, specifičan protein koji se nalazi u lošem kolesterolu koji začepljuje arterije, zaključeno je da zamjenom samo jednog ili dva mesna ili mliječna obroka s proteinima iz namirnica biljnog podrijetla znatno smanjujemo rizik od nastanka srčanih bolesti

Trans-masti povezane s moždanim udarom

Izbjegavajte trans-masti

Namirnice bogate trans-mastima, poput margarina, industrijski proizvedenih slastica i brze pržene hrane mogu povisiti razinu kolesterola u krvi stoga vodite računa da se vaša dnevna prehrana ne svede na ovu vrstu hrane. Čak i male količine trans-masti mogu naštetiti zdravlju, a svakih 2 posto kalorija iz trans-masti koje svakodnevno konzumirate, povisuju rizik od bolesti srca za 23 posto – navodi se u izvješću Medicinskog fakulteta na Harvardu.

Konzumiranje hrane bogate trans-mastima povisuje razinu štetnog LDL kolesterola u krvi, a smanjuje razinu dobrog HDL kolesterola.

Trans-masti uzrokuju upalne procese u organizmu, koji vode do bolesti srca, moždanog udara, dijabetesa i drugih kroničnih bolesti.

Tjelovježba

Redovita tjelovježba blagotvorno djeluje na zdravlje kardiovaskularnog sustava, snižava razinu kolesterola i smanjuje rizik od srčanog i moždanog udara te koronarne bolesti arterija.

12 trikova za snižavanje kolesterola

Dodaci prehrani

Biljni steroli su skupina spojeva koji se nalaze u povrću i hrani na biljnoj bazi, a u organizmu djeluju na način da blokiraju apsorpciju kolesterola u crijevima.

Laktobacili. Određeni oblici probiotičkih bakterija nazvanih laktobacili imaju sposobnost vezati se za kolesterol u crijevima i spriječiti njegovu apsorpciju. Oni također pomažu u proizvodnji određenih žučnih kiselina koje pomažu u metaboliziranju masti i kolesterola u tijelu.

Znate li koja hrana sadrži zdrave bakterije?

M. R. S.

Foto: Shutterstock

 

 

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!