Psiha

Psiha

Poticanje prosocijalnog ponašanja

Prosocijalno ponašanje je oblik moralnog postupanja. Kada se osoba ponaša prosocijalno ili altruistično, to znači da se ponaša na društveno poželjan način. Neki od oblika takvog ponašanja su: dijeljenje s drugima, suradnja, pomaganje, tješenje te briga o drugima.

kKako bi se
osoba mogla ponašati prosocijalno, prethodno treba imati razvijene dvije
sposobnosti: zauzimanje tuđeg stajališta (sagledavanje neke situacije očima
druge osobe) i empatija (doživljavanje emocija koje osjeća druga osoba). Između druge i treće godine počinje se
javljati empatija za osjećaje drugih. Unatoč tome, neka istraživanja utvrdila
su postojanje primitivnih oblika empatije već kod novorođenčadi (bebe plaču na
plač drugih beba, ali ne i kada čuju snimku vlastitog plača). Također, postoje istraživanja koja su
utvrdila da se dijeljenje s drugima pojavljuje i prije druge godine.  

Što
utječe na to hoćemo li se ponašati prosocijalno?

  • Procjena uzroka nečijeg
    problema
    – ako procijenimo da je nečiji problem zbog vanjskog uzroka (npr.
    loša sreća, zadesila ga je nevolja i sl.) i izvan kontrole osobe
  • Potkrepljivanje
    prosocijalnog ponašanja
    s vanjskim nagradama
    i odobravanjem
    – ako se dijete pohvali za to što je učinilo pri čemu se
    istakne samo dijete (primjerice: “Ti si jako dobar dječak jer si mu
    pomogao pospremiti”)
  • Potkrepljivanje
    prosocijalnog ponašanja – s unutarnjim nagradama
    – ako
    dijete promatra veselje ili olakšanje osobe kojoj je pomoglo, vjerojatno će se
    osjećati zadovoljno što će ga motivirati da to učini ponovno
  • Promatranje modela – budući
    da na dječje prosocijalno ponašanje snažno utječu postupci drugih ljudi,
    ukoliko dijete promatra osobu, koju doživljava jačom, kompetentnijom ili
    važnijom, kako se ponaša altruistično, vrlo je vjerojatno da će imitirati model

Kako
možete poticati razvoj prosocijalnih vještina kod Vašeg djeteta:

  • Budite primjer svom
    djetetu i sami se ponašajte prosocijalno
  • Razgovarajte s
    djetetom o vlastitim empatičkim reakcijama (kako ste se osjećali kada ste se
    ponašali prosocijalno)
  • Učite ga prepoznavati
    vlastite i tuđe emocije
  • Potičite ga imenovati
    emocije
  • Objašnjavajte
    mu tuđe i vlastite emocije, njihove uzroke i posljedice
  • Pohvalite sve oblike
    prosocijalnog ponašanja: pomaganje, tješenje, velikodušnost, suradnja
  • kAko je vaše dijete
    malo, osigurajte dovoljan broj igračaka kako bi djeca mogla dijeliti među sobom
  • Potičite razmjenu
    igračaka
  • Tražite
    od djeteta da se uživi u emocionalnu situaciju drugoga (sjećaš se
    kako je tebi bilo kada te ..)
  • Ukazujte
    djetetu kako se drugi osjećaju zbog njegovog ponašanja (npr. “Uzela si
    lutku Ivi. Iva je sada žalosna jer si ti došla i samo uzela lutku bez pitanja.
    Sjećaš se kada je tebi Ana uzela lutku bez pitanja? Bila si ljuta na nju i
    pokušala si joj uzeti lutku natrag. Tako je sada Iva tužna jer si joj ti uzela
    lutku. Trebaš pitati Ivu da li se ti možeš malo poigrati s lutkom. Otiđi pitati
    Ivu da li se možeš malo poigrati s lutkom i reci joj da ćeš ju poslije
    vratiti.” Ako djeca sama ne riješe problem, odrasla osoba se obavezno mora
    uključiti i pokazati im kako riješiti problem. )

Djeca
koja nemaju razvijene prosocijalne vještine, imaju velikih poteškoća u odnosima
s vršnjacima i odraslima. Ona su vrlo često etiketirana kao “zločesta
djeca”, teško stječu prijatelje, rijetko su pozivani u igru, osjećaju se odbačenim, zapostavljenim i
nepoželjnim u skupini te su duboko u sebi jako nesretna. Prema istraživanjima,
često se ponašaju agresivno, antisocijalno, neprikladno situaciji te remete
grupne aktivnosti. Posljedično,
ponašanje takve djece se tumači na negativan način čak i kada to objektivno
nije tako. Sve to navodi na zaključak
važnost razvijanja prosocijalnih vještina od najranije dobi.

Intervencijski
programi mogu poboljšati socijalne vještine djeteta koje ih nema dovoljno razvijene,
poboljšati njegov položaj u skupini kao i njegovu sliku o sebi. Centar
Proventus
nudi igraonice za djecu od 4. do 10. godina u kojima će dijete imati
priliku naučiti društveno poželjna ponašanja, steći će povjerenje u sebe i
druge, osvijestiti, razumjeti i naučiti se nositi sa svojim osjećajima, naučiti
izražavati osjećaje i misli bez ugrožavanja sebe ili drugih te uvježbati
tehnike rješavanja društvenih problema na socijalno poželjan način. Više možete pročitati na web stranici Centra
Proventus
.

 

Tatjana
Tatjana Gjurković, dipl. psiholog
certificirani terapeut igrom
Centar
Proventus (www.centarproventus.hr)

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo