Izbjegnite bol donjeg dijela leđa

Bol, ledja

Bol koja pogađa donji dio leđa može se kretati od rebara pa sve do iznad nogu. Donji dio leđa predstavlja poveznicu između gornjeg i donjeg dijela tijela i kao takav nosi veći dio naše tjelesne težine. Zbog te nezahvalne uloge, ovaj dio tijela je jednostavno ozlijediti pri podizanju, posezanju ili okretanju.

Svatko od nas je u određenom životnom periodu osjetio bol u donjem dijelu leđa. Dobra je vijest da ovaj neugodan simptom u većini slučajeva prolazi kroz tjedan - dva i to uz osnovnu brigu o samom sebi. Međutim, ako je bol snažna ili traje nekoliko tjedana, valja potražiti pomoć liječnika.

bolKako do bolova u donjem dijelu leđa ne bi niti došlo, važno je biti svjestan radnji ili pokreta koji povećavaju rizik.

Bol u donjem dijelu leđa je često izazvana kombinacijom neopreznog obavljanja određene aktivnosti, naporom ili ozlijedom mišića i ligamenata koji podupiru kralježnicu. U rijeđim slučajevima, bol je uzrokovana bolešću ili deformacijom kralježnice.

Faktori rizika povećavu šansu za pojavu bolova u leđima. Što se više izlažemo tim rizicima to su veće šanse za pojavu boli.

Faktori rizika na koje ne možemo utjecati:

  • Srednja životna dob (rizik opada nakon 65. godine)
  • Pripadnost muškom spolu
  • Obiteljska sklonost bolovima u leđima
  • Prijašnja ozlijeda leđa
  • Trudnoća. Ženina su leđa pod priličnim opterećenjem dok nosi dijete.
  • Kompresijski prijelom kralježnice
  • Operacija leđa
  • Problem s kralježnicom koji sežu u djetinjstvo

Faktori rizika na koje možemo utjecati promjenom stila života ili medicinskim liječenjem:

  • Neredovito vježbanje
  • bolObavljanje posla ili neke druge aktivnosti koja zahtijeva dugotrajno sjedenje, dizanje teških predmeta, savijanje ili okretanje, ponavljajuće pokrete ili stalno vibriranje, poput korištenja pneumatske bušilice ili upravljanja određenim vrstama teške mehanizacije.
  • Pušenje. Pušači su skloniji riziku za razvoj bolova u donjem dijelu leđa od nešušača.
  • Debljina. Višak kilograma, pogotovo oko struka, može izazvati naprezanje leđa.
  • Loše držanje. Sama pogrbljenost možda ne uzrokuje bol u donjem dijelu leđa, međutim ako dođe do naprezanja ili ozlijede, loše držanje može pogoršati bolove.
  • Stresan život. Vjeruje se da stres i drugi emocionalni faktori igraju ogromnu ulogu u razvoju boli donjeg dijela leđa. To se pogotovo odnosi na kroničnu bol. Naime, dok se nalazimo u stresnoj situaciji, nesvjesno naprežemo mišiće leđa.
  • Dugotrajna depresija
  • Dugogodišnje korištenje lijekova koji oslabljuju kosti, poput kortikosteroida.

Iako za sada još uvijek nema jasnih dokaza o mogućim načinima sprječavanja boli donjeg dijela leđa, svatko od nas se može potruditi da si zdravijim navikama osigura život bez boli!


K. Ramić

 Prati nas na Viber Public Chatu!