Pratite i potičite razvoj svog djeteta. On je u nekoj mjeri individualan, ali uglavnom prati navedene okvire. Zbog eventualno uočenih odstupanja potražite pomoć i savjet stručnjaka jer ranom intervencijom povećavate mogućnost njihovih otklanjanja.
Da bi od malog postalo veliko, potreban je rast. Da bi od nespretnog postalo vješto, potreban je razvoj. Razvoj je dinamičan, stalno promjenjiv proces stjecanja vještina i znanja. Rođenjem djeteta počinje njegov intenzivan rast i razvoj. Iako je on individualan prate ga karakteristične promjene vezane uz određena razdoblja na raznim razvojnim područjima – od motoričkog i kognitivnog do socijalnog, emocionalnog i govorno-jezičnog.
Od rođenja do trećeg mjeseca
Do trećeg mjeseca života dijete najviše vremena provodi spavajući i hraneći se. No, već u dobi od jednog mjeseca primijetit ćete neke promjene. Dijete postaje “budnije”, počinje slušati dok mu se obraćate, promatra vas te se povremeno pokreće kako bi dobilo vašu pažnju. U motoričkom razvoju tada bilježimo neprestane grube pokrete udovima i cijelim tijelom. Iako nije u stanju aktivno kontrolirati glavu dijete će ju, u položaju na trbuhu, okretati kako bi oslobodilo dišne putove. Šake su po rođenju većinu vremena čvrsto zatvorene iako je prisutan refleks hvatanja. Bebe u ovom razdoblju i spoznajno napreduju. Promatraju predmete udaljene 30 centimetara, razlikuju boje, a pažnju im zaokupljaju jaki kontrasti (crno–bijeli uzorci).
Najviše od svega vole promatrati lica i slušati glasove. Vole slatkaste mirise i prepoznaju mirise majčinog mlijeka dok su im kiseli mirisi odbojni. U ovom razdoblju vrlo vole dodir i nježnost. Umiruju se u naručju, vole se nositi i maziti. Ostvaruju kontakt s roditeljima komunicirajući cijelim tijelom, plačem, brbljanjem ili smijehom. Vole ih promatrati i slušati. Na govor reagiraju pokretanjem udova te se okreću za poznatim zvukovima i glasovima.
Od trećeg do šestog mjeseca
S navršenih tri pa do šest mjeseci dijete postaje budno i aktivno. Postepeno gubi mnoge novorođenačke reflekse i ostvaruje voljnu kontrolu svojeg tijela te je u stanju satima proučavati svoje ruke i promatrati pokrete. Počinje kontrolirati svoju glavu. U položaju na trbuhu odiže trup, pridržavajući rukama tijelo. U stanju se preokrenuti s trbuha na leđa. Postepeno otvara šake te se oslanja na stopala kada ga se spusti na čvrstu podlogu. Prinosi ruke, noge i igračke ustima te poseže za visećim predmetima iznad sebe. Prima bočicu za vrijeme hranjenja. Hvata predmete rukama i premješta ih iz ruke u ruku. Promatra lica sa zanimanjem i veseli se poznatim licima koje je u stanju prepoznati i iz daljine.
Okreće glavu za izvorom zvuka, smješka se poznatim glasovima. Daje do znanja što voli, a što ne voli. Imitira poznate jednostavne aktivnosti. Povezuje uzrok i posljedicu (otvara usta kada vidi žlicu). Počinje brbljati, imitirati zvukove i oponašati geste lica. Javlja se “socijalni smiješak”. Uživa u igri s drugim ljudima i plačem negoduje. Voli igru skrivača. Spontano se smije, smješka se samom sebi u ogledalo, reagira na vlastito ime. Ponekad se javlja strah od nepoznatih osoba.
Od šestog do devetog mjeseca
U razdoblju do devet mjeseci života događaju se velike promjene kod djeteta. Ono uči koordinirati svoje perceptivne sposobnosti (vid, dodir i sluh) te učenjem motoričkih vještina razvija sposobnost hvatanja predmeta, preokretanja, pa čak i sjedenja. U tom razdoblju može se s lakoćom okrenuti s trbuha na leđa i obrnuto. Počinje puzati. Poseže za predmetima svakom rukom posebno te hvata predmete svim prstima (još ne koristi pincetni hvat).
Zainteresirano je i pronalazi djelomično skrivene predmete. Razlikuje žive i nežive objekte. Reagira na vlastito ime. Razlikuje emocije prema tonu glasa, pa samim time razumije zabranu. Na zvukove reagira vokaliziranjem, a glasom izražava ugodu i neugodu. Rado brblja i ponavlja nizove glasova. Počinje učiti geste, npr. “pa-pa”. Uživa u igri. Reagira na izraze lica i emocije drugih ljudi. Izražava vlastitie osjećaje (smije se, ljuti). Razlikuje poznate ljude od nepoznatih.
Od devetog mjeseca do prvog rođendana
Do dobi od 12 mjeseci dijete će postati posebno pokretno. Sposobnost kretanja s jednog mjesta na drugo dat će djetetu sposobnost kontrole – prvi doživljaj samostalnosti. Dijete je sposobno samostalno se posjesti i sjediti te puzati. Podiže se i u stajaći položaj i hoda uz pridržavanje. Sposobno je kratko samostalno stajati. Rado se igra te u igri kotrlja i baca loptu, sprema i vadi predmete iz posudice. Započinje samostalno jesti krutu hranu, pije iz šalice te sudjeluje u odijevanju. Počinje pravilno koristiti predmete (češalj, telefon…).
Imitira zvukove, pokrete i geste. Rado pleše uz glazbu. S lakoćom pronalazi skrivene predmete, voli promatrati slikovnice i na upit pokazuje ispravnu sliku. Njegovo brbljanje sada već nalikuje govoru. Ovo je razdoblje kada izgovara prvu riječ. Osim svog imena prepoznaje i imena ukućana. Pokazuje emocije straha od odvajanja te reagira i na tuđe emocije. Prisutna je zadrška prema nepoznatim osobama. Pridaje pozornost govoru te razumije jednostavne upute, naloge i zabranu. Koristi se jednostavnim gestama kao odmahivanje glavom za “da” i “ne”. Govori “mama” i “tata” sa značenjem. Pokušava imitirati riječi.
Pratite i potičite razvoj svog djeteta. On je u nekoj mjeri individualan, ali uglavnom prati navedene okvire. Zbog eventualno uočenih odstupanja potražite pomoć i savjet stručnjaka jer ranom intervencijom povećavate mogućnost njihovih otklanjanja.
Uživajte u rastu i razvoju. Kroz prvu godinu života pratit ćete pravu “preobrazbu” od male i bespomoćne bebe do veselog, aktivnog, glasnog, pokretnog, brzog i, često neuhvatljivog, djeteta. Možda nikada kasnije razvoj nije tako velik i tako očit kao u toj prvoj godini života.
Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.