Kako doživjeti stotu?

Stariji par, sreca, ljubav

Centar za gerontologiju Zavoda za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" navodi deset uputa za pozitivno zdravstveno ponašanje kako biste ostvarili kvalitetan i dugovječni život.

Starost nije bolest, već normalna fiziološka pojava koja nastaje u svakoga čovjeka. Kronološka dob nije istovjetna s biološkim starenjem, a osnovni uvjet dugovječnosti je pridržavanje životnih stilova koji poglavito uključuju pozitivno zdravstveno ponašanje.

Hrvatska gerontološka istraživanja potvrdila su manju pojavnost zdravstvenih poremećaja i bolesti u starijih osoba koje su se pridržavale pravila pozitivnog zdravstvenog ponašanja koje iznosi prim. mr. sc. Spomenka Tomek-Roksandić, dr. med., voditeljica Centra za gerontologiju Zavoda za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar" - Referentnog centra Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi Republike Hrvatske za zaštitu zdravlja starijih osoba:

  • stalna tjelesna aktivnost - u svim životnim razdobljima od mladosti do duboke starosti, od 85 i više godina;
  • stalna psihička aktivnost - u primjeni doživotnog učenja,  neumijeće stjecanja novih vještina i znanja zbog starosti i starenja ne bi trebalo biti opravdanje;
  • pravilna mediteranska prehrana koja je restrikcijska po kalorijskoj vrijednosti za starije od 65 godina (nikako veći unos od 1500 kcal, s obzirom na smanjenje bazalnog metabolizma u starijih osoba). To uključuje redovito uzimanje (naglasak je na redovito) povrća i voća, ribe, bijelog mesa bez kožice; bez unosa "4B" u hrani: bijelo brašno, bijeli šećer, sol, bijela mast; unos do dvije litre dnevno nezaslađene tekućine (najbolje čiste vode), umjerena konzumacija crnog vina (ne više od decilitra i pol dnevno uz obrok);
  • nepušenje i neovisnost o alkoholu, opijatima, lijekovima, crnoj kavi i dr.;
  • stalna radna aktivnost, uključuje preorijentacijsko zanimanje za nove radne aktivnosti i nakon umirovljenja, ali i pozitivnu zdravstvenu, socijalnu i radnu politiku koja omogućuje produljenje radnog vijeka;
  • vjerovanje u sebe i budućnost dugovječnog življenja, optimistično poimanje osobnih i okolišnih uvjeta življenja;
  • iskazivanje pozitivnih emocija i ljubavi za posao koji se obavlja, za obitelj i za mlade i starije oko sebe te umijeće svladavanja novih vještina i prihvaćanja novih spoznaja;- 
  • izbjegavanje osamljenosti i socijalne izolacije zbog nesuglasja sa životnim događanjima;
  • samodisciplina i samoodgovornost u odnosu na pridržavanje pozitivnog zdravstvenog ponašanja te na redovitost spavanja, osobnu čistoću i higijenu; ne traženje krivnje  za vlastite neuspjehe u drugima;
  • neprihvaćanje stereotipa i predrasuda o starenju i starosti kao beskorisnosti, bolesti, nemoći i ovisnosti o drugima, već ponosno isticanje starosti i starenja kao normalne fiziološke pojave u kojoj funkcionalna sposobnost pojedinog 75-godišnjaka može biti toliko očuvana da se ne razlikuje od funkcionalne sposobnosti 55-godišnjaka.

Izvor: Biologija.com.hr

 Prati nas na Viber Public Chatu!