Sigurnost i kontrola transakcija kod online kupovina nepravedno je, i nepotrebno, ozloglašena. Često se misli kako je plaćanje preko interneta rizičnije od plaćanja u klasičnoj trgovini, ali to nije istina. Osim istih sigurnosnih uvjeta plaćanja, internet trgovine dodatno koriste i posredničke servise za sigurno plaćanje koji pružaju veći stupanj sigurnosti u obavljanju transakcija.
Nedavno istraživanje
agencije Medisacope
pokazalo je da se 2,4 milijuna Hrvata svakodnevno koristi internetom od čega čak 80 posto korisnika ima iskustva sa online kupovinom.
Ali brojke otkrivaju i da prosječan hrvatski kupac
u šest mjeseci, obavi tek sedam online transakcija i na to potroši 227 eura. Sporo, ali
ipak sigurno internet tako postaje prvi, među jednakim, izborom konzumacije i
neosporno sve više utječe na čovjekovu percepciju o proizvodu i brandu.
To dokazuju i podaci, istog istraživanja, koji
ukazuju da 53 posto korisnika interneta u Hrvatskoj kaže kako im internet pomaže
odabrati bolji proizvod/uslugu, a njih 39 posto tvrdi da im način na koji brand
komunicira online utječe na osobno mišljenje o tom brandu.
Prednosti kupovine iz naslonjača
Kupovati online možete od
svuda, internet omogućava globalno poslovanje na svim tržištima svijeta, bez
obzira gdje se nalazili. Omogućena kupovina 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu,
radnim i neradnim danima rezultira činjenicom da promet internet trgovine
premašuje promet klasičnih prodajnih mjesta. Udobnost i komfor kupovine iz
naslonjača, bez gužvi, parkiranja, napornih trgovaca i drugih mušterija jedna
je od očitijih prednosti.
Sigurnost i kontrola
transakcija kod online kupovina nepravedno je, i nepotrebno ozloglašena. Često
se misli kako je plaćanje preko interneta rizičnije od plaćanja u klasičnoj
trgovini, ali to nije istina. Osim istih sigurnosnih uvjeta plaćanja
kao na uobičajenim POS terminalima (trgovinama, supermarketima, restoranima),
internet trgovine dodatno koriste i posredničke servise za sigurno plaćanje
koji pružaju veći stupanj sigurnosti u obavljanju transakcija.
Europska unija i e-trgovina
Za usporedbu s prosječnim hrvatskim kupcem,
prosječni europski kupac u šest mjeseci obavi 13 transakcija online pri čemu
potroši 544 eura. Razlog veće popularnosti e-trgovine u ostatku Europe krije se i
u boljem sustavu zaštite potrošača.
Europski parlament je sredinom 2011. godine prihvatio novu Direktivu
o zaštiti potrošača s obvezatnom primjenom u svim zemljama Unije, što znači
i Hrvatske, najkasnije do kraja 2013. godine.
Pročitajte 10 najznačajnih promjena koje je potrošačima donijela nova
direktiva:
1. Skrivene naplate i troškovi su zabranjeni – potrošači su zaštićeni od takozvanih cjenovnih
zamki koje se dogode kada vam nešto što se oglašava besplatnim ponuđač ipak
odluči naplatiti, poput horoskopa,
recepta ili nečeg sličnog. Potrošač mora jasno potvrditi da razumije i
prihvaća naplatu nekog sadržaja.
2. Cijene moraju imati veću vidljivost – trgovci su obavezni objaviti ukupnu cijenu neke
usluge, uključujući i bilo kakve dodatne troškove. Potrošač ne mora platiti
pristojbe o kojima nije bio propisno informiran prilikom kupovine.
3. Zabranjeno je u ime potrošača unaprijed potvrditi
kupovinu dodatne usluge –
primjerice kada putem interneta kupujete avionsku kartu ponekad se dogodi da su
vam dodatne usluge automatski uključene u ponudu – putno osiguranje ili rent-a-car.
Ako takvu dodatnu uslugu niste željeli, morali ste ju ručno odznačiti jer je bila automatski dodana
na svaku kupovinu. Nova direktiva takav način rada zabranjuje pa ako želite
putno osiguranje ili kakvu dodatnu uslugu, morate ju sami i izabrati.
4. Rok od 14 dana da se predomislite o kupovini – period unutar kojeg se potrošač može
predomisliti o kupljenom i bez dodatnih troškova razvrgnuti ugovor o kupovini
produžen je na 14 dana. To kupcu daje za pravo da se u okviru navedenog roka
može, bez opravdanog razloga, predomisliti o kupljenom i vratiti proizvod. Osim
toga, potrošač je i dodatno zaštićen:
- Dodatno osiguranje kod nedostatnih informacija – ako trgovac nije jasno naznačio uvjete za povrat
proizvoda, rok povrata se povećava na čak godinu dana. - Pravo povrata proizvoda primjenjuje se i na online
aukcije, poput eBaya – ipak
imajte na umu da se proizvod može vratiti jedino kada je kupljen od
profesionalnog trgovca, ne i privatne osobe - Rok za povrat proizvoda (14 dana) počinje teći od
trenutka kada ste proizvod primili, ne i od kada ste zaključili ugovor, tj.
obavili narudžbu
5. Veća prava kod povrata novca – trgovci su vam dužni vratiti novac unutar 14
dana od odustajanja od kupovine. Iznos povrata mora uključivati i troškove dostave. Gledajući općenito, trgovac
snosi i rizik mogućeg oštećenja proizvoda prilikom dostave kupcu.
6. Uvođenje jedinstvenog formulara za povrat
proizvoda unutar EU – potrošačima će biti dostupan univerzalan
formular koji mogu (ali nisu obvezni) koristiti ako se predomisle kod kupovine
i požele vratiti proizvod. Svrha takvog, jedinstvenog formulara jest olakšati
proces zamjene proizvoda ili povrata novca, bez obzira na to u kojoj je zemlji
članici ugovor sklopljen.
7. Zabrana dodatnih naknada kod plaćanja kreditnom
karticom – trgovcima više nisu dozvoljene naplate
dodatnih naknada ako plaćate kreditnom karticom (ili bilo kojim drugim
načinom).
8. Jasnije informiranje oko plaćanja povrata robe – ako trgovci žele izbjeći plaćanje troškova
zamjene proizvoda onda su dužni to jasno i naglasiti prilikom sklapanja
ugovora, u protivnom sami moraju snositi troškove zamjene proizvoda. Dakle,
trgovac vas je dužan prije kupovine informirati o mogućim troškovima zamjene.
9. Bolja zaštita potrošača kod kupovine digitalnog sadržaja
– jasnije moraju biti i
informacije kod kupovine digitalnog sadržaja. Uvijek mora biti navedena
kompatibilnost takvog sadržaja sa hardverom i softverom, isto tako i primjena
bilo kakvih tehničkih mjera koje mogu utjecati na korištenje takvog sadržaja.
Potrošač ima pravo odustati od kupovine digitalnog sadržaja ali je obavezan
napraviti to prije početka procesa skidanja podataka.
10. Jednaka pravila igre za sve – istovjetna pravila za sve trgovine unutar EU
stvorena su kako bi se trgovcima olakšalo poslovanje te kako bi im se smanjili
troškovi prekogranične trgovine, u tom smislu trebalo bi pomoći i korištenje
jedinstvenih formulara za povrat proizvoda.
Ordinacija.hr