Vježbanje u trudnoći - što je dozvoljeno, a što ne?

Shutterstock 584136958

Zahvaljujući edukaciji i sveprisutnom internetu, sve više žena i njihovih partnera shvaćaju važnost prednatalnog vježbanja, ne samo radi dobre forme i kondicije, već zbog cijelog niza prednosti i benefita koje vježbanje u trudnoći može donijeti.

Uz pravilnu prehranu, pa i okruženje, ukoliko za to postoje mogućnosti, rezultati mogu biti razgranati i nevjerojatno pozitivni, ne samo za buduću mamu, već i za samo dijete. Zdravo tijelo sa uravnoteženim metabolizmom na najbolji mogući način opskrbljivati će hranjivim sastojcima i plod kroz sve faze razvoja, a samo ova dodatna činjenica trebala bi svim budućim mamama odagnati i najmanju sumnju te biti prvi poticaj i korak za novi, zdravi početak i više od jednog života.

"Logistika" vježbanja za vrijeme trudnoće

Ukoliko samo površno zagrebete po internetu, na puno mjesta spominje se pet glavnih vježbi koje najviše pomažu muskulaturi trudnica. Pozornost se uvijek najviše posvećuje kralježnici, iz razumljivih razloga, jer ona najviše 'pati', zbog položaja i povećanja težine djeteta koje se razvija. Zbog svega navedenog, i vježbe kroz trudnoću mijenjaju se ovisno o vremenu tj., stadiju u kojem se majka s djetetom nalazi.

Kralježnica - pet čestih problema i rješenja liječnika

Stoga u početku, dok plod još nije velik, potrebno je posvetiti se svim skupinama mišića, kako bi spremniji dočekali one najteže dane prije, za vrijeme, ali i nakon samog poroda, kada će nam stečena kondicija uvelike pomoći u svladavanju novih svakodnevnih zadataka, pogotovo za one mame koji prvi puta imaju prinovu u obitelji.

Da ne bi još jednom suhoparno ponavljali ustaljene vježbe, koje ćemo navesti na kraju, posvetiti ćemo u ovom tekstu malo više pažnje 'logistici' vježbanja za vrijeme trudnoće, koja nam može donijeti jednako važne rezultate skoro kao i sam čin vježbanja. Jer, najgore što nam se može dogoditi je da svemu pristupamo kao po kazni, a onda koliko god se trudili, nikad nismo zadovoljni ni s postupkom, niti s onim što putem ostvarujemo.

Prije samog početka bilo bi najbolje odrediti mjesto, svojevrsni zlatni kutak, za koji bi u stvari najbolje bilo da je zelen, tj da je okružen zelenilom. Ako ste u stanu, možete ga napraviti na balkonu, ako nemate balkon, probajte na terasi zgrade. Ako ste skučeni, ne očajavajte, i mali dio stana, koji uredite za vježbanje i opuštanje, puno će doprinijeti općem osjećaju kako vrijeme bude prolazilo.

Vježbajte u prirodi

Ovisno o geografskom položaju na kojem živite, maksimalno iskoristite blagodati okruženja. Ako živite na moru, vježbe u srednje dubokoj vodi, prije podnevnih vrućina i u predvečerje dana, nose vam mnoge blagodati. Osim nadopunjavanja elektrolita kroz morsku sol, morska voda blagotvorno će djelovati skoro na cijelo vaše tijelo, a osim kože i mišića, i kosti i zglobovi će vam biti vrlo zahvalni. Ukoliko niste blizu plavog Jadrana, topla kupka sa ljekovitom soli, svaka dva ili tri dana, imati će skoro isti efekt, najbolje u večernjim satima prije spavanja. Dvije kile krupne morske soli otopljene u kadi, dovoljne su za kompletan oporavak nakon vježbanja.

Vježbe u moru za savršenu liniju!

Ako živite blizu šume ili planina, redovita šetnja kroz šumu ili u podnožju planine, pogotovo nakon kiše, uvelike će vam pomoći da prebrodite krize i umore, jer što ste čišći i što više kisika kola u vašoj krvi kroz tijelo, biti ćete odmorniji i sretniji.

Uvijek prisutna spoznaja da sve što radite činite i za dobro svog djeteta, može vam samo dodatno pojačati volju i olakšati trenutke eventualnog zasićenja, do kojeg ponekad zna doći.

Neka vas ovo ne plaši, jer upravo vježba i okolina u kojoj ih izvodimo, sprječavaju olako odustajanje.

Uglavnom, puno svježeg zraka (iskoristite jutra i večeri), puno kupanja za vrijeme ljetnih mjeseci, ili puno šetnje pokraj mora, rijeke ili jezera, vrlo blagotvorno će djelovati na vaše opće stanje, a sigurno će umiriti i budućeg entuzijasta za vježbanje, jer po posljednjim saznanjima djeca u utrobi osjećaju puno više nego smo do sada mislili, a voda, u kojoj se ustvari i nalaze do rođenja, u trudnoći je njihovo prirodno stanište.

7 činjenica o blizancima koje sigurno niste znali

U nedostatku planine ili mora, i ritualna jutarnja i večernja lagana opuštena tuširanja, mogu imati skoro jednak efekt. Najvažnije u svemu je da shvatite da su to samo vaši trenuci i samo vaši kutci, u kojima ćete biti u zaštićenoj zoni.

Koje vježbe…?

I, na kraju, o glavnom pitanju…Neminovno je da ćete čuti i pročitati mali milion savjeta o tome koje vježbe smijemo, a koje ne raditi za vrijeme blaženog stanja. Već samo po sebi logično je da ne smijemo raditi vježbe s velikim opterećenjem, a pogotovo ne one u kojima postoji pregib, tj., pritisak na područje utrobe. Prva tri mjeseca mogu se raditi uobičajene vježbe istezanja, a zatim kako vrijeme odmiče, biti sve oprezniji prema budućem potomku. U zadnjem tromjesečju potrebno je što više izbjegavati čak i spavanje na leđima, a vježbe za leđa raditi ležeći na boku, lagano podižući gornju ruku i nogu.

U poodmakloj fazi trudnoće najviše koristi donijeti će nam istezanje u stojećem stavu, poluokretima torza u obje strane, ali naravno, izbjegavajući pregibe naprijed-nazad, kako ne bi vršili pritisak na dijete. U ovoj fazi, ukoliko ste u mogućnosti, razgibavanje u vodi apsolutni je pobjednik svakog od navedenog načina vježbanja do sad.

Uglavnom, ne treba pristupiti ničemu pod velikim opterećenjem, niti tjelesno, ali niti psihički, već sve organizirati sa osmjehom na licu, i uklopiti vježbanje u opći osjećaj za vrijeme trudnoće, a taj je slatko i ugodno iščekivanje velikog trenutka bez straha i grča na licu, te s tim osjećajem samo nastaviti put započet mjesecima prije.

Autor: Petra Rajković Vuletićmag. cin.

Foto: Shutterstock

 Prati nas na Viber Public Chatu!