Naša neuroznanstvenica s Harvarda govori kako glazba pomaže nakon moždanog udara, osobama s demencijom i djeci s neurorazvojnim odstupanjima - Ordinacija.hr
Zdravlje

Zdravlje

Naša neuroznanstvenica s Harvarda govori kako glazba pomaže nakon moždanog udara, osobama s demencijom i djeci s neurorazvojnim odstupanjima

Dr,sc. Marija Pranjić

U Dječjoj bolnici u Bostonu, na Harvardu i Johns Hopkinsu, naša pijanistica i neuroznanstvenica dr. sc. Marija Pranjić, istražuje neurobiološke mehanizme glazbe i njezinu primjenu u liječenju, ranom razvoju mozga i očuvanju kognitivnih funkcija.

Dr. sc. Marija Pranjić je neuroznanstvenica, muzikoterapeutkinja i pijanistica, a trenutno djeluje kao postdoktorandica u Laboratoriju za kognitivnu neuroznanost Sveučilišta Harvard i u Dječjoj bolnici u Bostonu. Osim toga, nositeljica je kolegija Klinička neuroznanost glazbe na Sveučilištu Harvard, te gostujuća znanstvena suradnica na Johns Hopkins Sveučilištu. Njezin znanstveno-istraživački rad usmjeren je na neurokognitivne mehanizme neurorazvojnih odstupanja, s posebnim naglaskom na utjecaj glazbe i slušne percepcije na rani razvoj mozga te na biomedicinsku primjenu glazbe u neurološkoj rehabilitaciji. Marijin znanstveni rad prepoznat je i financiran uglednim međunarodnim potporama, uključujući GRAMMY Museum Grant, MITACS Globalink Research Award i Harvardov Interdisciplinary Mind Grant.

Snažno angažirana u području edukacije i popularizacije znanosti, dr.sc. Pranjić je voditeljica inicijative Med&X Accelerator, gdje provodi programe kliničkog i znanstvenog usavršavanja hrvatskih studenata na prestižnim bolnicama i sveučilištima širom svijeta. Radila je i kao znanstvena novakinja u njujorškoj bolnici Mount Sinai te kao koordinatorica Visiting Artist Series, programa koji profesionalne glazbenike dovodi u bolničko okruženje, što joj je dodatno omogućilo povezivanje umjetničkog, znanstvenog i kliničkog pristupa istraživanju djelovanja glazbe na mozak.

Dr. sc. Marija Pranjić
Vaš put od zagrebačke Muzičke akademije do Harvarda vrijedan je svake pažnje. Možete li ukratko opisati kako je glazbena disciplina i klavirska naobrazba (magna cum laude) utjecala na Vaš interes za muzikoterapiju i kasnije znanstveni rad?

Klavir je bio moj svijet od najranijih dana, i dugo sam mislila da će ostati jedina linija mog profesionalnog puta. No već tijekom studija na Muzičkoj akademiji počela sam o glazbi razmišljati šire – ne samo kao o izvedbenoj umjetnosti nego i o ulozi koju ima u našim životima, neovisno o tome jesmo li formalno glazbeno obrazovani. U tom sam razdoblju, među ostalim, volontirala u Domu za nezbrinutu djecu Sestara karmelićanki te intuitivno uvidjela da glazba može imati važnu ulogu u poticanju neverbalne komunikacije i samoizražavanja, ali i u razvoju govorno-jezičnih, motoričkih i kognitivnih vještina djece.

Pokazalo se da je disciplina koju zahtijeva klavirska naobrazba – ustrajnost, svakodnevno višesatno vježbanje, povezivanje individualnih nota u složenu cjelinu, mašta te staloženost u stresnim izvođačkim okolnostima – vrlo slična onoj koja mi je poslije bila nužna u znanstvenom radu: ista ta disciplina olakšala mi je, dapače omogućila mi je prelazak iz svijeta umjetnosti u svijet znanosti.

Moj sljedeći korak bio je poslijediplomski studij muzikoterapije u Velikoj Britaniji, koji mi je otvorio mogućnost da glazbu razumijevam i učim iz nove perspektive i povežem je s kliničkom praksom. A brojne spoznaje i pitanja koja su proizašla iz kliničkog rada vodili su me u konačnici u smjeru znanstvenoistraživačkog rada u području neuroznanosti. Naravno, na tom, kao i na svakom drugom putu bilo je i skokova i zastajanja, ali svi su ti koraci naposljetku oblikovali moj profesionalni razvoj i doveli me do onoga čime se danas bavim.

Nedavno ste završili svoj prvi semestar predavanja na kolegiju koji ste osmislili, „Neuroscience of Music: Clinical Applications across the Lifespan“ na Harvardu. Možete li nam reći nešto više o tome – koja je ideja kolegija, kakav je interes studenata i što za Vas znači predavati na jednoj tako uglednoj obrazovnoj instituciji?

Prilika da osmislim vlastiti kolegij na Harvardu i dalje mi djeluje nestvarno. Ideja kolegija je približiti studentima najnovija otkrića iz neuroznanosti glazbe i pokazati kako se mogu primijeniti u kliničkom kontekstu – od ranog dječjeg razvoja do starije životne dobi. Cilj mi je povezati rezultate temeljnih neuroznanstvenih istraživanja s praktičnim primjerima, jer mi je upravo taj translacijski element nedostajao tijekom vlastitog studija.

Pokazalo se da studente iz različitih područja intrigira dijalog između umjetnosti i znanosti. Interes je bio iznimno velik — sva mjesta bila su popunjena, postojala je čak i lista čekanja, što me nemalo obradovalo s obzirom na to da mi je rečeno kako su novi kolegiji na Harvardu prve godine rijetko potpuno popunjeni. Ovaj kolegij doživljavam kao priliku da svoje znanje i iskustvo podijelim sa znatiželjnim i angažiranim studentima te nastavim usmjeravati njihov način razmišljanja prema ravnoteži kritičkog i kreativnog.

Za mene osobno, predavati na Harvardu znači puno više od činjenice da sam nositeljica kolegija na jednoj tako prestižnoj instituciji: meni je to i dokaz da je zaista sve moguće – čak i za nas iz manjih sredina i iz obitelji u kojima su prilike za obrazovanje generacijama bile nedostupne.

Muzikoterapija se primjenjuje u vrlo različitim kontekstima – od neonatologije do palijativne skrbi. U kojim se segmentima do sada pokazala posebno učinkovita?

Kad govorim o muzikoterapiji, uvijek nastojim oprezno balansirati između, s jedne strane, uzbudljivih neuroznanstvenih spoznaja o utjecaju glazbe na mozak, koje nam iz dana u dan otvaraju nove mogućnosti primjene muzičkih intervencija sa znanstvenim uporištem, i s druge nažalost čestih pojednostavljenih, romantiziranih predodžbi o „glazbi koja liječi”. Zahvaljujući suvremenim istraživanjima, glazba se više ne promatra samo u svjetlu psihosocijalnih terapijskih ciljeva, koji su i dalje značajni, ali predstavljaju tek jedan dio njezine primjene.

Pravac neurološke muzikoterapije pokazao se posebno učinkovitim u neurorehabilitaciji, primjerice pri rehabilitaciji pokreta i govora nakon moždanog udara te u radu s oboljelima od Parkinsonove bolesti. U tom se kontekstu naglasak stavlja na ritam i na mehanizme slušno-motoričke sinkronizacije, pri čemu se slušna područja povezuju s jezičnim i motoričkim centrima u mozgu.

Jednako je fascinantan i rad s osobama s demencijom, koje se, primjerice, nerijetko mogu sjetiti riječi pjesama iz mladosti čak i ako su zaboravile imena vlastite djece ili prijatelja – što sugerira da se tzv. glazbena sjećanja pohranjuju na drugačiji način od drugih vrsta pamćenja. Na suprotnom kraju životnog spektra, muzikoterapija se sve češće primjenjuje u neonatologiji, gdje ritmički obrasci i vokalna stimulacija pomažu u regulaciji disanja i otkucaja srca nedonoščadi.

Dr. sc. Marija Pranjić
S obzirom na neuroznanstvene dokaze o utjecaju glazbe na mozak, gdje vidite najveći potencijal u primjeni muzikoterapije u pogledu kognitivnih, senzornih i motoričkih funkcija? Što je u fokusu vaših istraživanja?

Većina znanstvene literature usmjerena je za sada na odrasle. Iako se muzikoterapija od samih početaka primjenjuje i kod djece s neurorazvojnim odstupanjima, njezini neurobiološki temelji još uvijek nisu dovoljno razjašnjeni i to ograničava učinkovitost i mogućnost rane primjene.

Važno je istaknuti da dječji mozak nije samo umanjena verzija odraslog – tijekom ranog razvoja on proživljava brze i dinamične promjene, a svako odstupanje oblikuje njegovu arhitekturu. Upravo je zato fokus mojih istraživanja na neurobiološkim mehanizmima neurorazvojnih odstupanja, s posebnim naglaskom na utjecaj glazbe i slušne percepcije na rani razvoj mozga – s ciljem da razvijemo personalizirane pristupe u kojima intervencije ciljano podupiru kognitivne, psihosocijalne, senzorne i motoričke funkcije.

Jednom ste prilikom izjavili da se glazbena sjećanja često formiraju u adolescentnom razdoblju i drugačije pohranjuju u mozgu. Kako ta spoznaja može promijeniti pristup radu s mladima ili osobama s demencijom?

Znamo da se najdublja i najtrajnija glazbena sjećanja formiraju upravo u adolescenciji, kada je mozak posebno osjetljiv, a glazba snažno povezana s emocijama i razvojem identiteta. To objašnjava zašto se, kako sam navela, osobe s demencijom često mogu prisjetiti upravo pjesama iz mladosti.

Ta spoznaja otvara dvije važne mogućnosti: kod mladih glazba može biti moćan alat za samorefleksiju i oblikovanje identiteta, a u radu s osobama s demencijom može poslužiti kao most prema sjećanjima i očuvanju osjećaja vlastitog identiteta i povezanosti s okolinom.

Na čemu trenutačno radite i zašto vas upravo to najviše zaokuplja? O kojim je projektima, istraživanjima ili nastavnim planovima riječ?

Trenutačno sam najviše fokusirana na provedbu nekoliko projekata praćenja ranog razvoja mozga i identificiranja biomarkera povezanih s neurorazvojnim odstupanjima kao što su autizam i ADHD. Potraga za biomarkerima pritom je iznimno važna jer se u praksi dijagnostički proces nažalost najčešće odvija tek u školskoj dobi, čime se propušta dragocjena prilika za ranu intervenciju.

Uz istraživački rad, veliku pažnju posvećujem i edukacijskim i outreach inicijativama. Odnedavno sam voditeljica programa Med&X Accelerator, koji s velikim entuzijazmom od početka vode dr. Alen Juginović i dr. Miro Vuković. Zajedno osmišljavamo i provodimo projekte koji najboljim hrvatskim studentima omogućuju kliničko i znanstveno usavršavanje na vrhunskim svjetskim sveučilištima i bolnicama s ciljem da pripremimo novu generaciju biomedicinskih lidera.

Dr. sc. Marija Pranjić i suprug, zagrebački pijanist Aljoša Jurinić
Na kraju, odmaknemo li se od strogo znanstvenog i terapijskog okvira, kakvu ulogu, po Vašem mišljenju, glazba može imati u našem svakodnevnom životu?

Najveća je vrijednost glazbe, smatram, u njezinoj univerzalnoj dostupnosti – ona nam svima pripada, neovisno o tome imamo li formalno glazbeno obrazovanje, kojoj kulturi pripadamo, kakav nam je socioekonomski status. Ponekad je dovoljno poslušati omiljenu pjesmu da nas podsjeti tko smo.

Glazba nas povezuje s drugima i daje nam prostor u kojem ćemo izraziti emocije – upravo u toj kombinaciji osobnog i zajedničkog iskustva leži njezina tako posebna moć.

A. H.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo