Ovim navikama samo povećavate šanse za nastanak osteoporoze!

obitelj, odmor, Shutterstock 417086011

Svi znamo da našem organizmu treba kalcija, ali možda niste svjesni da vaš stil života povećava rizik od razvoja osteoporoze.

Osteoporoza je bolest koja se najčešće javlja u starijoj životnoj dobi a praćena je smanjenjem gustoće i mase kostiju što dovodi do povećane lomljivosti te povećanog rizika od lomova.

Osteoporoza već danas ima u svijetu epidemijske razmjere, ali je teško odrediti opseg tog problema. Procjenjuje se da  zahvaća oko 8 do10 posto svjetske populacije. Statistika stalno upozorava da su gotovo svaka treća žena i svaki osmi muškarac tijekom života izloženi riziku od nastanka osteoporoze. Žene gube koštanu masu puno brže u ranoj postmenopauzi zbog niske razine estrogena. Većina ljudi niti ne zna da ima osteoporozu dok ne slome kost, što znači da je bolest već napredovala.

Nakon otprilike 30 -te godina života nastupa gubitak koštane mase, što je dovoljan razlog da se od mladosti brinemo o svojim kostima.

Ključne mjere za jačanje kostiju su redovita tjelesna aktivnost, dovoljan unos kalcija, vitamina D i hrana bogata proteinima.

Zaboravljate stvari, gubite ravnotežu? Tihi simptomi gubitka sluha koje ne smijete ignorirati

Ipak, postoje navike kojima si nanosite štetu, a da možda toga niste niti svjesni.

Previše vremena providite na kauču

Ako prakticirate sjedilački način života, možete povećati šanse za nastankom osteoporoze. Kost je, smatra dr. Johnatan Lee, živo tkivo i reagira na teret. Kako bi se stimulirale stanice koje grade kost, potrebno ih je opteretiti, na primjer hodanjem ili dizanjem utega.

"Kosti dulje traju što ih više koristite, a ako za to nemaju priliku, one će se istrošiti“, napominje Lee.

Do zdravih i čvrstih kostiju možete doći vježbanjem. Sve što uključuje uspravni stav i istezanje koristit će vašem koštano-mišićnom sustavu. Odaberite aerobik, plesanje ili čak žustru šetnju. Idealno, ciljajte na 150 minuta umjerene tjelesne aktivnosti tjedno. Što više sati provedete na nogama, to ćete imati manje prijeloma kostiju kasnije u životu, pojasnili su stručnjaci.

Volite crveno meso

Bilo da ste ljubitelj mesa ili ste na jednoj od prehrana koje ga uključuju u velikim količinama, vjerojatno ga jedete previše nego što je organizmu potrebno, a to će se odraziti na veše kosti. Naime, prehrana puna proteina uzrokuje pretjerani lučenje kalcija iz bubrega, a kako je on neophodan za građu kostiju, nedostatak minerala može uzrokovati propadanje kostiju.

Obožavate jako slanu hranu

Ovo je još jedna prehrambena navika koja može utjecati na propadanje kostiju.

"Prevelik unos soli utječe na porast krvnog tlaka, a kako tada bubrezi izbacuju višak natrija, sa njim odlazi i kalcij“, pojašnjava Lee. Smjernice Svjetske zdravstvene organizacije o konzumaciji soli kažu kako je primjeren dnevni unos kuhinjske soli od 5 g, dok u Hrvatskoj prosječni građanin unosi čak duplo veću količinu od 11,6 g. Uz

Izbjegavate sunce kao da ste vampir

Vitamin D igra važnu ulogu u apsorpciji kalcija, a time i zdravlju kostiju. On je ključ koji otključava vrata i dopušta kalciju da iz crijeva prijeđe u krvotok.

Bolovi u trbuhu s desne strane – je li u pitanju nešto ozbiljno?

Naše tijelo može samo sintetizirati vitamin D, no za to mu je potrebna pomoć sunca. Ako želite povisiti svoju razinu sunčevog vitamina, liječnici preporučuju najviše 15 minuta izlaganja sunčevim zrakama bez nanošenja kreme sa zaštitnim faktorom. Na taj ćete način sintetizirati otprilike 90 posto dnevne potrebe organizma za ovim vitaminom, a ostatak možete dobiti iz dodataka prehrani ili hrane! Ne budite vampir, izađite na sunce!

Ispijanje kave je vaša ovisnost

"Istraživanja koja se bave proučavanjem razloga zašto kava može uzrokovati gubitak koštane mase, stalno napominju kako se čini da se negativan utjecaj očituje samo kada je u pitanju i nedostatak estrogena, pa bi moglo biti problematično za žene u post-menopauzi“, navodi dr. Lee. Ipak, niz studija bavilo se upravo ovim pitanjem, povezanošću kofeina i osteoporoze, a rezultati su bili kontradiktorni. Za sada, stručnjaci sveučilišta Oregon State preporučuju ograničavanje na tri šalice kave dnevno

Pijete previše alkohola

Male količine alkohola mogu biti i dobre za zdravlje kostiju, ali više od par pića u danu daje suprotan efekt.

"Previše alkohola može otežati apsorpciju kalcija te tako utjecati i na rad gušterače i jetre“, napominje Lee. Ovo se posebno odnosi na žene jer utječe na smanjenje estrogena, što može voditi do osteoporoze.

A.A.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!