Toliko se priča o djetetovim emocijama i emocionalnim potrebama, no kako ih doista prepoznati i pravilno reagirati u tim situacijama, često je prava mudrost. U razgovorima sa roditeljima, uočavamo da mnogi ulažu veliki trud da nauče dijete o svojim i tuđim emocijama. Unatoč tome, često čine vrlo slične pogreške.
Primjerice: trogodišnja
Matea trčala je i trčala i unatoč svim upozorenjima njezine mame što će se
dogoditi, pala je i počela glasno plakati. Ana je došla i brišući joj krvavo
koljeno mokrom maramicom, objašnjavala joj je da ne treba plakati, da se ništa
strašno nije dogodilo i da ju je slušala, da se ovo ne bi dogodilo. Matea, sva izbezumljena, ali bitno smirenija, pobriše
suze, otrči i nastavi se igrati dalje. Ani je djelovalo da je sve ok prošlo.
Matija, 4 godina, odjednom je naglo skrenuo prema
cesti. Njegov tata Ivan, potpuno prestravljen sa onim što se moglo upravo dogoditi
i znajući da je već nekoliko puta upozoravao Matiju da ne ide blizu cesti, brzo
je dohvatio Matiju i udario ga nekoliko puta po guzi. Kako je to učinio, tako
je Ivanu bilo strašno žao i osjećao grizodušje, a Matija je postao ozbiljan i
hladan na trenutak, da bi nekoliko minuta poslije briznuo u plač. Tata Ivan, uz
nikakvo opravdanje, udario je po guzi Marka jer ga je preplavio strah da će se
Marku nešto dogoditi.
Emocionalni razvoj je jedan od najvažnijih procesa u razvoju
čovjeka. On je rezultat međusobnih
utjecaja naslijeđenih mehanizama reagiranja na emocionalne situacije i procesa
socijalizacije u obitelji i neposrednoj djetetovoj okolini. Ljudi se
međusobno razlikuju po tome kako često doživljavaju određene emocije, koji
događaji izazivaju njihove emocije i kako oni na njih reagiraju.
Dječje emocije razlikuju se od emocija odraslih po nekoliko
karakteristika. One su: jednostavne, spontane i dijete ih odmah izražava (osim
ako nije naučilo da ne smije izražavati određenu emociju). Dječje emocije su
češće, kratkotrajnije, snažne te budući da dijete još nema razvijenu samokontrolu,
ono pokazuje svoje emocije otvoreno što omogućava lakši uvid u njegov svijet.
Svaka emocija ima emocionalnu potrebu, pa primjerice, kada je
dijete tužno ono ima potrebu da ga se utješi, da mu se pruži osjećaj
sigurnosti. Kada je dijete ljuto, dijete ima potrebu da tu ljutnju izrazi te da
razlozi njegove ljutnje budu saslušani čime se daje djetetu poruku da je
prihvaćeno. Kada dijete izražava strah, ono ima potrebu za sigurnošću, podrškom
i utjehom.
U programu razvojno poticajne
igre za roditelje i njihovu djecu “Vrijeme za nas“, u drugom modulu
programa, imat ćete priliku saznati više o svojim i djetetovim emocijama te
emocionalnim potrebama. Na četiri radionice s djecom, svaki puta ćemo
prorađivati po jednu od osnovnih emocija. Na subotnjoj radionici razgovarat
ćemo o tome koje su emocije normalne, kako tijelo reagira na njih, zašto ih je
važno izražavati i na koji način vi, kao roditelji, možete pomoći svom djetetu
da ih nauči verbalno izražavati čime mu razvijate emocionalnu inteligenciju.
Uvodna radionica za
prijavljene roditelje biti će 26. 9. 2012.,
a radionice s djecom i roditeljima počinju 03.10.2012. Program “Vrijeme
za nas“ nudi priliku na kojoj roditelji i djeca provode 1 sat tjedno
neopterećeno i opušteno u zajedničkim kreativnim i zabavnim igrama. Provođenje
takvog zajedničkog vremena, bez uobičajenog “natezanja“, utječe na kvalitetu u
drugim svakodnevnim situacijama. Uz to, u programu su uključene tri subotnje
radionice za roditelje u trajanju od 4h na kojima će se osim o gore navedenoj
temi, razgovarati i o temperamentu, komunikaciji te kako uspješno postavljati
granice u ponašanju djeteta. Program
sadrži individualiziran pristup koji se temelji na znanjima razvojne
psihologije, psihologije braka i obitelji, transakcijske analize i terapije
igrom. Namijenjen je za sve roditelje s djecom u dobi od 3 do 8 godina koji
žele potaknuti razvoj svog djeteta putem zajedničke igre te za roditelje koji
žele poboljšati svoj odnos s djetetom. Provodi se u malim grupama u prostoru
bogato opremljenim s igračkama uz dvije voditeljice s bogatim iskustvom u radu
s djecom i roditeljima.
Za
više informacija o programu možete nazvati na 095 804 3982 ili pitati putem
maila na: tatjana@centarproventus.hr
Autorica teksta:
Tatjana
Gjurković, dipl. psiholog
certificirani terapeut igrom
Centar Proventus (www.centarproventus.hr)
www.terapijaigrom.hr