Kako reagirate na kritike? Postoji tehnika koja će vam pomoći da se lakše nosite s (ne)opravdanim kritikama.
Ako ste u poziciji da morate voditi druge, bit ćete kritizirani. Ponekad će ta kritika biti opravdana, a ponekad neopravdana. Ali u svakom slučaju, kritika je vrijedna – jer vam daje uvid u to kako drugi vide vas i vaš stil vođenja.
Problem je u tome što obično kada primimo kritiku, to procesuiramo kao napad – što dovodi do borbe, bijega ili odgovora na zaustavljanje.
Pa kako možete steći kontrolu nad svojim emocijama i transformirati kritiku u pozitivno?
Justin Bariso za Inc.com otkrio je tehniku kojom se koristi i kad god osjeti da se treba braniti zbog onoga što je netko rekao ili učinio, u sebi ponavlja sljedeću frazu: Nemoj se osjećati napadnuto.
Nemojte se osjećati napadnuto
Kaže kako je ova fraza je jednostavna, ali može drastično povećati sposobnost da iskoristite kritiku. Kako ova fraza može poboljšati vašu emocionalnu inteligenciju, sposobnost razumijevanja i upravljanja emocionalnim ponašanjem?
Glavni razlog zašto je ova fraza tako korisna ima mnogo veze s načinom na koji naš mozak obrađuje negativne povratne informacije. Kada netko kritizira vas, vaš rad ili stil vođenja, vaša prva reakcija je emocionalna.
Na primjer, piše ovaj autor, nakon što si kažete da se ne osjećate napadnuto, svom sugovorniku možete reći nešto poput ovoga: “U redu, hvala što ste ovo podijelili sa mnom. Nije mi lako čuti, stoga mi dajte jedan dan da to obradim i javit ću vam se.”
Samo jedan dan da obradite povratne informacije pomoći će vam da to vidite puno drugačije. Također vam omogućuje da to promatrate iz uravnoteženije, razumnije perspektive. Sada ste spremni vratiti se i imati racionalniji razgovor o kritici te osobe.
Obradite ono što ste čuli
U svakom slučaju, ako ste na vodećoj poziciji, uspjeh vaših odluka ovisit će o onima od kojih se očekuje da ih provode. Sljedeći put kad vas netko optuži… Nemojte se osjećati napadnuto. Umjesto toga, dajte si vremena da obradite ono što su rekli. Zatim se usredotočite na postavljanje pitanja, slušanje i razumijevanje. Ako to učinite, koristit ćete emocionalnu inteligenciju da povećate šanse za uspjeh cijelog tima, a ne samo svoje.
Koliko vrijedi kritika?
Najbolje se uči iz vlastitih pogrešaka, ali malo tko je sposoban sam spoznati svoje postupke, smatra motivacijska trenerica Željka Novak. Ako ste okruženi ljudima koji imaju iskustva, dobro ih je pitati za mišljenje; i to ne samo neko općenito životno razmišljanje, već njihovo konkretno mišljenje o vašim postupcima.
Mišljenje vrijedi kada je izrečeno nasamo, bez publike. Stoga, kada dobijete iskreno mišljenje od osobe koja i sama radi na sebi, od srca joj zahvalite. Što ćete dalje činiti, samo je vaša odluka. Imate priliku postati bolja osoba, ali jedino ako to uistinu želite! Jer, ako se ne želite mijenjati na bolje, tada će svatko tko vam iskreno priđe biti podsjetnik na ono što ne želite mijenjati kod sebe, a vi ćete od toga podsjetnika bježati i skrivati se, kaže Željka Novak.
Znate li primiti kritiku i kako prepoznati onu utemeljenu?
Ordinacija.hr
Foto: Shutterstock