Budite “trener“ svom sportašu u njegovim pripremama. Za što bolje rezultate motivirajte ga, bodrite i navijajte za njega.
I dok je naš prethodni članak (Moraš prvo puzati da bi znao hodati) govorio o razvoju motorike kod djece do njihove treće godine, ovim člankom savjetujemo kako poticati razvoj motorike i biti aktivan sudionik u tom segmentu razvoja vašeg mališana.
Pokret obilježava početak razvoja
Kada gledamo male bebe, prvo što ćemo primijetiti je mahanje ručicama i nožicama. Djeca imaju instinktivnu potrebu za pokretom pomoću kojeg stječu pojam o vlastitom tijelu i odnosima u prostoru. S vremenom, kroz proces sazrijevanja i stjecanja iskustava dijete razvija kontrolu nad svojim pokretima, uspijeva ih pretvoriti u ciljane aktivnosti pomoću kojih uči o sebi i svijetu oko sebe.
Tako promatranjem i stavljanjem ručica u usta trenira vid i ojačava mišiće lica važne za kasniji razvoj govora dok hvatanjem predmeta istražuje svoju okolinu. Dakle, djeca već od prvog dana, iako leže, naporno rade!
Razvoj svake motoričke vještine (hvatanje, okretanje, samostalno sjedenje, puzanje, ustajanje, hodanje uz oslonac ili samostalno hodanje) zahtijeva od djeteta iznimne napore, pri čemu se ono suočava sa brojnim novim izazovima. Od prvog dana dijete naporno “trenira“. Međutim, kao i kod profesionalnih sportaša, rezultati treninga ovisit će o genetskim predispozicijama, ali i o tome kako i koliko trenira, ima li osobnog trenera, koliko je motivirano i sl.
Zbog svega navedenog, za dobar fizički razvoj djetetu je prvenstveno potrebno omogućiti vježbanje. U ranoj dobi to znači provoditi mnogo vremena u igrama na podu bez obzira što pod možda nije besprijekorno čist. Kasnije provodite vrijeme na igralištima, u parkićima i u prirodi. Budite “trener“ svom sportašu u njegovim pripremama. Za što bolje rezultate motivirajte ga, bodrite i navijajte za njega.
Kako biti što bolji trener svom mališanu?
U najranijoj dobi, kako bi dijete osvijestilo svoje tijelo, potrebno mu je pružiti što više fizičkog kontakta, nježno mu pričati, uspostavljati kontakt očima. U tu svrhu korisne su masaže u kojima ćete uživati i vi i dijete, dok će škakljanje i poticanje smijanja učvrstiti trbušne mišiće.
Kada djetetu pokazujete igračke, zvečke i sl., činite to sa udaljenosti od jednog metra kako bi je dijete moglo fokusirati. Igračku pomičite polako u svim smjerovima. Dijete će, prateći pogledom predmet, ujedno sve bolje kontrolirati glavicu.
Kako bi potakli svog mališana da aktivira svoje ručice stavite mu narukvice sa zvončićima. Zvuk će ga motivirati na istraživanje.
Kada dijete dovoljno učvrsti vratnu muskulaturu, vrijeme je za igre na podu. Tada mu često mijenjajte pozicije. Kada ga polegnete na trbuh postavite igračke oko njega koje će ga motivirati na odizanje trupa. Dok leži na leđima koristite mobile za kojima će posezati. Posebno su motivirajući oni koji proizvode zvuk kad ih se dotakne. Koristite i različite teksture koje djeca vole istražvati. Potičite ravnotežu i pokretljivost postavljajući razne predmete oko djeteta koje sjedi. Koristite predmete koje dijete može sa sigurnošću stavljati u usta. Često su razne kutije, plastične boce i šuškavi papiri najinteresantnije igračke.
Postanite i vi aktivni sudionik igre. Potičite ga na davanje i uzimanje predmeta (“daj mi“, “dam ti“), gradite toranj i veselite se s djetetom kada ga uspije razrušiti.
Promatrajte slikovnice i potičite pokazivanje prstom (u početku vodite ruku). Igrajte se “skrivača“ (pokrivajte se npr. kuhinjskom krpom pa nek vas dijete nađe ili pokrijte njega pa nek se samo oslobodi krpe). Kotrljajte loptu po podu i tražite od djeteta da ju kotrlja prema vama. Ne pospremajte igračke u kutije već ih postavite na različita, djetetu pristupačna mjesta, kako bi ga poticale na kretanje.
Pratite razvoj i mogućnosti svog djeteta. Potičite ga na aktivnosti primjerene njegovoj dobi i sposobnostima jer su one tek tada stimulativne i poticajne za dijete. S vremenom mu dozvolite manipulaciju sitnim predmetima kako bi razvilo “pincetni hvat“ (hvatanje sitnih predmeta palcem i kažiprstom). Potičite dijete na samostalno hranjenje ali ga nikad ne ostavljajte bez nadzora i budite blagonakloni prema neredu.
Kupanje pretvorite u mokri poligon za igru. Tada koristite čašice i pretačite vodu bez straha od prolijevanja, koristite spužve koje će dijete stiskati (“žmikati“) i na taj način ojačati svoje šake.
Šarajte kredom po ploči, pločniku… Crtajte prstima i dlanovima, pastelama, bojicama, flomasterima… Trgajte papir, režite škarama, lijepite. Uključite svoje dijete u sortiranje rublja, postavljanje stola, vješanje veša kvačicama… Sve su to aktivnosti koje razvijaju spretnost.
Ljeto je idealno vrijeme za “treninge“. Iskoristite ga!
Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.