Sportska anemija - koji su simptomi i zašto do nje dolazi?

Trčanje, zima, shutterstock

Opća slabost, malaksalost, glavobolja, omaglica, lupanje srca, listanje noktiju, suho grlo i usta, osjećaj peckanja na jeziku, samo su neki od početnih simptoma anemije, koja se često dovodi u vezu sa sportašima.

Kad je riječ o intenzivnim treninzima, anemija u sportu može biti apsolutno fiziološka, jer se kod sportaša koji naporno treniraju povećava volumen plazme. Povećanje volumena plazme razrjeđuje krv. Dakle, osoba ima dobru koncentraciju hemoglobina, ali u prikazu krvne slike vide se niže vrijednosti. Ona se pritom može dobro osjećati i dobro izdržavati treninge. Kod trkača na duge pruge, a osobito ako trče po tvrdoj podlozi, može doći do mehaničkog oštećenja krvi u malim kapilarima, objašnjava dr. Sonja Frančula-Zaninović te nastavlja:

7 ključnih stvari o prehrani sportaša i suplementima

"Dugotrajno udaranje stopala o podlogu razara eritrocite, pa nakon takvog napora trkači mogu primijetiti kako im je mokraća tamnija ili čak tragove krvi u mokraći. Takvog trkača uputit ćemo na promjenu sportske rutine, odnosno objasniti važnost udobnih tenisica i trčanja na mekanoj podlozi, u prirodi, ali i upozoriti na višak kilograma, jer veća tjelesna masa također pogoduje razaranju eritrocita. Ako je razaranje eritrocita dovoljno veliko, dio hemoglobina može se izlučiti urinom. Taj simptom zovemo 'hemoglobinurija kod marširanja', a nazvan je zbog učestale pojave anemije u vojnika koji su morali dugo marširati. Dakle, trčanje po asfaltu, gradskim ulicama i udisanje gradskog smoga, može imati samo kontraefekt”, smatra dr. Sonja Frančula-Zaninović, napominjući kako, osim ovog mehaničkog oštećenja, postoje i drugi razlozi zašto sportaši gube željezo.

6 namirnica koje su odličan izvor željeza

Žene su tu u većem riziku nego muškarci zbog menstrualnog krvarenja. Prosječni gubitak željeza menstrualnim krvarenjem iznosi oko 0.6 do 1.5 mg/dan. Nadalje, željezo se gubi i znojenjem. Iako količina željeza koja se izgubi na taj način nije velika, naporni treninzi, oni koji traju i po nekoliko sati, “istope” količinu koja na kraju nije zanemariva.

Vrlo je važna i razina fertina u krvi. Riječ je o proteinu koji čuva željezo u stanicama, a čije se vrijednosti ne mjere običnim krvnim testom. Dakle, osim razine eritrocita, za prevenciju anemije uzrokovane nedostatkom željeza važna je i razina fertina u krvi.

Vrlo često anemija kod sportaša nastaje i zbog loše prehrane. Sportašima se ne preporučuje izbacivanje mesa iz prehrane, jer su za apsorpciju željeza u organizmu bolje namirnice životinjskog podrijetla, ali je i preporuka da se prednost da ostalim namirnicama bogatim željezom poput grahorica, zelenog lisnatog povrća, cikle, mrkve...

5 simptoma raka debelog crijeva koje ne smijete ignorirati i ako ste mladi

Danijela Petrov/magazin Ordinacija.hr

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!