Nitko njome nije oduševljen, no ona je svejedno tu – kritika.
Osobe koje kritiziraju to mogu raditi iz dva razloga. Prvi je zlonamjeran i cilj je poniziti onoga kome je namijenjena, no ponekad kritika može biti konstruktivna. Ona može biti upućena s ciljem poboljšanja.
S kojim god predznakom kritika bila usmjerena, morate znati kako ju primiti – dostojanstveno i iskoristiti ju za sebe. Najčešća greška koju radimo jest da se uvrijedimo. Time samo dajete vjetar pod krila zluradom kritičaru i raspirujete njegovu vatru. Pokušajte se smiriti i sagledati situaciju iz objektivnog kuta.
Donosimo nekoliko savjeta kako uputiti kritiku i kako se s njome nositi.
Ostavite osjećaje po strani
Kada se nađete na meti kritike, prva je reakcija povrijeđenost, a slijedi ljutnja. Postanite svjesni tih emocija i pospremite ih sa strane kako ne bi negativno utjecale na vaše reakcije.
Sagledajte veliku sliku
Dobivanje povratne informacije često je teško jer mnogi ne žele donijeti odluku o vašem radu ili djelu. Nemojte odmahivati rukom na kritiku samo zato ako nije najspretnije rečena ili taktično upućena. Saslušajte govornika i odvažite koliko ima smisla to što govori.
Oboružajte se informacijama
Nemojte odmah reagirati jer ćete vjerojatno požaliti. Zaboravite na spomenutu inicijalnu reakciju, dobro promislite i istražite argumente kritičara. Dopustite neka vam sve što je rečeno sjedne. Nakon nekog vremena možete provjeriti trebate li što promijeniti.
Kako uputiti konstruktivnu kritiku?
Poznati psiholog Boris Blažević u svojoj kolumni “Razvijanje osobnosti” savjetovao je kako možemo uputiti konstruktivnu kritiku. Donosimo vam njegove savjete:
1. Pripremite scenarij
Budite sigurni da znate što želite reći i zašto. Tijekom cijelog razgovora, imajte na umu svoj cilj (što želite postići) te ostavite mjesta za pitanja i diskusiju. Isplanirajte razumljive ključne poruke i smjernice koje želite poslati drugoj strani.
2. Motivirajte osobu
Počnite razgovor usmjeravajući se na pozitivna ponašanja i kvalitete druge strane. Drugim riječima, pohvalite pozitivna ponašanja koje je osoba nedavno napravila (npr. postignuti ili nadmašeni ciljevi). Na taj način osobi šaljete poruku koliko vam je osoba važna, koliko ju pratite, koje kvalitete ima i na koji način pridonosi kvaliteti tima. Jasno ukažite osobi da na kritiku gleda kao povratnu informaciju, a ne osobni napad.
3. Ukažite na greške
Sada je vrijeme da svoje zabrinutosti stavite na stol. Ukažite što je moguće jasnije na greške i nepoželjno ponašanje i provjerite je li vas osoba razumjela. Nemojte ići okolo naokolo, već pređite direktno na stvar. Zapamtite, uvijek kritizirajte ponašanje, a nikad osobu. Želite da kritika ima za cilj promjenu ponašanja ili stava, a ne gubitak poštovanja i samopouzdanja.
Primjerice, ukoliko osoba ne dolazi na vrijeme na posao, nećete joj reći da je nemarna i lijena, već joj konkretno recite kako u zadnjih tjedan dana dolazi na posao s 15 minuta zakašnjenja i kako to nije prihvatljivo.
4. Povećajte samopouzdanje osobi
Naglasite ponovno pozitivna ponašanja, kvalitete i kompetencije te osobe kako bi razgovor završio u pozitivnom tonu i kako bi osobu potaknuo na akciju. Preporučuje se na kraju pitati zaposlenika što on misli o izrečenoj procjeni jer je cilj da na kraju razgovora zaposlenik razumije problem.
5. Pratite promjene i osigurajte povratnu informaciju
Kako biste bili sigurni da je zaposlenik korigirao određena ponašanja, trebate pratiti njegov daljnji rad. Unaprijed dogovorite sastanak na kojem ćete pružiti povratne informacije, jer ukoliko osoba zna da postoji nastavak, osjećat će se samopouzdanije i motiviranije usmjeriti se na poželjna ponašanja i ispunjenje vaših očekivanja.
K. Horvat