Zašto je unos vode u ljetnim mjesecima toliko važan?

casa-puna-prazna-voda

Iako je našem tijelu tijekom cijele godine potrebna dovoljna hidracija, ljetni mjeseci su razdoblje kada o dovoljnom unosu vode trebamo posebno skrbiti.

Podsjetimo se da voda u ljudskom organizmu čini do 70 posto ukupne tjelesne mase, a njen udio znatno ovisi o građi našeg tijela. Stanice pojedinih organa se u postotku sadržaja vode međusobno razlikuju: stanice tjelesne muskulature se sastoje od 70 posto vode, dok masne stanice imaju samo deset posto vode u svojoj građi.

Zašto je voda neophodna?

Funkcija vode je vrlo značajna u svim procesima apsorpcije, metabolizma i izlučivanja ili eliminacije svih tvari koje u tijelo unosimo. Bez nje hranjive tvari ne mogu u dostatnoj količini doći u naš krvotok, a također se iz organizma ne mogu u potrebnoj količini odstraniti odnosno izlučiti.

Iako često čujemo popularnu uzrečicu "krv nije voda", moramo znati da ona ako je shvatimo doslovno, ne odgovara istini. Naime, više od 90 posto količine krvi – našeg glavnog sustava za prijenos hranjivih tvari i kisika čini upravo voda. Nedostatak vode može u skladu s tim ugroziti naš krvožilni sustav uzrokujući pad krvnog tlaka, kratkotrajni gubitak svijesti zbog nedostatne prokrvljenosti mozga, veću mogućnost nastanka tromboembolijskih komplikacija, općenito slabiju prokrvljenost svih naših organa kao i ostale ozbiljne posljedice smanjene perfuzije.

Dovoljna količina vode važna je i za procese regulacije tjelesne temperature koji su pogotovo značajni u ljetnim mjesecima. Voda je potrebna za regulaciju probave i stolice.

Dovoljan unos vode smanjuje osjećaj gladi. Voda je neophodna za proces filtracije koji se odvija u stanicama bubrega kojim se štetne tvari putem mokraće izlučuju iz organizma.

Rezultati provedenih studija ukazuju na postojanje korelacije između nastanka nekih bolesti i nedostatnog uzimanja vode kao što su maligni tumori mokraćnog mjehura, prostate, testisa, bubrega i debelog crijeva.

Koliko vode trebamo dnevno popiti ?

Većina stručnjaka preporučuje da dnevni unos tekućine treba biti dvije do tri litre, odnosno barem šest do osam velikih čaša vode. Kod povećane tjelesne aktivnosti, pogotovo u vrijeme vrućih ljetnih dana ili ako boravite na mjestima s malom količinom vlage u zraku i na mjestima visoke nadmorske visine, unos vode treba biti povećan.

Dnevni unos tekućine treba biti veći od izlučene količine. Ako niste sigurni je li dnevni unos vode dostatan, provjerite boju svoje mokraće. Ona treba biti svijetla do gotovo bezbojna. Tamno žuta boja mokraće je u ovom slučaju dokaz da je unos vode nedostatan.

Namirnice koje sadrže veliki postotak vode (salata 95 posto, lubenica 92 posto, brokula 91 posto, grejp 91 posto, narandža 88 posto, mrkva 87 posto, jabuka 84 posto vode itd.) doprinose boljem dnevnom unosu vode.

U slučaju gubitka tekućine proljevom ili povraćanjem i kod stanja s povišenom tjelesnom temperaturom, unos vode treba također biti povećan.

Pića koja sadrže kofein i alkohol djeluju kao diuretici i mogu povećati gubitak tjelesne tekućine.

Kako prepoznati znakove dehidracije ?

Smanjeno izlučivanje mokraće, koncentrirana mokraća tamnije boje, opstipacija (zatvor), osjećaj umora i gubitka koncentracije, suh i obložen jezik te suha usta najčešći su znakovi nedostka tekućine u organizmu. U slučajevima jače i dulje dehidracije koža bolesnika postaje bez napetosti (turgora), oči izgledaju upalo, a koža oko njih tamnije pigmentirana.

Moguća je i pojava grčeva tjelesne muskulature, koji su uzrokovani promjenom koncentracije elektrolita i poremećajem u acidobaznoj ravnoteži.

Postupak nadoknade nedostatka vode u tijelu (rehidracija) provodi se povećanim uzimanjem vode na usta ili u težim slučajevima davanjem intravenskih infuzija.

 

Autor teksta: dr. Mustafa Husein LOM DZ BBŽ, Grubišno Polje

 Prati nas na Viber Public Chatu!