S čime se sve mora suočiti osoba koja je izgubila posao?

otkaz, shutterstock

Promjene su za većinu osoba stresne i vrlo teške, čak i kada postoji motivacija i inspiracija. Gubitak posla spada među najveće i najstresnije promjene. Saznajte s čime ćete se morati suočiti u takvoj situaciji i kako ju prebrodjeti.

Gubitak posla, naglo preseljenje, težak i bolan prekid obiteljskih ili partnerskih odnosa samo su neke od velikih promjena s kojima se susrećemo u životu. Nakon prvotnog šoka, faktora iznenađenja i teškog primitka takve promjene, postavlja se pitanje: što sada poduzeti? Kamo i kako krenuti? Kome se obratiti, gdje potražiti pomoć i kako se na kraju uspješno nositi s negativnim emocijama koje prevladavaju u tom trenutku? Odgovore smo potražili kod dr. sc. Dubravke Šimunović, profesorice na Zdravstvenom veleučilištu u Zagrebu.

Privatne i poslovne turbulencije

Napominje kako je vrijeme u kojem živimo svakodnevno ispunjeno promjenama.

"Promjene se događaju u privatnom i poslovnom životu. Neke prihvaćamo širokogrudno, dok druge pokušavamo zaobići. Teško se snalazimo u promjenjivosti i prolaznosti života. Svjedočimo brzim promjenama u svim područjima ljudskog djelovanja. Većina osoba promjene povezuje s neizvjesnošću, što stvara osjećaj straha i nesigurnosti. Poznato je da je otpor prema promjenama eminentan ljudskoj prirodi", govori profesorica te ističe kako su promjene za većinu osoba stresne i vrlo teške, čak i kada postoji motivacija i inspiracija.

Nezadovoljstvo zbog promjena, kažu stručnjaci, nastaje jer svi težimo sigurnosti i udobnosti. Kada ne ide sve onako kako smo zacrtali i planirali, događa se promjena i dolazi do osjećaja kao da nam je “potonuo brod”.

"Nije li takvo svakodnevno iskustvo pojedinaca? Osobe preko noći ostaju bez posla, bračni par biva otkriven u preljubu, saznajemo za bolest našeg bližnjeg, dijete odustaje na zadnjoj godini studija od fakulteta, prijatelj nas razočara, ne uspijevamo riješiti stambeno pitanje iako smo stekli inicijalne uvijete... Unedogled mogu nabrajati životna iskustva. U takvim situacijama uskraćeni smo za nešto što smo očekivali, ali zasigurno smo bogatiji za iskustvo uskraćivanja",  kaže profesorica Dubravka Šimunović.

Svaku promjenu, kakva god bila, treba prihvatiti i naučiti nositi se s njome. To je zaista jako teško, pogotovo u prvoj fazi kada su misli stalno usmjerene nemilom događaju umjesto da gledamo naprijed, odnosno u budućnost.

Rijetki su oni koji se nauče koliko-toliko uspješno nositi s promjenom, a većina, napominju stručnjaci, ostaju zatečeni situacijom te razočarani i frustrirani. No, mirenje s novom situacijom ne znači nužno i priznavanje poraza, upozorava Dubravka Šimunović.

"Prihvatiti i pomiriti se s novonastalom situacijom, a tu prije svega mislim na promjene koje nisu dio naših stremljenja, planiranja i želja, ne znači da potvrđujemo poraz, kao što to neki misle. Često se čuju komentari: 'Ti tako olako prihvaćaš promjenu. Kako možeš?'. Takvi pojedinci u očima drugih su inertni, hladnoglavi. Riječ je, međutim, o osobama koje su slobodnom voljom i silom prilika pokušale uskladiti se sa situacijama koje im ne odgovaraju. Prihvaćanje situacija s kojima se ne slažemo i koje nam ne odgovaraju, skriven je potencijal koji posjeduje svatko od nas, samo traži ustrajnost i osobni razvoj. U narodu postoji izreka: 'Nije svako zlo za zlo ni svako dobro za dobro. Ili svako zlo za neko dobro'", zaključuje profesorica Šimunović.

Obitelj i prijatelji kao podrška

Nakon više ili manje uspješno pretrpljene promjene, treba biti zahvalan obitelji i prijateljima koji su cijelo vrijeme bili tu i pružali podršku u teškoj situaciji. Često, a da to ni ne znamo, upravo podrška ili topla riječmože napraviti puno i pomoći da se othrvamo neželjenim teškim mislima, problemu i napravimo korak naprijed koji je ključan za ponovno podizanje na noge.

Gubitak posla svakako je među najvećim promjenama i problemima. U toj situaciji suočit ćete se s ovim fazama:

1. U prvoj fazi oporavka prilagodite se i prihvatite novu stvarnost, naučite se nositi s problemom pomanjkanja samopouzdanja i poniženja. Pokušajte predočiti prave razloge gubitka posla.

2. U drugoj fazi oporavka isto tako ne zaboravite sagledati koje su daljnje mogućnosti, život nije stao. Prepoznati vlastite emocije i nositi se sa situacijom teško je, ali ako uspijete, rezultira dobrim. Promislite i poduzmite sve korake kako biste "preživjeli“ s obzirom na situaciju. Ne libite se tražiti potporu bližnjih. Ako je potrebno, tražite pomoć stručnjaka.

3. U trećoj fazi oporavka prihvatite poteškoće koje su novonastale, ne zaboravite redovito preispitivati mogućnosti, planirajte, razvijajte nove strategije, nikako nemojte odustajati, borite se.

4. Četvrta faza oporavka razdoblje je donošenja odluka koje uključuje primjenu odluka. Morate biti spremni na emotivne rizike i ne odustajte od sebe i vizije, kako god to izgledalo neizvedivo.

5. U petoj fazi možemo govoriti o akciji. Osoba prihvaća promjenu. Pokušajte promišljati o dobrim stranama promjene neovisno o tome što cilj koji želite postići nije ni djelomično jednak onom prijašnjem.

Moje zdravlje

 Prati nas na Viber Public Chatu!