Prestanak pušenja: izbjegavanje misli o cigaretama ne pomaže

cigarete, pusenje

Ako pokušavate prestati pušiti, nemojte namjerno izbjegavati misli o cigaretama.

Osobe koje su pokušale ostaviti se cigareta i blokirale su svoje misli o njima u početku su uspjele manje pušiti, no čim su prestale koristiti ovu tehniku broj popušenih cigareta se povećao u odnosu na uobičajen.

Do ovog su zaključka došli britanski istraživači koji tvrde kako se rezultati mogu primijeniti na bilo koji oblik pretjeranog ponašanja koje se želi ispraviti, npr. opijanje, pušenje, prejedanje, pa čak i prečesto seksanje.

"Ako pokušavate izbjeći misli o nečemu kako biste prestali s takvim ponašanjem, u stvari nenamjerno započinjete povećanje takvog ponašanja, a to je onda loša metoda ostvarivanja samokontrole", smatra dr. James Erskine sa Sveučilišta u Londonu, koji je ujedno i jedan od autora istraživanja.

Njegov je tim proučavao u kojoj su mjeri pušači iskusili fenomen kod kojeg pokušaj ne razmišljanja o nečemu vodi do povećanja upravo tog ponašanja. Prethodno su proučavali supresiju misli o čokoladi – osobe koje su se trudile ne razmišljati o njoj na kraju su pojele više čokolade u odnosu na ljude koji su namjerno razmišljali o čokoladi.

O ovo su istraživanje bila uključena 85 pušača koji su pušili najmanje deset cigareta dnevno. Podijeljeni su u tri skupine i praćen je broj cigareta koje su pušili kroz razdoblje od tri tjedna. Prvi i treći tjedan studije svi ispitanici nisu imali neki posebni zadatak, no u drugom tjednu se njihova zadaća razlikovala. Ispitanici prve skupine su trebali zatomiti svoje misli o pušenju; ispitanici druge skupine su aktivno razmišljali o cigaretama, a osobe iz kontrolne skupine nisu promijenile svoje ponašanje.

Ispitanici skupine koji su pokušali ne razmišljati o pušenju su popušili prosječno tri cigarete manje u drugom tjednu u odnosu na prvi, no u trećem su tjednu popušili tri više. Broj popušenih cigareta bio je konstantan za osobe iz druge dvije skupine.

"Ovo pokazuje jasan povrat ponašanja. Činjenica da je supresijska skupina pušila manje u drugom tjednu pokazuje kako je ova metoda učinkovita kod smanjenja nepoželjnog ponašanja samo kratkotrajno", objasnio je voditelj studije.

On tvrdi kako supresija misli o lošem ponašanju nije dobra strategija ako se pokušavate ostaviti cigareta ili promijeniti bilo koji drugi oblik ponašanja.

K. Horvat

 Prati nas na Viber Public Chatu!