Koje dodatke prehrani uzimaju nutricionisti? Evo njihovih odgovora

Shutterstock 617836010

Jesu li suplementi nužnost ili samo još jedan od trendova suvremenog načina života, otkrivaju vodeći domaći stručnjaci za prehranu.

 Bojan Stojnić mag. nutr. 

Koje dodatke prehrani uzimate i zašto?

Trenutačno koristim omega-3 masne kiseline kao dopunu plavoj ribi, koje ne unosim dovoljno. Također, radi potporu treningu snage, kao i djelomičnog ograničavanja unosa mesa, posežem i za proteinom sirutke (whey) te kreatinom.

Što čini dobrog nutricionista? Prepoznajte ga po 13 karakteristika

Koji su prema vašem mišljenju ključni dodaci prehrani s obzirom na dob? Postoje li dodaci prehrani koji su posebno važni za određenu populacijsku skupinu, poput djece, žena, muškaraca i osoba starije dobi?

Generalno gledano, prehranom se mogu zadovoljiti sve nutritivne potrebe. Dodaci prehrani ponajprije služe kao kompenzacija nedovoljnog nutritivnog unosa, nipošto ne kao zamjena. Stoga nisam zagovornik ne-ciljane suplementacije, odnosno suplementacije kad nije utvrđen nedovoljan unos ili nutritivni deficit.

S obzirom na to, ne postoje dodaci prehrani koje bih preporučio s obzirom na dob, a bez obzira na kvalitetu prehrane. Tom pravilu ne podliježu žene koje pokušavaju zatrudnjeti, kao i trudnice, kojima bih preporučio suplementaciju folnom kiselinom jer se pokazala korisnom u prevenciji oštećenja živčanog sustava novorođenčeta.

Često čujemo da je kvaliteta hrane vrlo upitna zbog zagađenja iz okoliša i sl. te da se iz hrane ne mogu osigurati potrebni minerali i vitamini. Koliko istine ima u tome?

Istina jest da je hrana koju danas uzgajamo blago nutritivno siromašnija nego što je bila prije nekoliko desetaka godina. Međutim, nema razloga za paniku jer je još dovoljno kvalitetna da zadovolji naše prehrambene potrebe.

Doručak nije najvažniji obrok u danu

Diana Gluhak Spajić, mag. nutr.

Koje nutrijente uzimate i zašto?

Uzimam dodatke prehrani, međutim važno je naglasiti da dodatak prehrani nije zamjena raznovrsnoj i uravnoteženoj prehrani. Od dodataka trenutačno koristim ulje jetre bakalara i probiotike. Ulje jetre bakalara izvor je omega 3-masnih kiselina (EPA i DHA), ali sadrži i vitamin A i vitamin D, stoga čini zanimljiv spoj visoko vrijednih nutrijenata. Probiotike uzimam povremeno radi održavanja povoljne mikroflore u crijevima. Probiotici smanjuju stvaranje toksičnih tvari i rast manje poželjnih vrsta natječući se za prostor i hranu u crijevima. Stoga je prehrana bogata prehrambenim vlaknima, uz uzimanje probiotika, prema mom mišljenju pun pogodak.

Koji su prema vašem mišljenju ključni dodaci prehrani s obzirom na dob? Postoje li dodaci posebno važni za određenu populacijsku skupinu?

To je teško reći jer živimo u vremenu kada je sve podložno personalizaciji, a pogotovo dodaci prehrani. Ako bih nešto izdvojila, to bi bila folna kiselina za žene, pogotovo za žene koje planiraju trudnoću. Folna kiselina iznimno je važna u prvom tromjesečju jer prevenira rizik od neuralne degeneracije u novorođenčadi. Starijim osobama preporučila bih da fokus stave na dodatke prehrani poput kalcija i vitamin D te uzimanje antioksidanasa. Naravno da se omega 3-masne kiseline i probiotici mogu koristiti u gotovo svakoj dobi.

Često čujemo da je kvaliteta hrane vrlo upitna zbog zagađenja iz okoliša i sl. te da se iz hrane ne mogu osigurati potrebni minerali i vitamini. Što mislite o tome?

Točno je da zemlja nije nepresušan izvor vitamina i minerala koje nalazimo u hrani, odnosno voće i povrće otprije nekoliko desetljeća bilo je mnogo bogatije vitaminima i minerala od sorti koje danas nalazimo na tržištu. Glavni je problem upravo prekomjerno iscrpljivanje tla, što svakako utječe na kvalitetu prehrane. Ako gledamo iz perspektive proizvodnje hrane, uvijek kupujte od lokalnih proizvođača i podržite lokalnu proizvodnju. Ako govorimo o prehrani, uravnotežena i raznovrsna prehrana neka vam bude osnova, a dodatke prehrani uzimajte umjereno i prema preporuci nutricionista.

Ako pripremate ova jela nemojte koristiti maslinovo ulje

D. Petrov/Ordinacija.hr magazin

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!