Zdravlje

Zdravlje

Važnost suradnje bolesnika i liječnika

Uspjeh svakog liječenja je u izravnoj povezanosti s pravilnim odabirom dokazano djelotvornog i sigurnog lijeka, ali isto tako i s kvalitetom pridržavanja bolesnika uputama liječnika ili ljekarnika o pravilnom uzimanju lijeka (suradnja).

Uz pojam suradljivosti ili suradnje bolesnika (engl. compliance), nadovezuju se još dva pojma: ustrajnost (engl. persistence) i pridržavanje (engl. adherence).

Suradnja bolesnika ovisi o pridržavanju, što znači da bolesnik svaki dan uzima lijek kako je preporučeno i ustrajnosti, što podrazumijeva da bolesnik redovito kroz dulji vremenski period uzima propisanu terapiju. Poseban su problem bolesnici od kroničnih bolesti koji moraju godinama ili čak doživotno uzimati veći broj lijekova.

U kojoj se mjeri pridržavamo uputa o pravilnom uzimanju lijeka?

Ispitivanja u Hrvatskoj pokazala su da manje od 50 posto kroničnih bolesnika uzima terapiju onako kako je to liječnik preporučio.

Od razloga za neustrajnost kroničnih bolesnika u uzimanju lijekova najčešće se navode: zaboravljivost, dobro osjećanje i bez uzetog lijeka, ne nošenje lijeka sa sobom, nepraktičnost ”podizanja” recepta i slično.

Razlozi za neustrajnost su uzrokovani nedovoljnim znanjem bolesnika o djelovanju lijeku i kao i strahom od nuspojava. Prije početka uzimanja lijeka, bilo da ga je propisao liječnik ili ga koristi za samoliječenje, bolesnici bi trebali dobiti jasnu i njima razumljivu informaciju od svog liječnika ili ljekarnika o razlogu za primjenu lijeka, načinu njegova djelovanja, načinu i trajanju uzimanja, mogućim nuspojavama, kontraindikacijama, mogućim interakcijama s hranom, pićem ili drugim lijekovima koje bolesnik istovremeno uzima, mogućnosti uzimanja lijeka za vrijeme upravljanja vozilima ili strojevima itd.

Također je posebno važno savjetovati specijalne skupine bolesnika (starije osobe, trudnice, dojilje ) o koristima i eventualnim rizicima primjene lijeka.

Loša suradnja bolesnika rezultira slabim učincima liječenja, dužim trajanjem bolesti i nepotrebno visokim troškovima liječenja – zato je potrebno uložiti napor da bi se poboljšala bolesnikova suradnja jer se na taj način može znatno povećati uspjeh medikamentoznog liječenja i unaprijediti zdravstvena skrb.

Koji su čimbenici koji uzrokuju lošu suradnju?

Na stupanj bolesnikove suradnje u procesu liječenja najviše utječu sljedeći čimbenici:

  • Podnošljivost i sigurnost lijeka (ozbiljnost i učestalost nuspojava).

To podrazumijeva postojanje ozbiljnijih i neugodnih nuspojava koje remete obavljanje svakodnevnih funkcija, imaju loše djelovanje na san, utjecaj na smanjenja spolnih funkcija, nemogućnost primjene s drugim lijekovima, hranom i pićem i slično.

  • Izostanak željenog terapijskog učinka lijeka ili čak pogoršanje postojećeg zdravstvenog stanja koje je nastalo zbog uzimanja lijeka
  • Doziranje i način primjene lijeka (više puta dnevno, ovisnost uzimanja lijeka s hranom, vrijeme u danu kad se lijek treba uzeti i sl.) Postoje jasni dokazi da se suradnja značajno smanjuje ako se mora uzimati više lijekova ili više tableta na dan .
  • Nedostupnost lijeka na tržištu (postojanje perida kada lijek nije moguće nabaviti na domaćem tržištu)
  • Cijena lijeka (prisustvo na pozitivnoj listi HZZO-a)

Kako poboljšati suradnju?

    • Liječnik i ljekarnik (iako često nemaju dovoljno vremena) trebaju bolesniku pružiti objašnjenja vezana uz djelovanje lijeka koji mu je propisan na način da informacija bude bolesniku razumljiva.
    • Također je potrebno da bolesnik dobije jasnu informaciju i o mogućim nuspojavama koje mogu nastati tijekom uzimanja lijeka.

    Važna je i informacija o načinu kako bolesnik može sam utjecati na spriječavanje nastanka nuspojava ili na smanjenje njihova intenziteta i učestalosti, kao i o postupcima koje treba primijeniti ako do nuspojava dođe.

    • Motiviranje bolesnika na ustrajnost u liječenju je od velikog značaja
    • Primijena lijekove koji se koriste samo jedanput dnevno znatno pomaže boljoj suradnji bolesnika (pogotovo ako se koriste duže vrijeme ili doživotno).
    • Potrebno je periodičko provjeravanje suradnju češćim kontrolnim pregledima ili drugim načinima provjere.
    • Uključivanje članova obitelji u brigu za oboljelog također može biti korisno i pridonijeti boljoj suradnji bolesnika u procesu liječenja (posebno značajno za psihičke bolesnike).

     

    Autorica teksta: dr.med. Vesna Medić
    LOM DZ Centar Zagreb

    Ordinacija preporučuje

    card-icon

    Zdravstveni adresar

    S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

    card-icon

    Baza bolesti

    Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

    Možda će vas zanimati i ovo