Psihoterapeutkinja Amy Morin objašnjava kako jednostavna pitanja mogu pomoći djeci da izgrade samopouzdanje, otpornost i empatiju.
“Moje dijete mi neće ništa reći o svom danu!” Česta je to briga koju psihoterapeutkinja Amy Morin čuje od roditelja koji joj se obraćaju za pomoć. Objašnjava da se roditelji tako nadaju se da će dobiti uvid u svijet svog djeteta. Ali pitanje “Kako je bilo danas u školi?” obično dovodi do odgovora od jedne riječi.
Amy Morin je psihoterapeutkinja, klinička socijalna radnica i predavačica na Sveučilištu Northeastern. Autorica je nekoliko knjiga, uključujući i „13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne rade“. Kao psihoterapeutkinja, kako piše za CNBC, savjetuje roditeljima da postavljaju pitanja koja potiču razmišljanje i otvaraju prostor za kvalitetan razgovor.
– Kada djeca analiziraju svoja iskustva, uče vještine poput emocionalne svijesti, rješavanja problema, empatije i razvijaju tzv. growth mindset – način razmišljanja koji potiče osobni rast i otpornost – ističe.
Umjesto, dodaje, klasičnog “Kako je bilo u školi?”, isprobajte ovih sedam pitanja koja vode do dubljih razgovora i pomažu djeci da postanu mentalno snažnija:
1. „Koji je bio najbolji dio tvog dana?“
Ovo pitanje potiče djecu da uočavaju pozitivne trenutke u svom danu. Za djecu koja ne vole školu ili se lako fokusiraju na probleme, ovakvo pitanje razvija optimizam i zahvalnost – važne zaštitne faktore mentalnog zdravlja.
Povežite pitanje sa svojim iskustvom: „Najbolji dio mog dana bio je kada sam išao u šetnju tijekom pauze. A tvoj?“ Dijete može podijeliti, primjerice: „Igrao/la sam nogomet na velikom odmoru.“

2. „Koju si grešku danas napravio/la, a nešto si iz nje naučio/la?“
Ovo pitanje normalizira pogreške i uči djecu da ih vide kao priliku za rast. Otvoren razgovor o greškama smanjuje osjećaj srama i potiče zdrav pristup učenju.
Postavite pitanje s tonom znatiželje, ne kritike: „Je li se danas nešto dogodilo što bi sljedeći put napravio/la drugačije?“ Dijete može reći: „Zaboravio/la sam knjigu iz knjižnice, pa ću je večeras spakirati da je ne zaboravim.“
3. „Na koga si danas bio/la ponosan/ponosna?“
Ovo pitanje usmjerava pažnju na druge i potiče razvoj empatije. Također otkriva koje vrijednosti vaše dijete cijeni u odnosima s drugima.
Možete ga konkretizirati: „Jesi li danas vidio/la nekoga tko se jako trudio u nečemu?“ Dijete može spomenuti prijatelja ili čak sebe: „Moja prijateljica je zaboravila užinu, pa sam podijelio/la svoju.“
4. „Što bi danas moglo biti bolje?“
Pomaže djeci da prepoznaju frustracije i razočaranja, a da se ne zaustave na negativnom iskustvu. Otvara prostor za rješavanje problema i planiranje.
Pitanje možete postaviti na zabavan način: „Da imaš čarobni štapić i mogao/mogla bi promijeniti jednu stvar danas, što bi to bilo?“ Dijete može ponuditi kreativno rješenje: „Volio/la bih da imam više vremena za umjetnički projekt, pa ću ga možda ponijeti kući da ga dovršim.“
5. „Kome si danas pomogao/la?“
Redovitim postavljanjem ovakvih pitanja djeca postaju svjesnija kako mogu pomagati drugima, a činjenje dobrih djela postaje im prirodno.
Usmjerite pitanje na male, svakodnevne akcije: „Kako si danas bio/la od pomoći?“ Dijete može reći: „Pomogao/la sam učiteljici podijeliti papire.“

6. „Koja je najzanimljivija stvar koju si danas naučio/la?“
Ovo pitanje stavlja naglasak na znatiželju i učenje, a ne samo na ocjene. Pokazivanje interesa za proces učenja potiče djecu na cjeloživotno istraživanje i učenje.
Pitajte i o stvarima izvan školskog gradiva: „Što si zanimljivog danas naučio/la?“ Dijete može odgovoriti: „Naučio/la sam da moja učiteljica zna svirati violinu.“ Postavljajte dodatna pitanja kako bi razgovor trajao.
7. „Koju novu stvar bi volio/voljela isprobati?“
Pitanje potiče djecu da izađu iz zone udobnosti i budu hrabra. Nije važno da budu odmah dobri u nečemu – svaki pokušaj je iskustvo učenja.
Ako se dijete dvoumi, pitajte: „Postoji li neki klub ili aktivnost koju bi barem jednom volio/voljela isprobati?“ Dijete će vjerojatnije istražiti nove aktivnosti ako zna da se ne mora obavezivati trajno.
Postavljanjem ovih pitanja, napominje Morin, roditelji ne samo da potiču kvalitetne razgovore sa svojom djecom, već i pomažu u razvijanju emocionalne snage, socijalnih vještina i otpornosti – temelja za mentalno zdravo i uspješno odrastanje.
(Ordinacija.hr)




