Simptomi djece s teškoćama senzorne integracije mogu biti vrlo upečatljivi i uzrokovati poteškoće u razvoju djeteta.
Senzorni sustavi ( npr. vizualni sustav, auditivni sustav) usko su vezani za sposobnosti koje su potrebne djetetu da se razvije na svim razvojnim područjima (motorika, spoznaja…). Djeca koja su preosjetljiva na određene osjete izbjegavaju situacije pune podražaja takve vrste i zakinuti su za mnoga nova iskustva koja mogu imati važnu ulogu za daljnji razvoj nekih viših sposobnosti.
Preosjetljivost na vizualne podražaje
Ono negativno utječe i na pažnju u prostoru koji sadrži veću količinu takvih podražaja. U takvom prostoru dijete je smeteno, raspršeno i teško se koncentrira. Preosjetljivost na proprioceptivne podražaje imati će utjecaja na razvoj sheme tijela koja je potrebna da se razvije sposobnost kordinacije oko-ruka. Kod djece koja imaju siromašnu igru, bez vidljiva cilja i ideje također uzrok možemo pronaći u senzornoj integracij. Vestibularni sustav koji daje mozgu informacije o položaju glave i tijela u odnosu na silu težu i proprioceptivni sustav koji nam daje informacije o položaju tijela u prostoru u velikoj su mjeri odgovorni za vještine i sposobnosti potrebne u dječjoj igri kao što je već ranije spominjana shema tijela, praksija, bilateralna integracija i adekvatni posturalni mehanizmi. Sve te sposobnosti kasnije imaju znatan utjecaj na kvalitetu i preciznost finih i grubih motoričkih pokreta, prostorno-vizualnih odnosa i socio-emocionalne kontrole u igri. Navedene sposobnosti vrlo su važne za razvoj igre i samu izvedbu pa tako i na zadovoljstvo djeteta u igri i omogučuju otvoreni put ka samostalnosti u radu i igri.
Terapeuti senzorne integracije i pedagozi senzorne integracije educirani su za tretman djece s teškoćama senzorne integracije. Mogu biti različitih profesija kao što su rehabilitatori, radni terapeuti, fizioterapeuti te logopedi. Njihova znanja polaze od teorijskog modela senzorne integracije koji je utemeljila Jean Ayers, a za primjenu toga znanja u terapiji senzorne integracije moraju imati certifikat koji potvrđuje njihovu stručnost u tom području.
Teškoće senzorne integracije često su vezane uz poremećaje iz autističnog spektra, ADHS i druge poremećaje, a tretman senzorne integracije prije svega temelji se na odnosu punom povjerenja između djeteta i terapeuta, zbog kojeg će se dijete osjećati sigurnije u sebe i u svakoj novoj situaciji. Provodi se kroz igru korištenjem intrizične motivacije djeteta, stvaranjem konkretnih situacija koje će dovesti do adaptivnog odgovora djeteta. Važno je djetetu osigurati potrebne osjete i iskustva u odgovarajućoj mjeri odnosno intenzitetu koji će pozitivno djelovati i potaći aktivno sudjelovanje djeteta u tretmanu, a onda i u svakodnevnom životu.
Čest je slučaj da su djetetova ponašanja protumačena kao jednostavno zločesta, a u podlozi ponašanja može biti osim ADHD-a i disfunkcija senzorne integracije. Jedan takav primjer su djeca koja su fizički gruba prema svojim vršnjacima, pa i odraslim ljudima. To pokazuju jakim stiskom za ruku, lupanjem umjesto tapšanjem, snažnim pretjeranim zagrljajem koji određenom djetetu može nanjeti bol ili jakim guranjem manje djece na igralištu. Sve to često rade uz smiješak kroz igru. Takva ponašanja ukazuju na teškoće senzorne integracije proprioceptivnih osjeta odnosno ta djeca nedovoljno su osjetljiva na proprioceptivne osjetilne podražaje. Imaju potrebu za jakim dubokim stiskom (osjetom) jer blagim stiskom i nježnijim dodirima ne dobivaju odgovarajuće informacije iz okoline koje su im potrebne za interakciju s okolinom. Potreba za interakcijom je prisutna, nema zle namjere ali izvedba je neprimjerena.
Poznavanje modela senzorne integracije pomaže nam u velikoj mjeri da smirimo dijete (reguliramo) ili ga naučimo i pružimo uvjete za samostalno reguliranje u stresnim situacijama. Poznavanje načina funkcioniranja senzornih sustava određenog djeteta omogućuje nam svrsishodniju i primjereniju reakciju na svako djetetovo ponašanje.
Foto: Shutterstock
Saznajte kolika je uloga tehnološkog razvoja u životu djece
Znate li kako zabaviti dijete (i sebe) u ovim kišnim danima?