Pisanje je jedna od prvih stvari koju djeca uče u školi. Vještina pisanja zahtjeva dobru razvijenost kognitivnih, perceptivnih i motoričkih sposobnosti. Sve nabrojane sposobnosti se spontano razvijaju, ali se mogu i uvježbati.
Kako bi bila
spremna za pisanje, djeca moraju imati dobro razvijenu finu motoriku ruku tj. moraju imati snagu i spretnost kako bi mogli kontrolirati
pokret i rukovati sitnim predmetima. U početku će ti pokreti djeteta biti
nekoordinirani, a s vremenom će postati precizniji i koordiniraniji.
Primjerice, dijete će u početku držati olovku cijelom šakom i šarati po papiru dok će kasnije hvat olovke
postati zreliji (držat će olovku između palca, kažiprsta i srednjeg prsta), a
crtež kompleksniji.
Jedan od bitnih preduvjeta za
kasniji razvoj pisanja jest i dobra vizualno motorička koordinacija koja djetetu
omogućuje usklađivanje pokreta i izvođenja zadataka u skladu s informacijama
dobivenim putem osjetila vida. Razvoj navedenih vještina
potrebno je poticati tijekom čitavog djetinjstva. Sve aktivnosti važno je
provoditi kroz igru jer ona je kanal kroz koji djeca najbolje uče.
Stoga evo
nekoliko prijedloga kako razviti mišiće
šake, njenu jačinu i spretnost, kako razviti koordinaciju oko-ruka, te poboljšati
opažanje i koncentraciju što je preduvjet savladavanju vještine pisanja.
- Igrajte se s djetetom da tražite skriveno blago.
Sakrijte sitne predmete u kutije napunjene rižom, pijeskom, zemljom. „Blago“
stavljate u kasicu s užim otvorom. - Koristite lutke za prste i glumite.
- Igrajte se s plastelinom. Pravite kolače, mijesite,
gnječite i valjajte „tijesto“. - Izradite snijeg od papira. Uzmite papir i
trgajte ga prstima na sitne komadiće. - Nižite ogrlice. Uzmite šarene slamke, izrežite
ih na manje komade i nižite na nit. - Igrajte se majstora. Koristite dječji čekić,
čavliće, vijke i sl. - Vježbajte jačinu hvata. Uzmite pumpice s vodom i
prskajte cvijeće u vrtu. - Oblikujte različite oblike od savitljive žice.
Kada dijete postane zrelije
možete početi sa ciljanim vježbama pripreme za pisanje. Za vježbu je bitno da
su zadaci primjereni djetetu, odnosno njegovim sposobnostima. Kako bi lakše
prilagodili vježbu djetetu obratite pozornost na *Razvoj grafomotorike kod
djece. Ustvrdite stupanj razvoja svoga djeteta i krenite od jednostavnijih
prema složenijim zadacima. Vodite računa da zadaci ne budu prezahtjevni i da
Vaše dijete bude uspješno u rješavanju istih.
*Razvoj grafomotorike
I ― O †
□ ∆ ◊
(od 2-3 godine)
(od 4-5 godina) (od
5-6 godina)
(6 godina)
Evo nekoliko prijedloga za vježbu
kroz igru:
- Uzmite različite flomastere, pastelne boje,
bojice. Povlačite različite linije po papiru. - Postupno zahtijevajte preciznije pokrete.
Potičite dijete da spaja određene točke, likove. Kako bi ova vježba bila
zanimljiva djetetu, na papiru nacrtajte omiljene likove iz crtanih filmova i
zamolite dijete da pronađe iste likove i spoji ih crtom. - Crtajte kružne i druge oblike na papiru, u
pijesku, na ploči. Zamolite dijete da nadopuni crtež. Primjerice nacrtajte auto
bez kotača i pitajte dijete što ste zaboravili nacrtati i zamolite ga da
nadopuni. - Uzmite veliki papir i stavite ga na pod. Lezite
na njega i zamolite dijete da vas nacrta. Zajedno nadopunite crtež. - Crtajte zavojite linije na papiru, pijesku,
ploči. Nacrtajte tepih, kišobran i sl. i potaknite dijete da nacrta šare na
njemu. Nacrtajte djetetu različite labirinte i potaknite ga da ih riješi. - Na kraju, predlažem elemente slova, tj.
upoznajte dijete sa elementima štampanih i pisanih slova. Pokažite mu kako se
piše njegovo ime, imena ukućana. Potaknite ga da ih samo napiše. - Potaknite dijete da izradi i napiše čestitku,
napiše poruku i sl.
Sve navedene vježbe pokušajte
povezati s nekim događajem (primjerice kada vježbate crtanje zavojitih linija
crtajte cestu koja vodi do vaše kuće, crtajte valove na moru i sl.). Iznad svega nastojite se zabaviti
s djetetom i nemojte zaboraviti da je igra dječji posao! Kontinuiranom vježbom i
rješavanjem zadataka, dijete uvježbava i poboljšava svoje grafomotoričke
vještine, a mnogobrojnim ponavljanjem dovodi ih do automatizacije.
Ukoliko uočite da Vaše dijete
odbija aktivnosti olovkom i/ili odstupa u razvoju fine motorike i
grafomotorike, obratite se u naš
Kabinet, uključite se u program vježbanja i olakšajte djetetu polazak u školu.
Autorica teksta:
Alma Džanović, mag.rehab.educ.
Opširnije o autoru, uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.