Prag tolerancije

zena-stres-posao-tuga1

Čini se da je naše društvo shvatilo nešto naopako. Skloni smo imati visoko mišljenje o ljudima koji su izloženi velikom stresu, koji mogu podnijeti tone stresa, te onima koji žive pod velikim pritiskom.

Kad netko kaže: "Stvarno puno radim" ili "Pod užasnim sam stresom", naučeni smo diviti mu se, čak ga i oponašati.

Na svu sreću, postoji nepovrediv zakon emocionalnog okružja koji glasi otprilike ovako: razina stresa jednaka je visini vašeg praga tolerancije na stres. Primijetit ćete da su ljudi koji kažu "ja dobro podnosim stres" uvijek izloženi velikim stresovima! Stoga, naučite li ljude kako povisiti prag tolerancije stresa, dogodit će se slijedeće: prihvaćat će još više jurnjave i odgovornosti sve dok se vanjska razina stresa ne izjednači s razinom njihove tolerancije. Najčešće je potrebna kakva kriza da bi takva osoba postala svjesna svoje ludosti _ ostavi ih supružnik, obole, ozbiljna ovisnost ovlada im životom – nešto se dogodi što ih potakne da potraže novu strategiju.

Možda će vam se učiniti neobičnim, ali kad biste se upisali na neki antistresni tečaj, vjerojatno biste naučili kako povećati toleranciju na stres. Čini se kao da su i psihoterapeuti pod stresom!

Ono što vam je potrebno jest početi primjećivati svoj stres na vrijeme, prije no što izmakne nadzoru. Kad osjetite da vam mozak juri, vrijeme je za obuzdavanje i povrat ravnoteže. Kad vam životni raspored postane prekrcan, to je znak da je vrijeme da ga usporite i ponovno ocijenite što je važno, umjesto da obavite sve što vam je na popisu – pa što bude. Kad vam se čini da na sve ono što morate učiniti nemate utjecaja i to činite nevoljko, nemojte zasukati rukave i "prihvatiti se posla"; puno je bolja strategija opustiti se, nekoliko puta duboko udahnuti i otići u kraću šetnju. Morate se uhvatiti u stresu u početku, dok se još može obuzdati; u protivnom će vaš stres biti poput lavine koja se valja nizbrdo. Dok je lavina mala, može se zaustaviti. No, kad se zahukta, to je teško, a možda i nemoguće, učiniti.

Ne morate se zabrinuti da nećete stići sve obaviti. Kad vam je glava bistra i smirena, a razina stresa snižena, bit ćete djelotvorniji, i bit će vam zabavnije. Kad snizite toleranciju na stres, otkrit ćete da ste izloženi manjoj količini stresa, ali i da vam na um padaju kreativne zamisli glede rješavanja preostalog stresa.

 

"Ne mari za male stvari", Dr. Richard Carlson, str. 45.

Algoritam, Zagreb, 1998.

 Prati nas na Viber Public Chatu!