Za mnoge roditelje najteži oblik iskazivanja ljubavi prema djeci je postavljanje granica. No, mladi trebaju imati jasna i određena pravila: što je dopušteno, što je prihvatljivo, a što nije. Dijete mora znati što se od njega očekuje kao i što može očekivati od svojih roditelja – jedino na taj način ono može osjećati sigurnost.
Vaše napola odraslo dijete zasigurno svaki dan iz škole
 dolazi s raznoraznim komentarima o svojim profesorima – posebice kada dobije
 neku lošu ocjenu. U moru komentara i pridavanja svakojakih osobina svojim profesorima
 vjerojatno ste barem jednom čuli kako vaše dijete govori o “strogom ali
 pravednom profesoru iz matematike” ili možda o “profi iz fizike s kojom se
 nikad ne može znati na čemu je”. Kada bi pitali svoje dijete tko mu je draži,
 je li to profesor iz matematike koji je zahtjevan, ali pravedan i dosljedan ili
 pak profesorica iz fizike koja je blaga ali nepredvidiva, nejasnih kriterija i
 pravila, sigurno bi vam odgovorilo da je to profesor iz matematike. U čemu je
 štos, pitate se?
Obitelj je prvo mjesto učenja društveno prihvatljivog
 ponašanja, uočavanja i poštivanja granica. Za mnoge roditelje najteži oblik
 iskazivanja ljubavi prema djeci je postavljanje granica.
 No,
 unatoč stavu kako djeca najviše vole roditelje koji im dopuštaju apsolutno sve,
 to nije točno. Dugoročno, nepostavljanje granica i nedosljednost u odgoju
 dovode do brojnih problema i nezadovoljstva i roditelja i djeteta.
Jasna i određena pravila su poželjna
Mladi trebaju imati jasna i određena pravila: što je
 dopušteno, što je prihvatljivo, a što nije. Ako roditelji već u ranoj dobi ne
 postave jasnu granicu dopuštenog, dijete neće znati što točno roditelji od
 njega očekuju. Ono će tada “vrludati” u svojim traženjima granica i često
 griješiti. Pravila i granice daju djetetu osjećaj sigurnosti i uspješno
 izvršenog zadatka. Dijete pri tome osjeća i brigu roditelja, dok se djeca bez
 zadanih granica osjećaju zanemarenima, kao da roditeljima nije stalo do njih,
 da se o njima ne vodi briga, te da im jednostavno oni nisu važni.
Svi volimo znati što se od nas očekuje u određenom odnosu (primjerice
 poslovnom) te što će uslijediti u slučaju neispunjavanja tog očekivanja. To
 nam daje određenu sigurnost jer ne moramo brinuti i živjeti u neizvjesnosti što
 će biti sutra. Isto tako i dijete mora znati što se od njega očekuje kao i što
 može očekivati od svojih roditelja. Jedino na taj način ono može osjećati
 sigurnost. Labave ili nepostojeće granice i nedosljednost roditelja u djece
 izazivaju osjećaje nesigurnosti i nezaštićenosti, a uteg odgovornosti pada na
 dijete koje ga nije sposobno niti nositi.
I malo dijete iskušava granice roditelja i želi ih probiti,
 a u adolescenciji je to posebno izraženo. Adolescenti propituju smisao, žele
 znati zašto ste baš tako odlučili, bitno im je da postoji neki smisao, a ne da
 granica postoji samo i isključivo zato jer vi tako kažete. To kod adolescenta
 jednostavno više ne prolazi. Jasno je da granice koje roditelji postavljaju ne
 smiju biti krute, a kako dijete odrasta i postaje samostalnije dobro je
 saslušati i njegove argumente i unijeti dozu fleksibilnosti tamo gdje smatrate
 da je u pravu. Možda je pravilo da se kući vraća do 21:00 vrijedilo za vašu
 13-godišnju kćer, no ne i za 16-godišnjakinju koja bi htjela ostati vani do
 23:00. Ako želite da vas se sluša, i vi morate čuti.
Na kraju, imajte na umu da je važno da su roditelji
 dosljedni u odgoju jer time šalju poruku svojoj djeci da misle ozbiljno ono što
 govore te da im se može vjerovati. A u okruženju u kojem vaš adolescent zna da
 može računati na vas, da ga razumijete, ne odbacujete zbog povremenih intenzivnih
 sukoba i neslaganja, da uvažavate i razumijete njegove potrebe i želje za
 samostalnošću, jedinstvenošću i neovisnošću, nećete se bojati “što vaš
 adolescent radi kada je vani”  jer ćete imati povjerenja jedni u
 druge.
Autorica teksta:

Kristina Bačkonja, dipl.
 psiholog
Centar Proventus (www.centarproventus.hr)




