Što roditelj može učiniti u prevenciji poremećaja izgovora?

Dijete, beba, zubi

Kako biste stimulirali svoje dijete na razvoj govora, dok je još malo vježbajte razvoj slušne pažnje kroz razne svakodnevne igrice.

Prije četrnaest dana pisali smo o poremećajima izgovora i njihovim uzrocima. Danas pročitajte što vi možete učiniti u prevenciji poremećaja izgovora.

Prevencija poremećaja izgovora počinje već od djetetova rođenja.

Dojenje bebe i aktivno sisanje, žvakanje hrane, pijenje iz šalice ili uzimanje hrane sa žlice jedni su od najvažnijih uvjeta ispravnog oblikovanja kostiju i mišića lica i bebinih govornih organa. Šetne navike kao što su sisanje prstiju, grizenje usnica ili obraza, prečesto i pretjerano korištenje dude varalice, zbog stalnog pritiska na kosti lica tijekom rasta, mogu biti uzrok nepravilnosti vilica i zubi.

Dakle, stimulacija pravilnog razvoja govornih organa kao preduvijeta za dobar razvoj govora započinje već u najranijem djetinjstvu.

Kako biste stimulirali svoje dijete na razvoj govora, dok je još malo vježbajte razvoj slušne pažnje kroz razne svakodnevne igrice. Primjerice, posjednite djete u sredinu prostorije, uzmite neku od igračaka koje proizvode zvuk (zvonce, bubanj i slično) te vježbajte određivanje izvora i smjera iz kojega dolazi zvuk. Dijete rukom i pogledom mora pokazati iz kojeg smjera zvuk dolazi. Također možete oponašati različite životinje pa dijete osim raspoznavanje smjera iz kojeg dolazi zvuk raspoznaje i vrstu zvuka.

Kasnije, kad se govor počne pojavljivati, kako biste stimulirali svoje dijete da ga što bolje svlada i razvije možete se poslužiti mnogim igricama i vježbicama.

U svrhu stimuliranja razvoja pravilnih i potpunih pokreta govornih organa koji su nužni za pravilan izgovor glasova te pravilnog razvoja govornog disanja predlažem nekoliko vježbica:

  • usta su otvorena, široki opušteni jezik leži na donjoj usnici (možemo reći djetetu da se jezik sunča); nakon odmora dijete plazi jezik u obliku cjevčice (podiže rubove jezika prema gore jezikom oblikujući cjevčicu)
  • usta su otvorena, vrškom jezika dodiruje prvo gornju pa donju usnicu, nakon toga ih oblizuje od kuta do kuta usana (za bolju motivaciju možemo djetetu rubove usnica namazati nečim slatkim, primjerice pekmezom ili nutellom)
  • usta su zatvorena, kružnim pokretima jezika dijete dodiruje područje između zubi i usnica
  • dijete razvlači usne u osmijeh pa ih stišće u obliku surlice, ispupčene prema naprijed
  • puhanje u plamen svijeće u početku kako bismo ugasili svijeću, a kasnije kako bismo puhali u plamen bez da ugasimo svijeću (ili puhanje u brodiće od papira u posudi vode)

Osim stimulacije pokreta govornih organa možemo stimulirati i djetetov fonematski sluh. Ovime ne stimuliramo samo pravilan izgovor glasova već pripremamo dijete za vještine čitanja i pisanja. I ove vježbe uvodimo kroz igru, npr:

  • zatražite da dijete pljesne kad izgovorite riječ koja sadrži zadani glas (npr. glas Ž u riječima: zebra, žaba, možda, maziti, puž, žirafa, koza, zeleno, ruža)
  • smišljanje čim više riječi na zadani glas.

A što kada govor zapinje i ne razvija se kako treba? Kada se zabrinuti i posjetiti logopeda? O tome saznajte za 14 dana.

Autorica teksta:

Stella Rožman, prof. logoped

 

 


Opširnije o autoricama Kabineta Korneo, njihovim uslugama i razvojnim programima možete pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u našoj rubrici Halo doktore.

 Prati nas na Viber Public Chatu!