Ateroskleroza se može prevenirati zdravom prehranom

Jagode zdrava hrana bobice shutterstock 75511117

U 2014. godini u Hrvatskoj je, u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, utvrđeno 13.652 oboljelih od ateroskleroze. Kako bi se spriječio porast broja oboljelih i stopa smrtnosti važna je prevencija koja započinje već u najranijoj životnoj dobi.

Ateroskleroza označava sužavanje arterija zbog nakupljanja masnoća, kolesterola, dijelova mrtvih stanica i kalcija u samoj unutrašnjosti arterija. Drugim riječima, stijenka arterije postaje tanja i manje elastična, a može zahvatiti arterije svih vitalnih organa, poput mozga, srca i bubrega.  

Zbog začepljenja arterija, dolazi do moždanog udara, srčanog udara i drugih težih zdravstvenih posljedica. S obzirom na to da ta oboljenja nastupaju nepredvidljivo, na znanstvenom sastanku "Prevencija ateroskleroze – uloga prehrane", stručnjaci su istaknuli kako je za prevenciju pojave ovih oboljenja najvažnija edukacija, i to od malih nogu.

Edukacija od najranije životne dobi i prihvaćanje zdravih prehrambenih navika uz redovitu tjelesnu aktivnost je jedan od ključnih koraka primarne prevencije.  - ističu stručnjaci s znanstvenog sastanka u HAZU-a.

5 upozoravajućih simptoma moždanog udara kod mladih žena!

Rizični faktori ateroskleroze na koje možemo djelovati su:

  • promjena načina života koja uključuje pravilnu i uravnoteženu prehranu

  • uvođenje tjelesne aktivnosti

  • ukoliko pušimo, prestanak pušenja

  • kontrolu konzumacije alkohola

  • održavanje odgovarajuće tjelesne mase

Preporuča se i postizanje odgovarajuće tjelesne težine, a u prehrani izbjegavanje hrane koja je izvor zasićenih masnih kiselina i transmasnih kiselina, kao i održavanje težine odabirom hrane visoke nutritivne gustoće.

Uz odgovarajući odabir namirnica potrebno je provoditi svakodnevnu tjelesnu aktivnost od oko 30 minuta. Sinergijom danih preporuka u različite svjetski priznate prehrambene preporuke postižu se vidljivi rezultati na kliničkim pokazateljima razvoja ateroskleroze - objašnjavaju stručnjaci s znanstvenog sastanka u HAZU-a.

Što izbjegavati, a što konzumirati?

Prehrana, na različite načine utječe na nastanak ateroskleroze, od soli – za koju znamo da ne samo da podiže krvni tlak, nego da djeluje i na druge načine, do zasićenih masti, transmasti, kiselina – cijeli niz aspekata prehrane utječe na nastanak ateroskleroze, kao i na njene posljedice, koje su većinom kobne, poput infarkta, ishemijskog moždanog udara...

Primarna prevencija moždanog udara uključuje prehranu, ali osim toga i izrazit je fokus na tjelesnu aktivnost, nepušenje, držanjem pod kontrolom i drugih čimbenika pod kontrolom, poput stresa - naglašava Vida Demarin, profesorice neurologije i članica Odbora za aterosklerozu.

Prehrana, koju mnoge studije navode kao onu idealnu za prevenciju od ateroskleroze je ona mediteranska, koja je ispunjena orašastim plodovima, maslinovim uljem te bijelim mesom i ribom, a sve te namirnice ispunjene su antioksidansima koji djeluju protuupalno i koje smanjuju procese ateroskleroze, odnosno da na neki način i preveniraju ovu pojavu.

Voće i povrće, odnosno tamno zeleno povrće i bobice, najplemenitije su namirnice koje moramo u što većim količinama konzumirati, dok se ističe smanjenje unosa soli i zasićenih masti.

Također, mnoga su istraživanja pokazala kako one države koje imaju najmanji unos kuhinjske soli, imaju najmanji udio slučajeva moždanih udara. Upravo je stručnjacima to cilj napraviti i u Hrvatskoj, gdje je unos u Hrvatskoj trenutno 11,6 posto godišnje, a želi se smanjiti za 5-6 grama. Ipak, Bojan Jelaković, nefrolog, napominje kako niti naglo smanjenje unosa kuhinjske soli nije preporučljivo, pogotovo kod onih osoba koje su već ozbiljnije oboljele, već da se savjetuje smanjenje od 4 posto godišnje. Kao najbitniju namirnicu koja bi se trebala postupno izbacivati – navodi kruh.

Smjernice American Heart Association za smanjenje rizika od ateroskleroze i njenih ozbiljnih posljedica su:

  • smanjenje unosa soli

  • prehrana s voćem, povrćem i s proizvodima s niskim udjelom masti

  • reducirati zasićene masti

  • veća količina kalija i vlakana

  • mediteranska prehrana oplemenjena s orašastim plodovima

Pogledajte i kojom hranom možemo odgoditi pojavu osteoporoze i saznajte što su to protuupalne namirnice!

Foto: Shutterstock

G.H. 

 Prati nas na Viber Public Chatu!