Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu?
Prije 14 dana pisala sam o razvoju govora kod djece do njihove treće godine života. U ovom članku pažnju ću posvetiti razvoju govora od treće do šeste godine djetetova života.
Na što treba obratiti pozornost kao
znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
- djetetov govor nerazumljiv je široj okolini
- dijete se koristi kraćim rečenicama siromašnog rječnika
- prisutnost i sve izraženija nefluentnost govora
(ponavljanje slogova ili riječi) - otežano uči dječje pjesmice
Na što treba obratiti pozornost kao
znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
- dijete ne razumije složenije jezične konstrukcije i
nije u stanju ispričati kraću priču - nerazumljiv govor zbog kojeg teže ostvaruje socijalni
kontakt - prisutan je nepravilan izgovor glasova (osim r,
l, lj) - djetetov govor je netečan, postoje zastajkivanja ili
ponavljanja
Na što treba obratiti pozornost kao
znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
- dijete nije usvojilo osnovne pojmove orijentacije
u vremenu i prostoru - nepravilan izgovor glasova
- ne pokazuje nikakav interes za slova i
brojke (mehanički ne broji i ne zna napisati svoje ime) - nije u mogućnosti zadržati pažnju na
zadatku (barem deset-15 minuta).
Ovdje
navedena shema razvoja govora (kao i ona o kojoj sam pisala u prethodnom
članku) predstavlja određeni prosjek dobi do koje većina djece savlada određene
vještine. Ako dijete nije savladalo neku vještinu od navedenih za pojedinu dob,
to ne znači nužno da postoje nekakve teškoće u govorno-glasovnom razvoju. Ipak,
ako dijete nije savladalo većinu vještina za pojedinu dob, potražite stručno
mišljenje i savjet logopeda.
Roditelji su često subjektivni, no neće pogriješiti ako i
bespotrebno obave pregled kod logopeda, defektologa ili psihologa, a ako
propuste to učiniti, izgubit će dragocjeno vrijeme.
Poznavanje
i prepoznavanje ranih pokazatelja jezično-govornih teškoća izuzetno je važno.
Rana identifikacija omogućava pravodobnu terapiju, savjetovanje i prevenciju
teškoća, a roditeljima pruža sigurnost i opuštenost u komunikaciji sa svojom
djecom.
Autorica teksta:
Stella Rožman, prof. logoped
Opširnije o autoricama Kabineta Korneo, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.