Onaj grozan osjećaj kada se probudite anksiozni... Ovo je sedam najčešćih okidača

umorna zena, jutro, Shutterstock 447306235

Životne okolnosti, zdravstveno stanje, ali i ljubavni odnosi neki su od uzročnika anksioznosti.

Stresan posao, škola ili pak stres zbog ljubavne veze, neki su od razloga zašto se osoba budi anksiozna, navodi medicalnewstoday.com. No, dok su povremena buđenja s anksioznošću sasvim normalna pojava, učestala anksioznost može predstavljati opći anksiozni poremećaj. 

Opći anksiozni poremećaj stanje je koje rezultira nekontroliranom i pretjeranom brigom koja utječe na kvalitetu svakodnevnog života. Zbog takvog se stanja osoba budi tijekom sna ili se pak suočava s nesanicom. 

Osobe koje u svojoj obiteljskoj povijesti imaju nekoga tko se suočava s istim poremećajem spadaju u nešto rizičniju skupinu, no taj se poremećaj razvija tijekom vremena i zapravo se može javiti kod bilo koga

Mogući uzročnici aksioznosti prilikom buđenja

1. Stres

Stres nastaje kao odgovor tijela na neugodne situacije, a prilikom tih situacija, tijelo otpušta hormon kortizol

Prema jednoj studiji, razina kortizola kod osobe koja je pod stresom, povećava se ujutro, a kada takve razine probude osobu, nastaje medicinsko stanje, odgovor kortizola na buđenje (CAR)

CAR je uzrok anksioznog buđenja kod osoba koje nemaju dijagnosticiranu anksioznost, a osjećaj bi trebao proći kada nestane izvor stresa. Ukoliko se to ne dogodi, predlaže se posjeta stručnjaku. 

2. Alkohol i droga

Iako ni alkohol ni droga nisu izravno povezani s anksioznošću, oni svakako mogu pogoršati same simptome poremećaja. 

Uostalom, alkohol i druge supstance utječu na san te na osjećaje prilikom buđenja. 

3. Ljubavna veza

Mala studija provedena na 29 parova proučavala je povezanost dnevnih interakcija parova i kvalitete sna, a zaključila je kako su danima koje su ocijenili pozitivnima, parovi bolje spavali nego danima kada je interakcija bila negativna.  

Na sličan način, ljubavni status osobe može biti uzrok jutarnje anksioznosti. 

Što stres čini našem tijelu?

4. Životne okolnosti

Životne promjene svakako utječu na razinu stresa, a zbog nekoliko se životnih okolnosti može javiti jutarnja anksioznost. 

Neki od njih uključuju promjene u stanovanju, u poslovnom aspektu života, fizičko, psihičko ili pak seksualno zlostavljanje, odvajanje od voljene osobe ili smrt bliskog člana. Naposljetku, jednako djeluje i emocionalni šok ili traumatično iskustvo. 

5. Financije

Briga oko financija na popisu je svake odrasle osobe, no kod nekih ona može postati puno veći problem jer pretjerana briga uzrokuje anksioznost koja utječe na san i na osjećaj pilikom buđenja. 

6. Zdravstveno stanje

Zdravstvena stanja drugačije utječu na ljude, no zbog nekih se zdravstvenih stanja može razviti anksioznost, a ona uključuju dijabetes, bolesti srca, hipertenziju, astmu, psorijazu, depresiju te rak

7. Mentalno zdravlje

Osobe s dijagnozom općeg anksioznog poremećaja mogu, ali i ne moraju imati druge mentalne poremećaje, no ukoliko imaju i bipolarni poremećaj ili depresiju, simptomi anksioznosti postat će teži. 

Ono što svakako možete trenutno poboljšati razina je kortizola u tijelu, a dr.med. specijalist obiteljske medicine Jasminka Nedić savjetuje kako to učiniti. 

U današnjem stilu života je potrebno pronaći adekvatnu harmoniju između obveza poslovnih, obiteljskih, raznih želja te svojih realnih mogućnosti. Nastojati koliko je god moguće naći vremena za relaksaciju, pravilnu prehranu, fizičku aktivnost, dovoljno sna, druženje s dragim ljudima, smanjiti unos psihostimulansa poput alkohola, kofeina i drugih sredstava što „održavaju budnost“. Također folna kiselina, vitamin B5, vitamin C i riblje ulje mogu smanjiti nivo kortizola povećanog stresom, a mogu se naći u hrani poput ribe, mahunarkama, integralnim žitaricama, sjemenu suncokreta, voću i povrću, kazala je. 

Evo odgovora zašto su neki ljudi otporni na stres

M.V.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!