Sezonski afektivni poremećaj – sezonsku depresiju pobijedite u 7 koraka

Sezonska depresija sezonski afektivni poremećaj shutterstock 158722157

Sezonski afektivni poremećaj oblik je depresije koji se javlja u ove hladne i tmurne mjesece, odnosno tijekom jeseni i zime.

Sezonski afektivni poremećaj je oblik depresije koji je vrlo učestao, a pojavljuje se tijekom jesenskih i zimskih mjeseci. Oboljela osobe osjeća pad energije, a to uzrokuje druge simptome, poput manjka volje, lošeg raspoloženja, iritabilnost, pa čak i manju potrebu za bilo kakav kontakt s drugim osobama.

Smatra se da uzrok sezonskog afektivnog poremećaja leži u promjenu lučenja melatonina i seratonina, odnosno hormona koji se luči tijekom noći i jednog od hormona sreće. Do promjene može doći zbog promjene sata i zbog toga što su nam dani kraći, a noći duge, te zbog manjeg izloženosti sunčevoj svjetlosti.

Umjesto da se prepustite sezonskoj depresiji i svake večeri se zamotate u deku, isprobajte ove savjete koje vam donosi Ivana Mrgan, diplomirana profesorica psihologije i akreditirana bihevioralno-kognitivna terapeutkinja iz centra Apsiha:

  1. Osvijestite ovu fazu u promjeni raspoloženja kao normalnu i prolaznu, podijelite s ukućanima i drugim bliskom osobama kako vam je i dogovorite neke korake - odlazak u šetnju, poticanje na aktivnost, a i sama će podrška pomoći

  2. Ispitajte cijenu i dobit od promjene i ulaganja truda. Kako bi vam bilo bolje, morat ćete u ovom razdoblju učiniti neke stvari koje su zahtjevne ili naporne. Pokušajte se podsjetiti kako ćete se osjećati kad ova faza završi, kako će vam svakodnevica biti ugodnija i kvalitetnija.

  3. Planirajte redovitu tjelesnu aktivnost na tjednoj bazi, ne mora biti visokog intenziteta - bitan je kontinuitet! 

  4. Uspostavite higijenu spavanja - odlazak u krevet i buđenje organizirajte da budu u slično vrijeme, izbjegavajte drijemanje preko dana, a trebali biste smanjiti tjelesnu aktivnost i unos hrane i pića u satima prije spavanja

  5. Vrlo je važno da obratite pažnju na zdravu, redovitu i raznoliku prehranu bogatu mineralima, žitaricama i vitaminima što će pozitivno utjecati na osjećaj umora i prevenirati dobitak na težini.

    Kurkuma: djeluje protuupalno, liječi depresiju, pomaže kod bolesti...

  6. U slučaju razdražljivosti korisno je nakratko napustiti situaciju ili kontekst, dati si nekoliko minuta vremena kroz obraćanje pažnje na nešto drugo. Nakon 5 do 10 minuta ponovno pokušajte procijeniti vjerujete li i dalje da trebate izreći kritiku ili ući u sukob.

  7. Povremeno se podsjetiti da je ovo razdoblje teško za većinu ljudi, potrebno je odati si priznanje za trud, pohvaliti se i počastiti se nečim posebnim.

Saznajte jeste li depresivna osoba, a naučite i kako razlikovati stres od depresije!

Foto: Shutterstock

G.H. 

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!