Početno čitanje i pisanje

dijete-mama-uci-slova-sreca-igra

U tijeku su upisi dječice u prvi razred osnovne škole. Veliko je to uzbuđenje. Roditelji se pitaju hoće li dijete uspješno započeti svoje obrazovanje, hoće li savladati početno čitanje i pisanje…

Učenje čitanja i pisanja počelo je puno prije trenutka kada vaš mališan kreće u prvi razred. Pripreme su trajale godinama i o njima će, između ostalog, ovisiti svladavanje tih vještina koje različita djeca usvajaju na različite načine.

Predčitačke vještine

Prije nego što dijete dođe u prvi razred i započne uspješno savladavati učenje čitanja i pisanja, potrebno je usvajanje nekih predčitačkih vještina.

Dok čitaju slikovnice, djeca nauče razlikovati tekst od slika. Također uoče da tekst pratimo s lijeva na desno, odozgo prema dolje. Počinju razvijati sve razine fonološke svjesnosti. Prvi stupanj fonološke svjesnosti je osvještavanje granica među riječima. Drugi stupanj odnosi se na osvještavanje slogova u riječima (četiri-pet godina), a treći na osvještavanje onih najmanjih jedinica, fonema, odnosno glasova.

U početku izdvajaju prvi glas u riječima (pet i pol godina), a na kraju koliko glasova ima u riječi u cijelosti (šest godina). Proces čitanja kreće od cjeline prema dijelovima. Drugim riječima, djeca najprije pogledom odvoje tekst od ostalog što je na stranici. Kasnije počnu uočavati riječi u cjelokupnom tekstu i, konačno, uočavaju slova u riječima i shvaćaju veze između glasova i slova (šest i pol godina).

Razvoj vještine pisanja

Djeca također slijede i predvidiv put u učenju pisanja. Većina djece koja su okružena pisanom riječi sama prirodno počinju pisati. Tempo razvoja pismenosti razlikuje se od djeteta do djeteta, ali faze u razvoju pismenosti imaju predvidiv redoslijed. Prva faza je šaranje koje vizualno izgleda kao pisanje. Druga faza naziva se "osobni rukopis“ u kojoj je šaranje sve čišće i počinje sve više sličiti standardnom pisanju. Treća faza su oblici slični slovima. U četvrtoj fazi javljaju se prva slova i početne veze između riječi i simbola. Peta faza vlastitog rukopisa je faza u kojoj djeca pokazuju da su uspostavila neke veze između glasova i slova. Te šesta i zadnja faza ili standardni pravopis.

Pisanje i čitanje prvih riječi

Dolaskom u prvi razred djeca počinju učiti čitati i pisati. Nekoj djeci čitanje i pisanje dolazi posve lako i sasvim prirodno. Drugoj djeci malo teže, ali i ona uspijevaju uz malo više truda i individualnog rada ovladati tim vještinama. No neka djeca imaju naizgled neobične teškoće koje nikako ne mogu prevladati iako se zaista trude. Što se zapravo događa i kako pomoći djetetu da ovlada ovim, za život važnim, vještinama?

Kad je dijete ovladalo govornim jezikom, počinje usvajati pisani jezik. Konačni cilj je tečno čitanje s razumijevanjem i pravilno, smisleno pisanje. Čitanje i pisanje složeni su procesi tijekom kojih se u našem organizmu ujedinjuje djelovanje različitih sustava. Kada smo odlučili što točno želimo napisati mentalno pretvaramo misao u verbalni oblik, odnosno rečenicu.

U tu je svrhu potreban dobro razvijen govorni jezik, prije svega poznavanje dovoljnog broja riječi i gramatika. Rečenica se sastoji od riječi pa je i zapisujemo riječ po riječ. Kako bismo oblikovali riječ potrebna nam je radnja analize glasovnog sadržaja, tj. zrelost fonematskog sluha (jasno uočavanje svakog glasa i razlikovanje glasova od drugih sličnih glasova). Zatim nam je potrebna i fonemska percepcija koja pomaže u uočavanju redoslijeda glasova u riječi.

Sada kada smo podijelili riječ na glasove moramo svaki glas pravilnim slijedom pretvoriti u slovo (vizualni grafički simbol). U tu svrhu, osim poznavanja slova potrebne su: vizualno-prostorna percepcija, vizualno pamćenje, pažnja i sposobnost grafičke simbolizacije. Na kraju, u dodiru olovke s papirom potreban je precizan pokret rukom. Da bi pisanje bilo čitko potrebna je izvjesna motorička zrelost prstiju dominantne ruke i koordinacija "oko-ruka”.

Moramo biti svjesni što zapravo tražimo od malog djeteta koje piše svoje prve riječi i koje se sve mentalne funkcije moraju angažirati da bi to uspjelo. Postaje nam jasno da se cijeli proces remeti kada se pojedine karike tog procesa ne odvijaju kako treba.

Sada smo se već dotaknuli teškoća čitanja i pisanja o kojima više možete saznati u našem sljedećem članku za 14 dana na portalu Ordinacija.hr.

 


 

Autorica teksta:
Stella Rožman, prof. logoped

 

 

Opširnije o autoricama Kabineta Korneo, njihovim uslugama i razvojnim programima možete pročitati na Korneo.hr  ili im možete postaviti pitanje u našoj rubrici Halo doktore.

 Prati nas na Viber Public Chatu!