Rizik od moždanog udara može se smanjiti, slijedite ovih 13 koraka!

mozak, srce, mozdani udar

Od 8 do 12 tisuća ljudi u Hrvatskoj godišnje doživi moždani udar, a 80 tisuća njih živi s posljedicama. U 90 posto slučajeva moždani udar može se spriječiti ako prepoznamo čimbenike rizika.

Već danas možete poduzeti korake da biste smanjili rizik od moždanog udara. Usvojite dobre i odbacite loše životne navike.

Posljedice moždanog udara: Neurologinja objašnjava kako izgleda oporavak

1. Redovito kontrolirajte krvni tlak

Imate li povišeni krvni tlak, a ne vodite računa o njemu vaše šanse da doživite moždani udar rastu. Idealan krvni tlak je 120/80. Ako je vaš viši od idealnog, razgovarajte sa svojim liječnikom o promjenama u prehrani i fizičkoj aktivnosti koja pomaže u njegovoj normalizaciji. Ukoliko to ne bude dovoljno, liječnik će vam nakon dodatnih pretraga prepisati lijekove.

2. Oznojite se

Tjelovježba je izvrstan način za postizanje zdrave tjelesne težine i normalnog krvnog tlaka – dva važna čimbenika u prevenciji moždanog udara. Ukoliko dosad niste bili aktivni i niste u najboljoj formi posavjetujte se sa svojim liječnikom.

Važno je prepoznati neočekivane simptome moždanog udara

3. Držite stres pod kontrolom

Ako ste neprekidno pod stresom šanse za moždani udar puno su veće. Smatra se da bi razlog mogao biti u tome što stres potiče upalne procese u organizmu.

Ukoliko imate stresan posao pokušajte se opustiti češćim kratkim šetnjama, vježbama disanja, a pomaže i kad svoj radni prostor oplemenite biljkama i držite ga urednim. Vodite računa da vrijeme koje provedete izvan radnog mjesta bude kvalitetno i posvećeno stvarima koje vas opuštaju i vesele.

Mladi ljudi ignoriraju simptome moždanog udara koji bi im mogli spasiti život

4. Riješite se suvišnih kilograma

Pretilost vodi u dijabetes i povišeni krvni tlak koji opet povisuju rizik od moždanog udara. Rizik ćete značajno umanjiti skinete li samo 5 kilograma za početak. Dnevni unos kalorija ograničite na 2000 i počnite redovito vježbati.

5. Popijte samo jedno piće

Rizik od moždanog udara može se smanjiti popijete li dnevno jedno alkoholno piće. Budite vrlo oprezni jer više od dva pića podižu rizik u nebesa. Također, žestoki alkohol povećava rizik od pretilosti, visokog tlaka i dijabetesa za koje smo već rekli da se vežu uz moždani udar.

Što trebate znati o moždanom udaru?

6. Provjerite razinu kolesterola

Povišena razina lošeg (LDL), a niska razina dobrog (HDL) kolesterola povećavaju opasnost od začepljenja arterija, što sprečava normalan protok krvi u tijelu i povisuje rizik od moždanog udara. Kontrolirani unos zasićenih i trans masti snizit će razinu lošeg, a redovitom tjelovježbom povisit ćete razinu dobrog kolesterola. Ukoliko to ne bude dovoljno liječnik vam može prepisati terapiju.

7. Obratite pozornost na otkucaje srca

Fibrilacija atrija najčešća je aritmija u općoj populaciji koja pet puta povisuje rizik od moždanog udara. Primijetite li da vaše srce ne kuca pravilno, posavjetujte se sa svojim liječnikom. Ukoliko se radi o fibrilaciji atrija liječnik vam može prepisati lijekove koji snižavaju otkucaje srca i smanjuju rizik od krvnih ugrušaka. U nekim slučajevima liječnici „resetiraju“ srčani ritam uz pomoć lijekova ili kratkih elektrošokova.

Lijek za dijabetes može smanjiti oštećenje mozga nakon moždanog udara

8. Držite šećer pod nadzorom

Dijabetes remeti korištenje glukoze u organizmu – važnog izvora energije za vaš mozak i stanice koje grade mišiće i tkivo. Takvo stanje povećava rizik od moždanog udara zbog čega je važno da redovito kontrolirate razinu šećera u krvi i držite se uputa svog liječnika.

9. Jedite vlakna

Držite se čarobnog broja 7: za svakih 7 grama vlakana koje ste dnevno unijeli u organizam, rizik od moždanog udara opada za 7 posto.

Dnevno biste trebali unijeti 25 grama vlakana: šest do sedam obroka od cjelovitih žitarica ili 8-10 obroka povrća.

6 aduta tamne čokolade

10. Uživajte povremeno u tamnoj čokoladi

Flavonoidi su biljne kemikalije u kakau koje imaju blagotvoran utjecaj na zdravlje. Na primjer, pomažu pri smirivanju upalnih procesa, a to može smanjiti pritisak na vaše srce. Istraživanja pokazuju da malo tamne čokolade dnevno pomaže u prevenciji srčanog i moždanog udara kod osoba koje imaju veći rizik od razvoja srčanih bolesti. Nemojte pretjerati jer čokolada sadrži šećer i zasićene masnoće!

11. Ostavite se pušenja

Pušenje povisuje rizik od zgrušnjavanja krvi, zadebljanja stijenki i sužavanja krvnih žila te uzrokuje nakupljanja plaka u krvnim žilama – sve ovo čini vas podložnijima moždanom udaru.

12. Birajte pravu hranu

Uravnotežena prehrana bogata voćem, povrćem, ribom, nemasnim mesom i cjelovitim žitaricama može sniziti razinu lošeg kolesterola. To smanjuje vjerojatnost od nakupljanja naslaga u vašim arterijama i stvaranja opasnih ugrušaka. Također, može vas zaštititi od drugih opasnih stanja koja povećavaju izglede za moždani udar, poput dijabetesa i visokog krvnog tlaka.

13. Redovito uzimajte terapiju

Premda zvuči vrlo jednostavno, mnogi pacijenti ponašaju se vrlo nemarno kad se radi o uzimanju lijekova. Držite se propisane terapije, a ukoliko ste zabrinuti zbog nuspojava razgovarajte sa svojim liječnikom prije nego preskočite termin ili odlučite na svoju ruku uzimati manje lijekova nego što vam je liječnik preporučio.

Moždani udar može se spriječiti u 90% slučajeva, a dokazano je i da tjelesna aktivnost štiti mozak

M. R. S.

Foto: Shutterstock
 

 Prati nas na Viber Public Chatu!