12 navika koje morate izbjegavati kako biste spriječili napad panike

bijes, ljutnja, negativne misli,Shutterstock 265225076

Osjećate se dobro, naporno razdoblje je iza vas, kad odjednom – ostajete bez daha, srce ubrzano lupa, strah vas je za vlastiti život… Dok pokušavate riješiti trenutno stanje, ono je odjednom nestalo… Upravo ste doživjeli napad panike.

Napad panike jedan je od tipova anksioznih poremećaja i može predstavljati reakciju na prolongirani stres, traumu i javiti se čak nekoliko godina kasnije tako da je osobi teško povezati zašto joj se događaju takve fizičke reakcije i na što. Obzirom da su nepredvidivi, dodatno stvaraju pritisak osobi jer se javlja stalna strepnja kad će se ponovo dogoditi.

Ako ste rob nekim navikama koje mogu uzrokovati napad panike, vrijeme je da ih se odreknete...

1. Preuveličavanje

Običaj da se stvari pretvaraju u glavi u nešto puno veće od realne situacije može dovesti do osjećaja da je pred vam smak svijeta što će rezultirati kod pojedinac napadom panike.

"Taj trenutak velikog stresa možete interpretirati kao nešto puno ozbiljnije od onog što jest“, pojašnjava terapeut Thai-An Truong. Osobe koje pate od fobija mogu sebi reći da će ih taj izvor straha ubiti ili nanijeti ozbiljnu štetu.

2. Hiperventilacija

Plitko i ubrzano disanje je jedan od prvih simptoma napada panike ali sto tako može uzrokovati napad panike jer tijelu govori da nešto nije u redu. Ova se situacija brzo pretvara u ubrzani ciklus između tijela i uma.

Isprobajte taktičko disanje! Zaustavlja napad panike i pomaže vojnicima u stresnim situacijama

Disanje dijafragmom može puno pomoći kod kontrole disanja i smanjivanja osjećaja stresa te zaustavljanja napada panike. Dišite kroz nos 4 sekunde, izdahnite kroz usta 6 sekundi, pauzirajte dvije sekunde te sve ponovite 3 puta. Ovakav način disanja bi vam trebao pomoći da se osjećate bolje, Thai-An Truong.

3. Što je stvarno, a što nije?

Dodavanje događajima katastrofalnu komponentu je jedan od okidača napada panike.

"Mnoge osobe koje pate od anksioznosti ne mogu dobro razlučiti između mogućeg i nemogućeg. Samo zato što je moguć jedan ishod, ne znači da će do njega doći, ipak vaš mozak odmah zaključuje da najgore slijedi“, smatra Troung.

4. Stres

Napadi panike, ponekad se čini, stižu nenadano i zbog nikakvog jasnog razloga, ali sve što za vas predstavlja stres može ih uzrokovati. Vjenčanje, sastanak sa šefom mogu biti uzročnik, ali najčešće je to dugotrajno nakupljanje stresa kojeg se nismo riješili na vrijeme.

5. Strah od napada panike

Jedna od najgorih činjenica vezanih za napad panike jest da je jedan može uzrokovati drugi, novi napad te se pretvoriti u začarani krug gdje se stvari samo ponavljaju. Ako se bojite ponovljenog napada panike, strah vezan za to pitanje ga može samo potaknuti.

6. Prebrzo donošenje zaključaka

Dobar je primjer odlazak na novi posao, a vi ste uvjereni da se nećete svidjeti nikome. Predviđanje stresnih događaja može potaknuti napad panike stoga se umirite i pustite da se stvari same odvijaju.

7. Emocionalno rasuđivanje

Ovo je način zaključivanja do kojeg se dolazi samo na osnovu emocija, a ne dokaza. Na primjer, ako se osjećate krivi zbog nečega, zaključit čete da onda sigurno i jeste krivi – iako za to van vaše glave ne postoji apsolutno nikakvi dokazi.

8. Previše vremena provodite na društvenim mrežama

Trenutno su društvene mreže najbolji način za ostvarivanje kontakta s najbližima, ali što više vremena provodite na njima to ćete prije doživjeti negativne emocije – poput depresije i anksioznosti, stoji u rezultatima studije objavljene u časopisu Health and Behavior.

9. Previše razmišljate

Previše analiziranja i razmišljanja kamo će vas odvesti situacija može uzrokovati napad panike, smatra dr. Moore. Ovo se posebno odnosi na situacije u kojima predviđate negativnu budućnost ili vjerujte da vas okolina vidi u negativnom svjetlu. Ovakve misli ne smijete njegovati nego ih odbaciti.

10. Prokrastinacija ili odgađanje

Iako ovo može biti način za smirivanje anksioznosti u kratkom roku, može stvoriti i ovisnost, pojašnjava Troung, i tako vas dovesti do napada panike. Ako odgađate nešto što vam se nikako ne da raditi sada za neki drugi dan, kratkoročno ćete biti zadovoljni. Ali dugotrajno ponavljanje ove radnje može dovesti do napada panike.

Koju od ovih 5 stvari radite kod kuće kako bi očuvali mentalno zdravlje? Jednu, dvije ili?

11. Javna okupljanja

Strah od grupe ljudi je dobro poznati okidač napada panike, kod ljudi koji pate od agorafobije. Toliko je česta pojava, a može i uzrokovati da se osoba još više boji javnih okupljanja zbog napada panike koje je na tom mjestu doživjela.

12. Previše ste vremena sami sa sobom

Malo slobodnog vremena je dobro za osobe koje pate od anksioznosti, ali ako to vodi do potpune izolacije može uzrokovati napad panike. „Svi trebamo nekoga za razgovor, kome možemo vjerovati. Pokušajte se ne boriti sa svojim problemom sami.“, zaključio je dr. Marrugo.

A. A.

Foto: Shutterstock

 

 Prati nas na Viber Public Chatu!