Vječna dvojba, što kupiti za blagdane, po mogućnosti da nije skupo, da je za dijete korisno i zabavno. Otkrijte kako birati igračke za mališane.
Igračke u drugoj godini života
Aktivnosti djeteta se počinju mijenjati s prvim koracima, odnosno već kada dijete počinje puzati jer predmete upoznaje na drugačiji način. U ovoj fazi razvitka igračkom postaje sve što dijete može dohvatiti. Didaktički materijal koji se preporučuje koristiti u ovoj dobi su igračke za guranje i vuču, razna drvena vozila u koja dijete može sjesti, na njih tovari različite predmete, istovaruje ih i pritom vježba pokrete, lutke – piramide s kolutovima, kocke za građenje, prvi materijal za građenje, raznovrsne udaraljke koje zadovoljavaju akustički djetetovo zanimanje, emotivne igračke – važne za djetetov emotivni razvoj. Dobro je upotrebljavati prve slikovnice od plastificiranog materijala u obliku harmonike; na svakoj strani treba biti po jedan predmet, poznat djetetu, bez suvišnih detalja koji preopterećuju dijete; podloga ne smije biti bijela već u osnovnim bojama zbog izrazitog djelovanja boje na uočavanje sadržaja, što odgovara primarnom senzornom doživljaju djeteta. U slikovnici nije potreban tekst jer će sadržaj protumačiti roditelji ili stručnjaci ona mora biti prilagođena dječjoj ruci.
Igračke u trećoj godini života
Dijete postaje spretnije i traži igračke koje zadovoljavaju njegove potrebe za kretanjem. Prirodni materijali poput pijeska, vode, kamenčića, grančica, lišća i sl. aktiviraju dijete i pomažu mu u upoznavanju materijalnog svijeta. Građenje i igre građenja još uvijek imaju više funkcionalni karakter, slaže ih, ruši i imenuje građevine, mada često nemaju sličnosti s realnim objektom. Javljaju se imitativne igre i potreba za slikanjem. Dijete slika prstima i igra se bojama, modelira plastelinom i glinom, tako što tiska, preša, lupka prstima po materijalu. Prikladne igračke za ovu dob su životinje – kolica koje se vuku, voze i guraju, stabilan tricikl, kocke u bojama, pribor za igre u pijesku, bubanj, zvonce, pištaljke, trublje, činele, štapići i sl., sprave za penjanje, ljuljačke, krede u bojama, plastelin ili glina za modeliranje, slikovnice s više predmeta na slici.
Igračke u četvrtoj godini života
Razvoj motorike u četverogodišnjeg djeteta je na svom vrhuncu. Dijete se kreće na različite načine: trči, skače, penje se. Kroz sve vrste igara dominira igra uloga ili imitativna igra. Omiljena igračka kod djevojčica je lutka, ali i lutke životinje (medo najviše i najčešće). Slikovnice, koje sada imaju tekst uz sliku, imaju funkciju da djetetu predoče stvaran i zamišljen svijet. Dijete postavlja razna pitanja gledajući slikovnice i to ga potiče na govornu aktivnost. Didaktički materijali prikladni za ovu dob su lutke s kosom, s pokretnim udovima i priborom za lutke, kuhinjsko posuđe, pribor za jelo, košara za spremanje igračaka, kocke za građenje u različitim veličinama i bojama, puzzle, frizerski pribor i oprema, lutke ginjoli, glina za modeliranje, slikovnice s kratkim tekstom.
Igračke u petoj godini života
Motorička aktivnost i ovdje je izvor podataka na osnovi kojih se razvijaju predodžbe, pojmovi, spoznaje djeteta o svijetu koji ga okružuje. I dalje se treba razvijati čulna osjetljivost i sposobnost zapažanja predmeta, pojava i događaja. Značajna je uloga verbalnih informacija jer djetetu je potrebno da mu roditelji tumače, nadopunjavaju ga, ispravljaju i pomažu mu u formiranju pojmova. Dijete traži društvo dvojih vršnjaka i u igrama (npr. športskim) počinje usvajati pravila, poštivati ih i pridržavati ih se. U radu s djecom ove dobi prikladan didaktički materijal su škare, pribor za šivanje, okvir za tkanje, lopte, uže za preskakivanje, obruči za tjeranje, saonice, klizaljke, skije, koturaljke, slagaljke, luke ginjoli, dijafilmovi, dijapozitivi, gramofonske ploče, lutke s pripadajućim kompletima za odijevanje, kupanje i dr., loto – voće, povrće, životinje, kompleti s elementima građenja, mozaici, pribor za crtanje, slikanje i modeliranje, slikovnice.
Igračke u šestoj godini života
Šestogodišnje dijete vrlo dobro prihvaća vanjske utiske iz šetnji, odlaska u trgovinu, ljudi koje susreće. Imitativne igre su raznovrsnije, a najomiljenija uloga u igri je doktor, medicinska sestra i bolničarka. Pojačava se interes za konstruktivne igre. U djevojčica i dalje je lutka najomiljenija, a kod dječaka razna vozila i strojevi. Dijete upotrebljava s velikom pažnjom škare, boje za crtanje, kojima izražava svoje doživljaje. Voli različite sportske igre i sve više traži društvo svojih vršnjaka. Usvaja pravila igara, poštuje ih i pridržava. Didaktički materijal primjeren ovoj dobi su škare, pribor za šivanje, okvir za tkanje, lopte, uže za preskakivanje, obruči za tjeranje, saonice, klizaljke, skije, koturaljke, slagaljke, lutke ginjoli.
Foto: Shutterstock
Otkrijte karakteristike simboličke igre
Znate li da je čitanje najbolji oblik učenja?