Pitanja našim doktorima mogu postaviti samo prijavljeni članovi Ordinacije.

Prijavi se. Nemaš korisnički račun? Učlani se.

Vi pitate, naši liječnici odgovaraju!
Ginekološke smetnje

Utjecaj kontracepcijskih tableta na pojačanu dlakavost i masnu kožu

Objavljeno: 21.01.2013.

Poštovani, imam curicu staru 16 godina i 2 mjeseca. Utvrđeni su joj policistični jajnici te se pojavila pojačana dlakavost, akne, masna koža i kosa itd. Urađeni su joj svi nalazi i obrada u bolnici prije nekih 12 mjeseci. Propisani su joj Diane 35 na koje je dobro reagirala (smanjile se akne, dlakavost) uz redovite laboratorijske pretrage. Međutim nakon 8 mjeseci korištenja pojavila joj se povišena masnoća u krvi. Po preporuci endokrinologa prekinula je s terapijom (ali su se vratile akne i pojačana dlakavost) te preporučio napraviti hormonske nalaze 2-3 dan menstruacije. Po prestanku uzimanja Diane 35 dobila je samo jednu menstruaciju početkom devetog mjeseca (hormonske nalaze nismo uradili jer je padao vikend). Od tada ništa.

1. Mogu li Diane 35 biti uzrok masnoće i ako da koje druge lijekove koristiti (naravno uz suglasnost svog endokrinologa)?

2.Trebamo li čekati da dobije menstruaciju (da bi uradili hormonske nalaze) ili je izazvati s nekim lijekovima i kojim?

3. Moraju li se hormonski nalazi raditi točno 2-3 dan menstruacije?

Prije svega, kod Vaše djevojčice sigurno postoji poremećaj u radu jajnika ali za postavljenja dijagnoze sindroma policističnih jajnika dobi od 15 godina je prerano. Ciklusi su naprosto u prvim ginekološkim godinama (broje se od prve menstruacije) neredoviti i bez ovulacije no to nije pravi sindrom policističnih jajnika. No, neću Vas mučiti tim terminološkim stvarima!

Posve se slažem s propisanom terapijom Diane 35 i uz te kontraceptive će se sigurno najbrže i najkompletnije vidjeli rezultati odnosno poboljšanje. Doista, taj preparat može dovesti do poremećaja u lipidogramu i stoga ga ne treba korititi duže od 6 mjeseci jer je on za to vrijeme postigao efekte koje smo od njega i očekivali ( za tih nekoliko mjeseci korištenja neće biti nikakvih posljedica od postojećeg poremećaja). Nakon tog perioda ne treba prekidati sa terapijom jer ćete najkasnije nakon nekoliko mjeseci biti gdje ste i bili – što ste na žalost i sami uočili i to je uvije tako. Kolege koji su propisali terapiju su to morali znati! Diane 35 je trebalo zamijeniti drugim još niže doziranim kontraceptivim preparatom sa modernim gestagenom četvrte generacije (npr. Yaz, Logest, Novynette, Belara ili drugi sličan preparat) koji bi samo nastavio održavati efekte postignute sa Diane 35 a bez ikakvog utjecaja na lipidogram, jer moderni gestageni na lipide nemaju utjecaja. Ne treba čekati da bi uslijedilo spotano krvarenje jer to može potrajati mjesecma. Krvarenje poput menstruacije se bez ikakvih poteškoća može izazvati preparatom gestagenog hormona. Nisam pretjerano uvjeren u potrebu velikih hormonalnih pretraga jer je to zapravo za svakog poznavaoca problematike ”otkrivaje tople vode” budući da je vrlo izvjesno kako će rezultati tih pretraga izgledati. Ukoliko se ipak odlučite učiniti hormonske pretrage spolnih hormona tada ih doista trebala učiniti 3. dana ciklusa.

Slična pitanja