Bolovi, mjehur, vrućina... Zašto se budite noću i kada obavezno posjetiti liječnika?

Manjak sna nesanica spavanje shutterstock 176815022

Je li normalno buditi se stalno tijekom noći?

Možda mislite da je kvalitetan san onaj san kada spustite glavu na jastuk i ne budite se do jutra. No ipak mnogi od nas se bude  i nekoliko puta tijekom noći jer su ciklusi sna kod svakog različiti. Većinu vremena nećete niti primijetiti te kratke trenutke, ali ako imate problema i ne možete opet zaspati nakon što se već probudili, sve može djelovati kao velika frustracija, a ponekad može biti i razlog za zabrinutost.

Što vas to svaki put razbudi?

Postoje uobičajeni razlozi zašto se tijekom noći budimo, a ono uključuju:

Vruće vam je. Idealna temperatura sobe u kojoj spavate bi trebala biti oko 15 stupnjeva. Ako se često noću znojite, možda i zbog menopauze, koristite prozračnu posteljinu, po mogućnosti više slojeva tako da možete jedan ukloniti ako vam bude vruće. Možete upaliti i ventilator.

Želite živjeti dulje? Potrebno je prihvatiti samo jednu genijalnu naviku!

Morate na toalet. Buđenje zbog toga što morate mokriti se naziva nikturija, a posljedica je prevelike konzumacije tekućine prije odlaska u krevet. Može biti i posljedica problema s mjehurom. Ipak prvo pokušajte preskočiti uzimanje tekućine prije spavanja, a ako to ne pomogne, obratite se liječniku.

Hrčete. Nije uvijek problem taj zvuk koji podsjeća na piljenje drva, ali ponekad može značiti da se radi o apneji u snu, stanju u kojem osoba iznova prestaje disati tijekom sna. Zbog apneje u snu se možete buditi, ali je i povezana s određenim zdravstvenim stanjima, poput visokog krvnog tlaka.

Pijete previše alkohola. Čaša ili dvije omiljenog vina često nam posluže kao sredstvo za opuštanje prije odlaska u krevet, ali alkohol se može poigrati s vašim snom.
Može ponekad pomoći da lakše utonete u san, ali češće će biti razlog zašto se budite tijekom noći ili se budite rano ujutro. Alkohol će smanjiti i trajanje REM faze. Uz to, često ćete morati i na toalet tijekom nići. Što više pijete, gore su posljedice na san. Najpametnije bi bilo ograničiti unos alkohola prije spavanja, a ako baš morate onda neka to bude jedna čaša sat vremena prije odlaska u krevet.

Pušač ste: Baš poput alkohola, nikotin je povezan s nesanicom i može ograničiti vrijeme koje provodite u REM fazi. Najbolje je da prestanete pušiti ili barem ne zapalite cigaretu nekoliko sati prije spavanja.

Anksiozni ste i depresivni: Anksioznost i depresija se mogu poigrati s kvalitetom sna, a loš san može samo pogoršati mentalne poteškoće. Ako upravo vas muče ovi problemi, najbolje se obratiti stručnjaku kako bi vam se pružila adekvatna pomoć.

Nešto vas boli: Otprilike  2/3 ljudi koji pate zbog kronične boli, poput one u leđima ili nekih posljedica ozbiljnih terapija, često se bore i s lošim snom. Ako zbog jake boli ne možete spavati, liječnik vam može pomoći lijekovima i dodatnim pretragama.

Kako izgubiti 4 kilograma u 6 dana? Izgleda da se može i to vrlo jednostavno

Spavali ste popodne: Kratak odmor prije 15 sati u većini se slučajeva neće poigrati s vašim snom, ali ako patite od nesanice, možda je pametnije držati se strogo plana odlaska u krevet i izbjegavati popodnevni odmor.

Muči vas gastritis. Refluks, glad, previše hrane, mogu biti razlozi zašto se budite tijekom noći. Posjetite liječnika ako se radi o gastroenterološkim problemima.

Pili ste kavu kasno navečer. Možda se ne mora posebno niti napominjati ali ispijanje napitaka s kofeinom nakon 18 sati može negativno utjecati na kvalitetu sna.

Ako se u krevetu vrtite i 20 minuta nakon što ste legli, stručnjaci savjetuju da ustanete i napustite sobu. Odite u drugu prostoriju i meditirajte ili čitajte knjigu. Vratite se kad osjetite da vam se jako spava.

Kada posjetiti liječnika?

Ako vam je teško voziti automobil, imate manje energije i teško vam se skoncentrirati na posao, ili imate problema s memorijom – posjetite liječnika koji će procijeniti radi li se o zdravstvenim problemima.

A. A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!