Kada poći defektologu?

dijete-lijecnik-logoped-5

Saznajte kome se trebate obratiti ako uočite odstupanja na području govora, nepravilnog izgovora pojedinih glasova vašeg mališana; kome se okrenuti ako su odstupanja na području fine motorike, a kome se obratiti zbog teškoća u čitanju.

Iz iskustva znamo koliko su često roditelji zbunjeni raznim titulama stručnjaka koji rade s djecom ili imaju krivu predodžbu o tome tko što radi i za čijim savjetima posegnuti. Nerijetko se dogodi da roditelji zajedno sa svojom djecom "lutaju“ u potrazi za adekvatnom terapijom, vježbama, savjetom, procjenom, sugestijama… Pa, tko su defektolozi, rehabilitatori, logopedi, socijalni pedagozi…?

Tko se čime bavi i s kojom skupinom djece radi?

Svi stručnjaci koji su završili Fakultet za defektologiju stjecali su zvanje profesora defektologa određenog smjera. Od 1998. godine, kada je fakultet promijenio naziv u Edukacijsko – rehabilitacijski fakultet, promijenila su se i zvanja koja se stječu na njemu. Studenti sada svoje obrazovanje stječu kroz četverogodišnji sudij koji je podijeljen u tri smjera:

  • rehabilitacija (zvanje: profesor rehabilitator)
  • logopedija (zvanje: profesor logoped)
  • socijalna pedagogija (zvanje: profesor socijalni pedagog)

Svima im je zajedničko da su stručnjaci koji otkrivaju, poučavaju i osposobljavaju za život osobe s različitim vrstama teškoća u razvoju. No, i među njima postoje razlike.

Profesori rehabilitatori stječu naobrazbu koja obuhvaća sadržaje iz teškoća u učenju i pomoći u učenju, motoričkih poremećaja i kroničnih bolesti, oštećenja vida, mentalne retardacije i autizma. Educirani su za prevenciju, detekciju, dijagnostiku i rehabilitaciju djece, mladeži i odraslih s posebnim potrebama. Poseban dio njihovog rada obuhvaća savjetovanje roditelja i obitelji djece s posebnim potrebama te savjetovanje učitelja u odabiru najboljih metoda i postupaka u radu i sudjelovanje u izradi prilagođenog programa.

Profesori logopedi osposobljeni su za prevenciju,detekciju, dijagnostiku i tretman poremećaja komunikacije, jezika, govora i glasa svih dobnih skupina. Također, educirani su za rad na prevenciji, dijagnostici i rehabilitaciji poremećaja verbalne i neverbalne komunikacije u osoba s posebnim potrebama.

Profesori socijalni pedagozi educirani su za prevenciju, detekciju, dijagnostiku, ranu intervenciju i tretman djece, mladeži i odraslih osoba s rizikom za poremećaje ili s poremećajima u ponašanju.

Kada se kome obratiti?

Dječji razvoj može imati odstupanja na nekim područjima. Ako uočite odstupanja na području govora, nepravilnog izgovora pojedinih glasova ili nedovoljno razvijenog rječnika, obratite se logopedu. Ako su odstupanja na području fine motorike (hvatanje sitnih predmeta, rezanje), grafomotorike (nepravilan hvat olovke, odbijanje aktivnosti koje zahtijevaju upotrebu olovke), pažnje, koncentracije, pamćenja i logičkog zaključivanja, obratite se defektologu rehabilitatoru. Nedovoljna spremnost djeteta za školu, teškoće u učenju i povlačenje djeteta iz aktivnosti u kojima sudjeluju i druga djeca (izoliranje i osamljivanje) znak su da savjet potražite kod istog stručnjaka.

 

 

Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof rehabilitator

 


Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete pročitati na Korneo.hr  ili im možete postaviti pitanje u našoj rubrici Halo doktore.

 Prati nas na Viber Public Chatu!