Psiha

Psiha

Igrom do čitanja

Dijete koje je tijekom igre, razgovora i zajedničkog čitanja s roditeljima ovladalo predčitačkim vještinama bit će u potpunosti spremno za učenje i čitanje. Učenje čitanja ne smije i ne mora biti dosadno i suhoprano. Birajte zabavne sadržaje, kraće tekstove, lijepe ilustracije. Zaintersirajte svoje dijete za slova, riječi, rečenice, knjige… jedan potpuno nov i bogat svijet!

Gotovo svakodnevno nas roditelji predškolaca pitaju treba li dijete prije polaska u školu znati čitati. Neka djeca pri polasku u prvi razred ne raspoznaju slova, neka raspoznaju slova, ali ne čitaju, a neka znaju čitati. Tako nastaju velike razlike u znanju kojeg djeca donose u prvi razred. Ako sva znanja koja dijete treba znati pri polasku u školu podijelimo na predčitačke i čitačke vještine, onda možemo zaključiti da je puno važnije da je dijete svladalo sve predčitačke vještine jer su one preduvjet za učenje čitanja. No, ako nas pitate hoće li djetetu biti lakše ako pri polasku u školu zna čitati, naš je odgovor: “Hoće!”. Polazak u prvi razred velik je, i često stresan, događaj i za djecu i za roditelje. Stres će biti daleko manji ako dijete ima usvojene sve one vještine koje će mu omogućiti brzu prilagodbu na tempo i brzinu učenja novih znanja.

Predčitačke vještine dijete stječe u svakodnevnom životu, onako “usput” dok s njim razgovarate, dok mu čitate, pojašnjavate značenja nepoznatih riječi, širite njegov riječnik i dajete mu dovoljno prilika za pričanje, prepričavanje, rukovanje knjigama, olovkama i bojicama. Predškolsko dijete uči mnogo i brzo, uči svakodnevno, kroz igru potaknutu djetetovom znatiželjom.

Zato je važno s djetetom puno razgovarati, odgovarati na njegova pitanja, zajedno čitati slikovnice, osvijestiti postojanje riječi, glasova i slova.

Predčitačke vještine su:

  • govorne vještine: razumijevanje smisla rečenice, uočavanje da se rečenica sastoji od riječi, da rečenica nešto znači…
  • poznavanje obilježja teksta: kako se drži knjiga, kako rečenice teku…
  • glasovna osjetljivost – najvažnija predčitačka vještina, a odnosi se na razumijevanje da se riječi sastoje od glasova, a da se glasovi mogu sastaviti u riječ
  • raspoznavanje oblika pojednihih slova i povezanost glasova sa slovima.

Za razvoj nabrojanih vještina predlažemo sljedeće igre i aktivnosti:

  • igrajte s djecom igre dramatizacije, tražite od njega da se uživi u lik, reproducirajte zajedno s djetetom sadržaj priče oblačenjem karakterističnih odjevnih predmeta i uporabom rekvizita
  • potičite dijete na prepričavanje priča i događaja, postavljajte mu pitanja o pročitanom, razvijajte djetetovu sposobnost da prepriča početak, sredinu i kraj priče
  • učlanite se s djetetom u knjižnicu, posuđujte slikovnice, čitajte ih zajedno s djetetom, odgovarajte na djetetova pitanja o priči i likovima
  • izradite slikovnice bez teksta, dijete neka opiše i ispriča što vidi na svakoj stranici
  • čitajte s djetetom pjesmice u rimi, neka dijete dopunjava rečenice riječju u rimi, neka pronalazi riječi koje se rimuju sa zadanom riječi
  • pri čitanju slikovnica tražite od djeteta imenovanje slika i određivanje prvog glasa u riječi
  • tražite od djeteta da imenuje glas kojim riječ počinje, kojim završava i koji je središnji glas u riječi
  • izradite svoju glasovnu banku riječi (kartice sa sličicama koje jasno prikazuju jednostavnu riječ), a koja će vam služiti za imenovanje, proširivanje riječnika i određivanje početnog i završnog glasa u riječima
  • zadajte djeci niz nepovezanih glasova i tražite da ih sastave u riječ (s-a-p = pas)
  • igrajte igre u kojima tražite da djeca rastavljaju riječi na glasove i sastavljaju nizove glasova u riječ (mačka = m-a-č-k-a; m-a-č-k-a = mačka)
  • igrajte igre prepoznavanja i pamćenja slova (karte, domino, slagalice, igre pamćenja u kojima se uparuju ista slova)
  • igrajte igre za povezivanje slova s glasom
  • čitajte slikovnice i priče o slovima
  • potičite dijete na pisanje, igrajte se pošte, trgovine škole, ambulante.. .neka dijete “piše” recepte, zadaće, račune…

Dijete koje je tijekom igre, razgovora i zajedničkog čitanja s roditeljima ovladalo predčitačkim vještinama bit će u potpunosti spremno za učenje i čitanje. Učenje čitanja ne smije i ne mora biti dosadno i suhoprano. Birajte zabavne sadržaje, kraće tekstove, lijepe ilustracije. Zaintersirajte svoje dijete za slova, riječi, rečenice, knjige… jedan potpuno nov i bogat svijet!

U Kabinetu Korneo osmislili smo Program pripreme za školu. Naši stručnjaci s višegodišnjim iskustvom rada u osnovnim školama i upisnim komisijama procjenjuju sposobnosti djeteta te ga pripremaju za uspješan polazak u školu.

Primjeren je:

  • djeci predškolske dobi (posebno onoj čiji roditelji nemaju dovoljno vremena za pripremu djeteta za školu)
  • djeci koja radi teškoća u ranijem razvoju nisu uspjela steći znanja potrebna za upis u prvi razred
  • djeci koja trebaju duže vrijeme kako bi usvojila određene pojmove.

Programom su obuhvaćeni svi preduvjeti uspješnog učenja koji se svladavaju kroz igru i zabavu te se provodi individualno uz redovno praćenje sposobnosti i potreba svakog djeteta. Prijave primamo putem e-maila korneo@korneo.hr.

 

Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator

 


Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr  ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore
.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo