Psiha

Psiha

Impulzivna (blagdanska) kupovina otkriva naše psihičke poremećaje

Dok prolazite kroz ovogodišnju blagdansku šoping groznicu, odvojite trenutak i razmislite o mogućim posljedicama. Razmotrite financijski učinak i potencijalni stres i istražite što to govori o vama.

Kako se bliži kraj godine ispunjen blagdanskim slavljima i rasprodajama, impulzivna kupnja poprima poseban oblik. Dok prolaze pored živopisnih zaslona i primamljivih popusta koji obilježavaju blagdansku sezonu, potrošači se često nađu u situaciji da podlegnu spontanoj kupovini. Na kraju, bez previše planiranja, kući dođu punih vrećica darova, ukrasa, odjeće i – umanjenim stanjenog računa.

Trgovci na malo strateški kapitaliziraju ovo doba godine, stvarajući okruženje koje potiče kupnju u trenutku. Iako ove impulzivne kupnje mogu dodatno unijeti radost i uzbuđenje u blagdansku sezonu, one također mogu dovesti do postblagdanskog financijskog stresa.

Iako je impulzivna kupnja pojačana tijekom blagdanske sezone, nije ograničena na nju. Nedavne studije pokazuju da prosječni potrošač obavi dvije do tri impulsne kupovine tjedno, što mnoge na kraju dovodi do minusa na računu i kreditnih dugova.

Osobine impulzivne kupovine

Impulzivni kupci traže novost, raznolikost i iznenađenje, koristeći kupnju za poboljšanje raspoloženja i dobivanje emocionalne podrške kroz društvene interakcije.

Shutterstock

Samoregulacija je ključna u upravljanju impulzivnom kupnjom, ali disfunkcija se može pojaviti kada kratkoročno zadovoljstvo nadjača dugoročne ciljeve.

Okruženje kupnje, fizičko i online, igra značajnu ulogu u utjecaju na impulzivno kupovno ponašanje, stvarajući pozitivan ili negativan učinak. Društveni čimbenici, uključujući oglašavanje i lako kreditiranje, doprinose impulzivnom kupovnom ponašanju.

Kompulzivna vs. impulzivna kupovina

Kompulzivna kupovinaa nalikuje impulzivnoj, međutim to je psihološki poremećaj koji uključuje uobičajenu, planiranu i nekontroliranu želju za kupnjom, često kao odgovor na negativne događaje ili emocije.

Povezan je s kompromitiranom samopercepcijom, perfekcionizmom i traženjem novosti. Kompulzivni kupci često pate od depresije i poremećaja prehrane.

Čimbenici, kao što su stres i tjeskoba povezani s financijskim pitanjima, pridonose kompulzivnom kupovnom ponašanju. Postmoderna potrošačka društva, oglašavanje, internetska maloprodaja i lako kreditiranje stvaraju atmosferu pogodnu za kompulzivnu kupnju.

Shutterstock

Razina samokontrole

Impulzivni kupci posjeduju relativno veću samokontrolu i povremeno spontano kupuju. Međutim, dosljedno impulzivno ponašanje može dovesti do gubitka samokontrole i razvoja sklonosti kompulzivnoj kupnji.

Dok se poremećaji ponašanja poput kompulzivne kupnje mogu liječiti kognitivno-bihevioralnom terapijom, rješavanje impulzivne kupnje zahtijeva kampanje podizanja svijesti i odgovorne maloprodajne prakse.

Bili smo u šopingu s nutricionisticom: Što je kupila, a što ni u ludilu ne nosi doma? – Ordinacija.hr (vecernji.hr)

Baš kao i kod drugih ovisničkih ponašanja, kampanje za odgovornu kupnju mogu pomoći u obuzdavanju negativnih učinaka impulzivne kupnje, od čega imaju koristi i trgovci i potrošači.

Prepoznavanje psihološke podloge ovih ponašanja prvi je korak prema stvaranju zdravije i informiranije potrošačke kulture.

H. A.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo