Reći ćemo to odmah u glavu, bez okolišanja. Ne živciraju nas ljudi i njihove mane, nego nas živcira nešto kod nas samih, a vezano uz tu “manu“. Ne živciraju nas oni, nego mi sami sebe i naša reakcija na njih.
Nešto se dogodi u nama, neki kratki spoj i osobu ili situaciju doživljavamo izuzetno dramatično.
No, ono što nam uistinu stvara dramu jest ili da mi sami imamo tu manu, a ne prihvaćamo je i ne radimo na njoj ili da nama samima, upravo to što nas živcira – nedostaje.
Primjerice, „ide mi na živce“ osoba koja je jako mršava. To me živcira jer sam i ja sama toliko mršava da odjeća visi s mene i već dugo ne volim svoj odraz u ogledalu. Pratite li logiku? Ili…ta me osoba živcira jer bih i ja voljela biti mršava. Vodim bitku s kilogramima, osjećam se neugledno i neprivlačno….Baš me živcira! Glupača! Poznato, zar ne? Ovo je vrlo banalan primjer, da što zornije objasnimo što se najčešće skriva iza naših emocija, konflikata i problema u odnosima.
Imati na umu da smo jedni drugima putujuća ogledala i promatrati život kroz ovu prizmu je nevjerojatno moćno. Daje nam mogućnost odmaka, nismo „uvučeni“ u emociju, u situaciju i tako se manje živciramo.
Dakle, ljudi koje susrećemo su poput naših sjena. Ako mi sami ne radimo na onome što nas kod nas samih živcira, što nam se ne sviđa, što bi voljeli promijeniti, vrlo često ćemo upravo u svom okruženju, kroz ljude koje upoznajemo, doživjeti „susret“ s time od čega bježimo. Kad nas nešto smeta, to je znak da na tome trebamo raditi, inače ne bi izazvalo takvu reakciju.
Imam prijatelja kojemu jako idu na živce emotivni ljudi. Smatra to slabošću. Iz njegove perspektive, on ako pokaže emociju, bit će slabić. To je njegova „mana“, ono nešto što on ne prihvaća kod sebe na svjesnoj razini i ne radi na istome; ne dopušta si pokazati svoje osjećaje na zdrav način. Ono čega se on boji jest krajnost pokazivanja osjećaja, tj da osoba postane nestabilna i nepouzdana, jer pretjeruje i ne upravlja svojim emocijama. Naravno, cilj je biti u ravnoteži, ni jedna krajnost nije zdrava.
To zovemo i kvadrant kompetencije. Ova je tehnika izuzetno korisna kada želimo riješiti neki konflikt, da se smanje tenzije između osoba, odličan je alat za voditelje timova u poslovnom okruženju. Naravno, treba ju naučiti uz poslovnog trenera i vježbati na stvarnim primjerima. Ovdje ju opisujemo jer već samo opis može pomoći da osvijestite sebe i svoje odnose u drugačijem svjetlu. Samo osvještavanje je već velik dio posla!
Kako se transformirati iz zaposlenice u poduzetnicu?
Uzmimo primjer da jedan zaposlenik kaže da ga živcira što mu kolega ne odgovara na poruke. Smatra da je kolega bezobziran. Kaže, alergičan je na to, jer je on sam jako predan i time se ponosi. Cilj je da se obje osobe nađu u sredini. Nijedna krajnost nije dobra.
Kako doći do rješenja?
Ukoliko je netko suviše predan, njegov je izazov da lako može izgubiti svoje granice, postavljati sve druge ispred sebe, svima se javljati na poruke i satima pričati na telefon s drugima, a zapostaviti svoje obveze i prioritete. Krajnost toga da osoba ne odgovara na poruke i posvećuje se samo svojim prioritetima jest da postane potpuno otuđena i apatična i da naruši svoje odnose u timu. To je njegova zamka.
Kad osoba uvidi razloge zašto joj netko „diže tlak“, smanjuju se tenzije, prestaju optužbe na tuđi račun i upiranje prsta u drugu osobu, čovjek se okrene prema sebi i razvije osjećaj razumijevanja i tolerancije prema drugoj strani.
U takvoj atmosferi je mnogo lakše doći do kompromisa i do zajedničkog rješenja, tj do onoga „ajmo se naći na pola puta“. Svaki zaposlenik se posvećuje sebi, svojim izazovima i „zamkama“, a ujedno se i vrlo lako može poistovjetiti s kolegom i ući u njegove cipele.
Reakcije su odlične, ljudi se zapravo zabezeknu kad shvate da oni sami mogu kroz svjesnost i rad na sebi upravljati svojim emocijama i životnim situacijama i imati lakše, ugodnije i kvalitetnije odnose, kako poslovno, tako i privatno.
Kad preuzmemo odgovornost za sebe, imamo mnogo veći mir i kvalitetu života.
Znate li koja je vaša sjena? Što to treba vaše prihvaćanje i pažnju?
Foto: Shutterstock