Ako imate sumnju da se kod vašeg djeteta radi o poremećaju pažnje najbolje je obratiti se stručnjaku. Pravovremenim uključivanjem djece u program razvoja pažnje, kakav se provodi u Kabinetu Korneo, pružit ćete svom djetetu dodatni poticaj u razvoju.
Luka je dječak od šest godina. Vrlo je “živo” dijete. Neprestano je u pokretu, skače, jurca, teško ga je uhvatiti i pratiti. Neki će reći: “Pa što, dečko je!”. Činjenica je da se dječacima češće tolerira takvo ponašanje. Ali Luka se i često ozljeđuje, ne zna prepoznati opasnosti, nema straha, često mijenja sadržaj igre, postavlja bujicu pitanja na koja ne čeka odgovor, vrpolji se i kad “mirno” sjedi.
Lana je sedmogodišnja djevojčica. U školi je dobra i poslušna. Ipak, školski uspjeh kod nje izostaje. Učiteljica ju opisuje kao zanesenu, “u svom svijetu mašte”. Često pogledom odluta kroz prozor i sanjari. Za svaki zadatak potrebno joj je puno više vremena nego ostaloj djeci u razredu.
I Luka i Lana djeca su s poremećajem pažnje.
Često se misli kako je poremećaj pažnje isključivo vezan uz hiperaktivnost (ADHD sindrom). Djevojčica Lana primjer je koji demantira to razmišljanje. Poremećaj pažnje može se javiti i kao izolirana teškoća (koja nije dodatno praćena psihomotornim nemirom) i tada govorimo o ADD sindromu (Attention Deficit Disorder). Poremećaji pažnje u velikoj su mjeri organski uvjetovani iako su vezani i uz djetetov temperament, uvjete odrastanja i odgoj. Suvremeni način života ne pogoduje razvoju pažnje kod djece koja su danas od najranije dobi naučena sve dobiti na pritisak gumba. Na taj način ne razvijaju strpljenje i “nemaju vremena” za usmjeravanje pažnje.
Ponašanja koja vas mogu navesti da posumnjate kako i vaše dijete ima teškoće pažnje su:
- dijete je u stalnom pokretu (nemirno sjedi, vrpolji se, maše nožicama)
- nestrpljivo, ne zna čekati na red
- ubrzano govori, često pita a ne čeka odgovor, ne sluša
- kratkotrajnog interesa za aktivnosti, često mijenja sadržaj igre, ne dovršava započeto
- dijete je lako omesti u onom što radi, često je rastreseno, odsutno
- kratkotrajno pamćenje, otežano pamti pjesmice
- poteškoće s detaljima (ne uočava detalje na slici, mijenja + i -, b i d i /ili pretjerano uočava nebitne stvari)
- dijete privlače nevažne slike i zvukovi zbog kojih se ne može usmjeriti na bitno
- lošije funkcionira u grupi jer ga vršnjaci dodatno ometaju pa češće griješi
- često se upušta u opasne fizičke aktivnosti bez razmišljanja o posljedicama
- često gubi stvari.
Teškoće pažnje i koncentracije ne moraju biti stalno prisutne. Dijete može imati dobre i loše dane, može se bolje koncentrirati ujutro, a slabije popodne i sl. Ta neujednačenost često dovodi do nerazumijevanja okoline i neprepoznavanja problema a pravi problemi nastupaju s polaskom u školu gdje je zahtjev za pažnjom pojačan. Takva djeca često budu proglašena zločestom, nepažljivom…
Zbog svega navedenog razvoj pažnje kod djece potrebno je pratiti i poticati kroz različite aktivnosti.
I dok u ranom djetinjstvu možemo poticati razvoj nehotične pažnje, kod predškolaca je potrebno poticati razvoj hotimične (namjerne, voljne) pažnje koja je izuzetno važna za kasniju sposobnost učenja.
Stoga s predškolcima slažite puzzle, igrajte memory, crtajte, precrtavajte, bojajte, kopirajte oblike plastelinom, rješavajte labirinte, razvrstavajte predmete prema nekom kriteriju, čitajte priče za laku noć. Društvene igre s pravilima, osim što će zabaviti cijelu obitelj, pomoći će vašem djetetu da “izoštri” svoju pažnju.
Međutim, ukoliko imate sumnju da se kod vašeg djeteta radi o poremećaju pažnje najbolje je obratiti se stručnjaku. Pravovremenim uključivanjem djece u program razvoja pažnje, kakav se provodi u Kabinetu Korneo, pružit ćete svom djetetu dodatni poticaj u razvoju.
Programom vježbi i zadataka pažnju je moguće “nabildati”. Takve vježbe, prilagođene dobi i potrebama svakog djeteta, pomoći će mu da na najbolji mogući način iskoristi trenutke povišene pažnje i koncentracije te usmjeri pažnju na ono što se od njega traži u danom trenutku. No, osim vježbi koje će pomoći razvoju pažnje, djetetu s ovom vrstom teškoće potrebno je stvoriti strukturiranu sredinu, organizirati i uvesti rutinu u radne obaveze, dosljedno ga pratiti i poticati.
O tome kao vi možete pomoći svom djetetu s teškoćama pažnje čitajte u novom članku kojeg potpisuju stručnjaci Kabineta Korneo: Kako pomoći djetetu s teškoćama pažnje i/ili koncentracije?
Autorice teksta: Nataša
Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator
Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore.