Kako očuvati zdravlje očiju? Zdrava prehrana kao preventivna mjera

Shutterstock 453470644

Naše su oči kroz život trajno izložene štetnim utjecajima okoline kao što su:

  • UV zračenje
  • plavo svjetlo s kompjuterskih ekrana i mobitela
  • slobodni radikali koji nastaju metabolički

Starenjem oči postaju podložnije tim oštećenjima, a također loš utjecaj ima i ubrzan način života uz prekomjerni stres i nezdravu prehranu koja je dokazano povezana s visokim faktorom rizika od makularne degeneracije.

Hrana bogata omega-3 masnim kiselinama, vitaminima i antioksidansima je ta koja ima preventivan efekt protiv poremećaja vezanih uz oči, a osim makularne degeneracije i katarakte ti nutrijenti imaju pozitivan utjecaj i na ostale bolesti oka kao što su npr. glaukom i druga oštećenje vidnog živca.

Najvažniji vitamini koji preveniraju gubitak vida uzrokovanog degenerativnim stanjima oka uključuju vitamine A, C, E, karotenoide - lutein i zeaksantin te mineral cink.

Karotenoidi prisutni u voću i povrću su iznimno učinkoviti antioksidansi, poglavito lutein koji sprečava peroksidaciju masti te time štiti očnu leću i makulu, poboljšava vid te smanjuje prekomjernu osjetljivost na svjetlost.

Vitamini A, C i E djeluju sinergistički kako bi zaštitili oko od preranog starenja.

Beta-karoten je pigment koji se nalazi u žutom i narančastom voću i tamno zelenom povrću koji se u tijelu pretvara u vitamin A, za kojeg se pokazalo da prevenira gubitak vida uzrokovan degenerativnim stanjima poput katarakte te također ublažava sindrom suhog oka i noćno sljepilo. Zajedno s ostalim antioksidansima pomaže usporiti progresiju oštećenja očnog živca te dijabetičkih promjena na stražnjem segmentu oka. Hrana koja obiluje vitaminom A je lisnato zeleno povrće kao što su kelj, kupus, špinat, brokula, cvjetača.

Vitamin C ili askorbinska kiselina je najjači antioksidans među vitaminima topljivim u vodi, a prisutan je u svježem povrću i voću kao što su citrusi - naranče, grejp, limun, limeta. Važan je za sintezu kolagena, potiče rad imunološkog sustava, regeneraciju oštećenog tkiva, sprječava stanične mutacije te pomaže u apsorpciji minerala i nutrijenata općenito.

Kao antioksidans, vitamin E sprečava oksidaciju nezasićenih masnih kiselina te reagira sa slobodnim radikalima. Bogati izvor vitamina E su suncokretovo ulje, sjemenke, bademi, kikiriki i jaja.

Cink u kombinaciji s ostalim vitaminima pomaže zaštititi mrežnicu te je jedan od važnih nutrijenata jer pomaže apsorpciju hranjivih tvari u organizmu i sudjeluje u metaboličkim procesima. Djeluje na ispravno dijeljenje stanica te osigurava zdravu cirkulaciju, a s obzirom da ljudsko tijelo ne sintetizira cink, dobivamo ga iz hrane kao što su riba, meso i orašasti plodovi.

Omega-3 masne kiseline imaju jako protuupalno djelovanje te usporavaju efekte starenja, pomažu u borbi s oštećenjima oka uzrokovanih dijabetesom te jačaju cirkulaciju štiteći krvne žile od aterosklerotskih promjena.

 Prati nas na Viber Public Chatu!