Za učinkovito učenje potrebni su red, dobra koncentracija, oamćenje, ponavljanje i motivacija, a tekođer je bitno otkriti djetetov stil učenja.
Još četiri dana dijeli nas od zadnjeg školskog zvona u ovoj školskoj godini. Nestrpljenje je veliko, kako među učenicima tako i među njihovim roditeljima i profesorima….
Svi jedva čekaju odmor. Za neke će to biti zasluženi odmor nakon mnogo rada i rezultata, a za neke rješenje od obaveza, osjećaja neuspjeha, prigovaranja…. Moraju li školske obaveze, učenje, odgovaranje i ocjene za jedan dio djece biti vječiti izvor stresa?
Dobro svladane vještine učenja i razvijene radne navike dovode do uspjeha, a može ih svladati svako dijete. Ono što je potrebno je posvetiti se svladavanju tih vještina u nižim razredima osnovne škole. Za kvalitetno učenje potrebni su:
- organizacija
- koncentracija
- otkriti djetetov stil učenja
- pamćenje
- ponavljanje
- motivacija
Organizacija
Prije samog učenja u djetetov život, njegove obaveze i dužnosti potrebno je uvesti red. Red i struktura te dobra organizacija važni su, kako nama odraslima, tako i djeci. Za postizanje tog reda školski raspored sati neće biti dovoljan. Potrebno ga je nadopuniti izvanškolskim aktivnostima, vremenom predviđenim za pisanje domaćih zadaća i učenje te vremenom predviđenim za igru i razonodu.
Takvi rasporedi mogu biti mjesečni, tjedni i dnevni. Dijete treba imati uvid u njih, redovito ih popunjavati i pridržavati ih se. Na taj način, vodeći računa o svojim obavezama, dijete postaje samostalno, odgovorno, savjesno, organizirano i samim time zadovoljno.
Koncentracija
Za učinkovito učenje potrebna je dobra koncentracija. To je također vještina koja se razvija i stječe vježbanjem. Za što bolju koncentraciju potrebno je ometajuće faktore svesti na minimum. To podrazumijeva sljedeće:
- učiti uvijek na istom mjestu
- pokušati učiti uvijek u približno isto vrijeme
- pisaći stol držati urednim (na njemu se trebaju nalaziti samo knjige predmeta koji dijete trenutno uči)
- glazba, televizija, računalo i mobitel trebaju biti isključeni.
Otkriti djetetov stil učenja
Koliko ste puta rekli svom djetetu: “Idi u sobu i uči”? Tada ste ga poslali na određeno mjesto, ali je ostalo nejasno što točno tamo treba raditi. I tada ono može satima sjediti nad knjigom, a da se ne dogodi ništa jer se učenje ne odvija samo po sebi. U ranoj osnovnoškolskoj dobi djetetu treba pomoći u učenju, pokazati mu kako učiti, poučiti ga vještini učenja i otkriti stil njegova učenja.
Ključ uspješnog učenja je prepoznati “jake strane” kod svog djeteta, poučiti ga kako da se u učenju osloni na njih te otkriti njegov individualni stil učenja. Npr. djetetu koje je vizualni tip pri učenju će pomoći korištenje mentalnih mapa, dok je djetetu koje je auditivni tip bolje glasno ponavljati ili mu čitati gradivo koje mora naučiti.
Pamćenje
Pamćenje se odnosi na mogućnost usvajanja, zadržavanja i korištenja informacija. Usko je povezano s pojmom učenja, budući je za uspješno učenje potrebna i dobra moć pamćenja, povezivanja i primjene novih informacija. Sposobnost pamćenja može se povećati i uvježbati primjenom različitih tehnika. Jedna od njih je mnemotehnika (npr. kod nabrajanja pokušati unijeti neki vlastiti red u niz, uklopiti riječi u rimovanu pjesmicu ili od prvih slova riječi u nizu napraviti anagram). Da bi dijete informacije iz kratkoročnog pamćenja pohranilo u dugoročno, a onda ih dozvalo kada su mu potrebne mora ih ponavljati, ponavljati i ponavljati, dobro organizirati i povezivati s onim što već zna.
Ponavljanje
I evo nas kod ponavljanja… Ponavljanjem se “cementira” naučeno. Što češće, to bolje. Sve što dijete želi ili mora zapamtiti treba aktivno ponavljati. Istraživanja pokazuju da bez aktivnog ponavljanja 98 posto onoga što smo doznali zaboravimo u roku od tri tjedna. Idealno bi bilo uvijek ponavljati sve kako bi se gradivo povezalo u smislenu cjelinu. Ponavljati je najbolje tako da dijete glasno govori, a može si neke stvari i nacrtati kako bi ista informacija bila zapamćena na različite načine.
Motivacija
Ako se uči s veseljem, interesom, na zabavan način, učenje postaje mnogo brže i lakše. Dakle, gradivo bi trebali obogatiti zanimljivostima, učiniti ga interesantnim i pretočiti ga u “igru” koliko god je to moguće.
Iako je ova školske godina završena, nikada nije kasno novu započeti na dobar i kvalitetan način!
Autorice teksta:
Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo,
doktore!