Udebljati se možete i zbog sezonskog poremećaja raspoloženja

tuga, zima Shutterstock 363503873

Utječe li doista ružno vrijeme na naše raspoloženje ili je sve samo u našoj glavi?

U zadnje vrijeme sve više ljudi čujem kako se žali na vrijeme – kako nas ove godine ni ljeto nije obdarilo obiljem Sunca, jesenski mjeseci i kraći dani unijeli su još veću sjetu na one dane kada su ljeta bila duga, topla i sunčana i omogućila nam da napunimo baterije i za zimski period. 

Sezonski poremećaj raspoloženja

Pojam sezonskog poremećaja raspoloženja ili kako se popularno naziva „zimski blues“ nije novost u medicini i psihologiji: ovaj poremećaj povezan je s manjkom dnevnog svjetla tijekom zime, a simptomi su mu stalan nedostatak energije, osjećaj depresije, jutarnja mučnina, prejedanje, problemi s koncentracijom, žudnja za ugljikohidratima, porast tjelesne težine, iritabilnost...

Narančastom se liječi depresija, a plava smiruje srce: Kako boje utječu na zdravlje

Drugim riječima, radi se o stvarnoj promjeni kemijskih procesa u mozgu zbog nedostatka sunčeve svjetlosti tijekom zimskih mjeseci.

Ono što kao stručnjak smatram bitnim navesti jest da je ovaj fenomen depresivnosti tijekom zimskih mjeseci kada je smanjena količina dnevne svjetlosti zapravo kratkotrajan i ne odnosi se na kliničku depresiju čije su posljedice dalekosežnije. Klinička depresija je ozbiljna stvar pri čemu je nužna intervencija liječnika – pozitivne misli u tom slučaju nisu dovoljne. No kada je u pitanju depresivnost tijekom zimskih mjeseci, dobra je vijest da svojim načinom života i razmišljanjima možemo izaći iz začaranog kruga sniženog raspoloženja i unatoč lošem vremenu. Kako?

Kako popraviti raspoloženje?

Prije svega rekla bi da je ključan život u uzroku. Živjeti u uzroku znači vjerovati da imamo sve konce u rukama, da život nije nešto što prolazi mimo nas, da smo mi aktivni sudionici koji mogu utjecati na većinu toga što se događa u našim životima. Naravno da postoje stvari i životni događaji na koje nemamo nikakva utjecaja (npr. gubitak posla uslijed ekonomske krize), no opet postoji izbor što ćemo poduzeti u vezi toga: ako sam izgubila posao uslijed ekonomske krize mogu izabrati ostati doma i plakati nad svojom nesretnom sudbinom, a mogu se i aktivirati i početi tražiti posao; mogu potražiti podršku prijatelja i bliskih osoba ako mi treba mala „injekcija“ da krenem dalje.

Pripremite idealnu mirisnu kupku za hladne dane

Bez obzira što nas u životu snađe, uvijek imamo izbor kako ćemo reagirati na tu situaciju i što ćemo poduzeti (ili ne poduzeti) u vezi s tim.

U kontekstu „depresivnog“ vremena, možemo odlučiti ove tmurne dane provesti u kinu s prijateljima, ili družeći se doma s dragim osobama, ili čitajući omiljene knjige, ili u šetnji po svježem zraku (što nam ujedno osigurava određenu dozu vitamina D nužnog za jačanje limbičkog sustava – emocionalnog centra organizma), iili ili ili. Svatko za sebe može pronaći nešto što ga veseli i što mu može fokus pažnje preusmjeriti na ugodu, zadovoljstvo. No da bi to uspjeli, moramo uložiti mali napor vraćajući se u uzrok i aktivno tražeći nešto što nam pomaže. Naravno da to nije lako i da je puno jednostavnije za vlastito neraspoloženje i jad okriviti vremensku prognozu... No samim tim se stavljamo u poziciju gdje netko drugi ima kontrolu nad našim emocijama, gdje netko drugi utječe na naše postupke i ponašanje što znači da nemamo baš puno izbora. Zar nije puno bolje imati izbora?

Stoga, upalite sva svjetla u stanu, odjenite najdražu majicu svjetle boje i započnite s aktivnostima koja vas vesele! 

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!